50نکته کاربردی آموزش سئو سایت

0
185
آموزش سئو سایت
آموزش سئو سایت

 50نکته آموزش سئو سایت

۱  مطمئن شوید که محتوا واضح و روشن است . محتوای وب سایت باید در مرکز سایت و واضح باشد. حداقل باید عنوان صفحه در بالای صفحه قرارداشته و بدون اسکرول کردن صفحه قابل رویت باشد.

۲ پرهیز از درج تبلیغات بسیار زیاد در بالای صفحه. در حالی که نمایش تبلیغات در بالای صفحه یک منبع درآمد برای بسیاری از وب سایت ها می باشد اما استفاده بیش از حد تبلیغات در بالای صفحه منجر به برخورد موتور جستجو و آسیب رساندن به ررتبه سایت خواهد شد.

۳ ایجاد سلسله مراتبی از محتوا .ایجاد دسته بندی و سلسله مراتبی مناسب، محتوای وب سایت را سازماندهی و مرتب می کند و اجازه می دهد تا دسترسی به مطالب سایت توسط کاربران و همچنین موتورهای جستجو به راحتی صورت پذیرد. فهم صحیح و بررسی دقیق و راحت محتوا توسط موتور جستجو به افزایش موثر رنک وب سایت کمک می کند.

۴ مطمئن شوید که ناوبری (Navigation) وب سایت واضح باشد. ناوبری در واقع به مسیری هدایت کننده برای راهنمایی کاربران برای حرکت بین بخش های مختلف سایت گفته می شود. در بسیاری از وب سایت ها این بخش در بالای صفحه زیر منوهای اصلی قرار داده می شود و مکان فعلی کاربر در سایت را نمایش می دهد. ناوبری یا همان مسیر هدایت کننده باید برای هم کاربر و هم موتورجستجو به راحتی قابل درک باشد.

۵ نوفالو کردن Affiliate links . لینک هایAffiliate که در ازای دریافت مبلغی به عنوان پورسانت در سایت درج می شوند و در سیستم های Affiliate Marketing کاربرد دارند. در صورتی که ازهر نوع لینک مشابه و وابسته به این موارد در سایت استفاده می کنید آنها را نوفالو کنید.

۶ استفاده از URL های سئوپسند. URL های وب سایت باید قابل خواند توسط انسان باشند و از ساختار منطقی استفاده کنند. URL های کوتاه شامل کلمات کلیدی مورد نظر (جدا شده با خط فاصله) بهترین راه حل برای سئوپسند شدن URL ها می باشد.

۷ اطلاعات تماس با شما به وضوح قابل مشاهده باشد. اطلاعات تماس با شما باید به راحتی قابل دسترس باشد و به طور ایده آل شامل یک آدرس فیزیکی نیز باشد. سعی کنید اطلاعات تماس را در تمامی صفحات برای دسترسی راحتتر کاربر درج کنید.

۸ به حداقل رساندن محتوای تکراری در سایت. درج محتوای تکراری صرفا شامل کپی مطالب از سایت های دیگر نمی شود بلکه در برخی بدلیل اشتباهات صورت گرفته در کدنویسی و عدم رعایت قوانین سئو پیش می آید و نتیجه ای جز جریمه سایت توسط الگوریتم پاندای گوگل و حذف صفحات شما از گوگل نخواهد داشت. برای مثال شما یک مطلب را با چند آدرس مختلف در سایت خود منتشر می کنید که این کار میتواند از نظر گوگل معادل با انتشار محتوای تکراری در سایت باشد. در بعضی موارد گوگل هر دو صفحه ی مشابه را از نتایج خود حذف می کند. در این صورت مطالب ایندکس میشوند ولی جایی در لیست نتایج گوگل نخواهد داشت و به کاربران پیشنهاد داده نمی شوند.

۹ اگر هدف شما سئوی محلی (local SEO) می باشد حتما آدرس خود را در طرح بندی سایتتان در نظربگیرید. زمانی که هدفتان جذب مشتریانی است که در موقعیت جغرافیایی کسب و کارتان می باشند، آدرس فیزیکی و اطلاعات تماس خود را در صفحات وب سایت درج کنید.

۱۰ استفاده از www یا non-www . از هرکدام از این آدرس ها که برای وب سایت خود انتخاب می کنید، مطمئن شوید که وب سایت شما فقط با یکی از این آدرس ها قابل دسترس می باشد. بارگذاری وب سایت با هر دو آنها یکی از روشهای رایج ایجا محتوای تکراری محسوب می شود. یعنی صفحه اصلی سایت شما چندین آدرس مجزا داشته باشد: http://site.com، http://www.site.com .تعیین دامنه اصلی سایت برای جلوگیری از این اتفاق اهمیت ویژه ای دارد

۱۱  انتخاب هوشمندانه کلمات کلیدی : جستجو و انتخاب کلمات کلیدی یکی از بخش های مهم سئو می باشد. قبل از انجام هرکاری مطابق با هدفتان و با صبر و دقت کلمات کلیدی خود را انتخاب کنید. می توانید از ابزارهایی مانند Google Keyword Planner برای ارزیابی کلماتی که توسط کاربران جستجو می شوند استفاده کنید و کلمات کلیدی که می خواهید برای آنها رتبه کسب کنید را انتخاب نمایید.

۱۲ انتخاب یک کلمه کلیدی اصلی برای هر صفحه از سایت : هر صفحه از سایت باید برای یک کلمه هدف گذاری شده باشد. از جایگزینی و تکرار کلمات کلیدی بپرهیزید. برای مثال از کلمات کلیدی مشابه در صفحات متعدد وب سایت استفاده نکنید.

۱۳ هدف کاربر را در نظر بگیرید. کلمات کلیدی که انتخاب می کنید ارزش بالایی داشته باشد. در واقع باید هدفی که کاربر پشت جستجوی خود دارد را دربرداشته باشد. این به این معناست که آیا کاربری که این کلمه را جستجو می کند به محصولات و خدمات شما علاقه مند می شود یا خیر ؟ آیا کلمه ای که کاربر با جستجوی آن به خدمات شما رسیده با موضوع خدمات شما مرتبط است یا خیر؟

۱۴ بررسی رقابت عنوان : برای بررسی تعداد صفحات وبی که کلمه کلیدی مورد نظر شما در عنوان آنها استفاده شده است از دستور زیر استفاده کنید. دراین صورت تا حدودی میزان رقابت بر کلمه کلیدی هدفتان را بدست می آورید.

۱۵ باید رتبه آور بودن کلمه را نیز در نظر بگیرید. بررسی کنید که نتایج جستجوی مربوط به آن به چه صورت نمایش داده می شود. تا چه حد رقابت سنگین است؟ تعداد لینک ورودی به سایتهای رقبا چقدر است؟ آیا نتایج جستجو شامل تبلیغات و اخبار و … هم می باشد؟

۱۶ سرقت کلمات کلیدی رقبای خود . کلمات کلیدی که برای رقبایتان ترافیک فراهم کردند را کشف کنید و از آنها برای پیدا کردن کلمات کلیدی هدفتان استفاده کنید.

۱۷ پیگیری رتبه بندی سایت. بر روند پیشرفت رتبه بندی سایت خود در کلمات کلیدی موردنظرتان نظارت داشته باشید.

۱۸ نظارت بر نرخ کلیک سایت (click-through rate) . اگر وب سایت خود را بر روی کلمه کلیدی خاصی هدف گزاری کرده باشید می توانید با استفاده از گزارشات ابزار Google Analytics در گوگل وبمستر ، نرخ کلیکی که از کلمات کلیدی در جستجوهای مختلف و مرتبط توسط کاربران بدست آوردید را بررسی کنید. در واقع این آمار نشان می دهد که تا چه حد کاربران با کلمه کلیدی که مورد نظر شما بوده است به سایت شما وارد شده اند. این گزارش در انتخاب بهتر و مناسب تر کلمات کلیدی به شما کمک خواهد کرد.

۱۹ درج فقط یک تگ عنوان <Titel> در صفحه . در بررسی ها بسیار سایت های زیادی رو مشاهده کردم که بیش از یک تگ عنوان در تگ head استفاده کردند و یا صفحات آن ها تگ عنوان نداشت. برخی هم به اشتباه بجای درج تگ عنوان در تگ head آن رو در تگ Body درج کردند. تمامی موارد مذکور اشتباه است و ارزش بالقوه تگ عنوان را نفی می کند. بنابراین فقط از یک تگ عنوان آن هم در تگ head صفحه استفاده کنید.

۲۰ کلمات کلیدی مهم را در ابتدای تگ عنوان قرار دهید. سعی کنید اگر ممکن است کلمات کلیدی هدفتان را در ابتدای تگ Title قراردهید. سه دلیل برای این کار وجود دارد :

تگ عنوان قدرتمندتر از هر تگ دیگری در سئو برای ایجاد ارتباط کلمه کلیدی می باشد .

محتوای تگ عنوان منبع متن لینک آبی رنگی است که در نتایج جستجو نمایش داده می شود.

تگ عنوان بهترین مکان برای شرح مختصری از محتوای صفحه می باشد.

۲۱ جلوگیری از برش خوردن عنوان . تنها ۵۱۲ پیکسل از تگ Title در نتایج جستجو نمایش داده می شود و مابقی آن برش داده خواهد شد و به جای آن “…” نمایش داده خواهد شد. بهتر است تگ عنوان را تا ۵۵ کاراکتر و یا کمتر در نظربگیرید اگرچه در صورتی که طولانی باشد بصورت برش داده شده نمایش داده می شود.

۲۲ نوشتن عنوان جذاب . عنوان اولین و شاید تاثیرگزارترین فاکتور بر خواننده می باشد. نوشتن عنوانی جذاب مانند تیتر روزنامه ها و اخبار که کاربر را به کلیلک کردن تشویق کند گام موثری در سئو خواهد بود. از نگاه copywriting و بازاریابی محتوا ، نوشتن سرفصل یا عنوانی قدرتمند یک مهارت حیاتی است.

۲۳ استفاده از فرمت های متفاوت در عنوان ها. اگر تا به حال تمامی عنوان های صفحات را با فرمتی خاص می نوشتید بهتر است از این به بعد فرمت متفاوتی برای عنوان ها استفاده کنید تا باعث برجسته شدن و بیشتر دیده شدن عنوان صفحات سایتتان در نتایج جستجو شود.

۲۴ عدم درج نام برند در انتهای تگ عنوان. اضافه کردن نام برند در انتهای تگ Title کاری غیرضروری است . گوگل اغلب این کار را به طور خودکار انجام خواهد داد.

۲۵ بهینه سازی صفحه اصلی برای نام تجاری . صفحه اصلی در سایت تنها صفحه ای است که استثنا می باشد و باید عنوان آن را برای نام تجاری تان بهینه سازی کنید.

۲۶ عدم استفاده از کلمات توقف (stop words) . به کلماتی مانند ” از ، به ، با ، در و …” کلمات توقف گفته می شود که پیشنهاد می شود با توجه فضای محدود تگ عنوان استفاده از این کلمات به حداقل برسد.

۲۷ عدم تکرار کلمات کلیدی در عنوان. عدم تکرار کلمات کلیدی در عنوان. عدم تکرار کلمات کلیدی در عنوان.آزاردهنده است ، درسته؟ همانطور که می بینید تکرار یک کلمه یا عبارت خوشایند نیست. از کلمات کلیدی فقط یکبار در تگ عنوان استفاده کنید و از تکرار آن بپرهیزید.

۲۸ تبلیغ محتوا . متای توضیحات مانند تبلیغات در لیست نتایج جست وجو می باشد. متای توضیحاتی منحصربفرد و مجزا برای هر صفحه از سایت بنویسید. در نتایج جستجو تنها عنوان و متای توضیحات نمایش داده می شوند. موتورجستجو با این دو فاکتور به کاربر در انتخاب نتیجه بهتر کمک خواهد کرد. در واقع متای Descriptions خلاصه از محتوای صفحه را قبل از کلیک کردن روی لینک آن به کاربر نمایش می دهد. متا تگ Descriptions تاثیر غیرمستقیمی بر رتبه بندی سایت در نتایج جستجو دارد بنابراین باید مرتبط با محتوای صفحه نوشته شود و شامل ویژگی های زیر نیز باشد :

چکیده ای از محتوا

دلیلی برای خواندن محتوا

کمتر از ۱۵۵ کاراکتر باشد

۲۹ جلوگیری از برش خوردن متا تگ توضیحات. همانطور که در نکته قبل هم متذکر شدیم طول کاراکترهای متای Descriptions حداکثر تا ۱۵۵ کاراکتر باید باشد به این دلیل که فقط تا این تعداد کاراکتر توسط موتور جستجو به کاربر نمایش داده می شود و ادامه آن از دید کاربر پنهان خواهد ماند.

۳۰ استفاده از کلمات کلیدی در متای توصیحات . در حالی که این تگ تاثیر مسقیمی بر رتبه بندی سایت ندارد اما کلمات کلیدی استفاده شده در آن در نتایج جستجو پررنگ تر و یا به عبارتی دیگر Bold نمایش داده می شوند که این خود می تواند به پیشرفت CTR کمک کند. CTR تعداد کلیک هایی است که سایت شما با هر بار نمایش در نتایج جستجو توسط کاربران بدست می آورد و تاثیر بسیاری در رتبه بندی سایت شما از نظر نیز خواهد داشت. با قراردادن کلمات کلیدی در ابتدای متای Descriptions آن را بهینه سازی کنید. محدودیتی برای استفاده از کلمات کلیدی در متای توضیحات وجود ندارد اما بهتر است افراط نکنید و از کلمات مرتبط و منحصربفرد در هر متا استفاده کنید تا هر صفحه برای یک کلمه خاص رتبه بندی شود.

۳۱ تست و تجربه. متای Descriptions در جذب و هدایت بازدیدکنندگان به سایت شما تاثیرگزار است . فرمت های مختلف متا تگ توضیحات را برای ارتقای CTR بررسی و تجربه کنید. می توانید با تجربه نکات فوق الذکر و رعایت تکنیک های سئو شاهد تغییرات جایگاه وب سایتتان در نتایج جست وجو شوید. با توجه به استراتژی های جدید گوگل بدون استفاده از متا تگ توضیحات هم موفقیت در سئو بدست خواهد آمد اما با استفاده درست از این متا شانس بیشتری در پیشرفت سئو وب ساتتان خواهید داشت.

<h1>This is heading 1</h1>

<h2>This is heading 2</h2>

<h3>This is heading 3</h3>

<h4>This is heading 4</h4>

<h5>This is heading 5</h5>

<h6>This is heading 6</h6>

۳۲ برای هر صفحه یک تگ h1 مجزا. مهمترین تگ هدر ، تگ h1 است که بیشتر برای درج عنوان های اصلی در صفحات سایت استفاده می شود. هر صفحه از سایت باید دارای فقط یک h1 باشد. استفاده بیش از یک h1 در صفحه درک موضوع صفحه را هم برای خواننده و هم برای خزنده موتور جستجو سخت خواهد کرد.

۳۳ استفاده از کلمات کلیدی در تگ h1 . تگ h1 به عنوان یکی از فاکتورهای درون صفحه ای سئو ، تاثیر غیرمستقیم بر رتبه بندی وب سایت در نتایج جستجو دارد و باید شامل کلمات کلیدی هدف باشد. استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در تگ های Heading مجاز نیست.

۳۴ درج کلمات کلیدی LSI در تگ های heading. کلمات کلیدی LSI کلماتی مترادف با کلمات کلیدی اصلی شما می باشند که با هوش مصنوعی موتورهای جستجو شناسایی می شوند. به عنوان مثال کلمه کلیدی بهینه سازی با کلمه سئو شباهت ظاهری ندارند اما معنای آنها مشابه است. گوگل به راحتی قادر به تشخیص ارتباط معنایی این دو کلمه می باشد. انتخاب کلمات کلیدی LSI هوشمندانه ، نزدیک به کلمات کلیدی اصلی اما با رقابت کمتر و استفاده آنها در تگ های هدر (h2,h3) بع عنوان یکی از ترفندهای سئو فرصت خوبی برای کمک به پیشرفت سئوی محتوای سایت خواهد بود.

۳۵ پرهیز از استفاده تگ های هدر برای کلمات عمومی. در بسیاری از وب سایت ها از تگ های هدر برای کلمات و عبارات عمومی و بی ارزش استفاده می شود مانند عبارت “جزئیات بیشتر” یا “ادامه مطلب”. از تگ های Heading برای تغییر ظاهر متن استفاده نکنید بلکه از آنها در ارائه محتوای سازماندهی شده و هدف گزاری بر روی کلمات کلیدی LSI استفاده نمایید . برای تغییر در ظاهر متن بهتر است از کدهای CSS کمک بگیرید.

۳۶ استفاده از کلمات کلیدی در ابتدا محتوا. از کلما کلیدی مهم در جایی که ممکن است نه به اجبار، استفاده نمایید. کلمات کلیدی را در ابتدای پاراگرف برای تقویت موضوع و عنوان نوشته قرار دهید.

۳۷ محتوای طولانی مرتبط با رتبه بالا . مطالعات متعدد به این نتیجه رسیدند که محتوای ولانی با رتبه بندی بالا رابطه مستقیم دارد. اگرچه این ممکن است بیشتر به کیفیت بالای محتوا اشاره داشته باشد نه فقط طولانی بودن آن. در هر صورت به عمق مطلب باید دقت کنید و برای کلمات کلیدی موردنظرتان صفحاتی با اعتبار بالا تولید کنید.

۳۸ تراکم کمات کلیدی (keyword density) را فراموش نکنید. همانطور که قلا هم اشاره کردیم تراکم کلمات کلیدی به این معنا است که از کلمت کلیدی بصورت متعدد در حتوا استفاده نکنید. رعایت این نکه در ارائه محتوایی با کیفیپت و سئوپسند بسیار تاثیرگزار است. از کلمات کلیدی به طور طبیعی در متن استفاده کنید ، شما بدون این که به آن فکر کنید تمایل به استفاده از تمامی کلمات کلیدی هدفتان پیدا خواهید کرد. اما این نکته را مدنظر داشته باشید که فقط یکبار آ را تکرار کنید.

۳۹ استفاده از کلمات کلیدی LSI . کلمات کلیدی LSI کلماتی هستند که به لحاظ معنایی به کلمات کلیدی اصلی شما مرتبط می باشند. برای نوشتن در باره یک موضوع بجای استفاده مکرر از کلمات کلیدی اصلی از کلمات هم معنای آنها بصورت طبیعی استفاده کنید. ایده استفاده از کلمات کلیدی LSI برای بهینه سازی موضوع یک صفحه و ارتباط دادن آن با کلمات هم معنی مختلف بسیار موثر می باشد.

۴۰ درج چند رسانه ای در محتوا. با درج تصاویر، فیلم ها ، اسلایدشو و … محتوای خود را جذاب تر و راحت تر برای لینک سازی و به اشتراک گذاری ، تولید کنید. درج مالتی مدیا یا چندرسانه ای در درک بهتر مطلب به خوانند نیز کمک خواهد کرد.

۴۱ د رج لینک های داخلی. ایجاد لینک های داخلی به معنای ایجاد ارتباط بین مطالب و صفحات مختلف سایت با یکدیگر می باشد. با ایجاد لینک از متنی به متن های دیگر به خواننده این امکان را خواهید داد تا در مطالب سایت شما چرخش داشته و ضریب بازگشت (Bounce rate) سایت کاهش پیدا کند . همچنین از مزیت های دیگر آن به گردش راحتتر ربات های موتورهای جستجو توسط لینک های داخی در سایت می توان اشاره کرد.

۴۲ لینک کردن. به صفحاتی با کیفیت بالا ، معتبر و مرتبط با موضوع محتوایتان لینک کنید و راه ارتباطی با صاحان وب سایت های قدرتمند دیگر با سایت خود ایجاد کنید. بهترین عمل برای بارگذاری لینک های خارجی ، بازکردن آنها در یک صفحه جدید می باشد.

۴۳ بروز رسانی محتوا . به طور منظم محتواهای قدیمی ، آرشیو را بروزرسانی کنید.

۴۴ اولویت با کیفیت محتوا است. به استثنای انتشارات بزرگ و سایت های خبری که نیاز به درج مطالب روزانه متعددی دارند ، اکر سایت ها با تمرکز بر تولید محتوای با کیفیت سوددهی بیشتری بجای توجه به تولید روزانه و پی در پی محتوای بی کیفیت دارند. انتشار یک مقاله خوب و با ارزش بصورت هفتگی بهتر از انتشار روزانه ی مطالب ضعیف می باشد.

۴۵ درج فهرست مطالب برای محتوای طولانی. ساخت فهرست مطالب و لینک های داخلی درون محتوا ، دسترسی به بخش های مختلف محتوای طولانی که باعث طولانی شدن صفحه می شوند را برای کاربر راحتتر می کند. سایت ویکیپدیا از این ساختار استفاده می نماید.

۴۶ درج تگ canonical. این تگ مقداری است که مدیر سایت می تواند با افزودن آن به تگ <link> و قرارد دادن آن در بخش <head> سایت ، ورژن استاندارد صفحه را به گوگل معرفی کند. استفاده از “rel=”canonical یعنی : گوگل ، این صفحه بهترین نسخه از صفحات با مطالب مشابه است، این صفحه را در نتایج جستجو در اولویت قرار بده. در واقع استفاده از این ویژگی از ایندکس شدن صفحات تکراری در موتور جستجو جلوگیری می کند. اگر صددرصد مطمئن نیستید که چه کاری انجام می دهید و از نحوه درست استفاده کردن از این ویژگی بی اطلاع هستید بهتر است به طور کل از آن استفاده نکنید چون ممکن است صفحات با ارزش و رنک دار شما در گوگل ایندکس نشوند در نتیجه سایت شما با افت رنک مواجه شود.

</”link rel=”canonical” href=”http://example.com/the-defacto-version-of-the-page>

۴۷ استفاده از مقدار noindex, follow برای صفحاتی که می خواهید گوگل آنها را نادیده بگیرد. برای جلوگیری از ایندکس صفحاتی با محتوای بی ارزش و ضعیف و نادیده گرفتن آنها توسط گوگل از متا تگ robots با درج مقدار  noindex, follow برای پارامتر content  آن استفاده نمایید. این مقدار اجازه ایندکس صفحه موردنظر را به موتور جستجو نمی دهد ، به طوری که آن را نمی توان در نتایج جستجوی یافت. در صورت عدم آشنایی در استفاده از این تگ احتیاط کنید.

<“meta name=”robots” content=”noindex, follow>

۴۸ متوقف کردن دسترسی گوگل به صفحات حساس سایت با فایل robots.txt. از دسترسی ربات گوگل و خزنده های دیگر را از بخش های حساس سایتتان مانند بخش مدیریت وب سایت را در فایل robots.txt جلوگیری کنید. فایل robots.txt ، فایل متنی است که در ریشه سایت قرار می گیرد و مشخص می کند که خزنده های موتورهای جستجو به چه بخش هایی از سایت می توانند دسترسی داشته باشند. این فایل شامل مجموعه کوچکی از دستورات است که دسترسی را به قسمت های مختلف سایت و هم چنین نوع خزنده وب جهت دسترسی مشخص می کند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر این فایل مقاله آموزش فایل robots.txt را مطالعه کنید.

 

افزودن دیدگاه