سئو و بهینه سازی موتور جستجوی گوگل

0
100
Google Webmaster Help Forum
Google Webmaster Help Forum

بهینه سازی برای موتور جستجوی گوگل ، سئو: اهمیت عنوان ، محتوای صفحات و متا تگ ها -قسمت اول

گوگل
برگرفته از Google Webmaster Help Forum

چگونه وبسایت خود را برای موتور جستجوی گوگل بهینه سازی کنیم ؟
(قسمت اول) – بهینه سازی عنوان صفحات

این مقاله برای وب مسترهایی مفید است که نسبت به عبارت search engine optimization تا حدودی نا آشنا هستند و به دنبال بهبود و بهینه سازی سایت خود هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو هستند. گرچه این مقاله رموز و ترفندهایی را به شما آموزش نمی دهد که به طور خودکار رنک سایت شما را در گوگل اول کند (با عرض پوزش!)، اما در اینجا بهترین شیوه ها بیان می شود تا پیدا کردن سایت شما و مطالب آن برای موتورهای جستجو آسان شود.

بهینه سازی موتور جستجو اغلب شامل ایجاد تغییرات کوچک دربخش هایی از وب سایت شما است. این تغییرات هنگامی که به صورت جداگانه بررسی می شوند، ممکن است به صورت پیشرفت های تدریجی به نظر برسند، اما در ترکیب با یکدیگر می توانند تاثیر قابل توجهی بر تجربه کاربر سایت شما و همچنین تاثیر زیادی در نتایج جستجو بگذارد. شما به احتمال زیاد در حال حاضر با بسیاری از موضوعات در این مقاله آشنا هستید، چرا که آنها عناصر ضروری برای هر صفحه وب هستند، اما ممکن است با اغلب آنها آشنا نباشید.

اگر چه عنوان این مقاله حاوی عبارت “موتور جستجو” است، اما ما می خواهم بگویم که شما باید تصمیم گیری در مورد بهینه سازی سایت خود را در درجه اول بر پایه آنچه برای بازدید کنندگان سایت شما بهترین است، قرار دهید. آنها مشتریان اصلی محتوای شما هستند و با استفاده از موتورهای جستجو به دنبال پیدا کردن سایت شما هستند. تمرکز بیش از حد بر ترفندهای خاص برای به دست آوردن رنکیگ در نتایج موتورهای جستجو ممکن است به نتایج مورد نظر منتهی نشود. بهینه سازی موتور جستجو در واقع قرار دادن سایت شما در جایگاهی است که توسط موتورهای جستجو مشهود باشد، اما مشتریان نهایی شما همان کاربران شما هستند، نه موتورهای جستجو.

به منظور درک بیشتر در اینجا مثالی ارائه می شود. سایت شما ممکن است کوچکتر یا بزرگتر از سایتی باشد که ما به عنوان مثال ارائه می دهیم و همچنین محتوای آن نیز ممکن است بسیار متفاوت باشد، اما مباحث بهینه سازی که در ادامه مورد بحث قرار می گیرد قابل اعمال و کاربرد برای تمام انواع سایت ها با هر نوع اندازه ای می باشد. امیدواریم که راهنمای ما ایده های نابی در مورد چگونگی بهبود وب سایتتان به شما ارائه دهد.

از آنجاکه یک مثال به ما در ارائه توضیحات کمک می کند، بنابراین ما یک وب سایت ساختگی و خیالی را ایجاد کرده ایم. برای هر موضوع، ما اطلاعات کافی برای توضیح نکته مورد نظر را ارائه خواهیم داد. اطلاعات اولیه سایت مورد نظر ما به قرار زیر است:

نام وب سایت / کسب و کار: “کارت بیس بال براندون” (“Brandon’s Baseball Cards”)
نام دامنه: brandonsbaseballcards.com
تمرکز: فروش اینترنتی کارت بیس بال، راهنمای قیمت ها، مقالات و محتوای اخبار
حجم: کوچک، تقریبا 250 صفحه

نکته : بهینه سازی موتور جستجو تنها بر نتایج organic search تاثیر می گذارد و بر نتایج پرداخت نشده و یا نتایج “حمایت مالی شده” مانند Google AdWords تاثیری ندارد.

بهینه سازی موتور جستجوی گوگل -سرچ ارگانیک

“عنوان صفحات باید دقیق و منحصر به فرد باشد”

عنوان صفحات را با استفاده از تگ های عنوان نشان دهید؛

یک تگ عنوان به هر دو کاربران و موتورهای جستجو می گوید که موضوع یک صفحه خاص دقیقا چیست. تگ <title> باید در تگ<head> داکیومنت HTML قرار گیرد (1). در حالت ایده آل، شما باید یک عنوان منحصر به فرد برای هر صفحه از سایت خود ایجاد کنید.

عنوان صفحات- تگ های عنوان – بهینه سازی گوگل

محتوای صفحه عنوان در نتایج جستجو نمایش داده می شود

اگر داکیومنت شما در یک صفحه نتایج جستجو ظاهر می شود، محتویات تگ عنوان معمولا در اولین خط از نتایج ظاهر می شود (چنانچه شما با بخش های مختلف یک نتیجه جستجوی Google نا آشنا هستید، می توانید ویدیوی آناتومی یک نتیجه جستجو که توسط یکی از مهندسین گوگل، مت کاتز، تهیه شده است را مشاهده کنید). کلمات بکار رفته در عنوان پررنگ می شوند در صورتی که کلمات جستجو شده توسط کاربر باشند. این امر می تواند به کاربران در تشخیص اینکه صفحه مورد نظر به جستجوی آنها مرتبط می باشد یا نه کمک می کند (2).

متا تگ توضیحات- سئو – بهیننه سازی

عنوان صفحه اصلی (homepage) می تواند نام وب سایت / کسب و کار شما باشد و می تواند شامل دیگر اطلاعات مهم مانند مکان فیزیکی کسب و کار و یا شاید به میزان کم شامل اهداف و خدمات شما باشد (3).

متا تگ توضیحات منحصر به فرد

“بهترین شیوه ها”

با دقت محتوای هر صفحه را توصیف کنید

عنوانی را انتخاب کنید که به طور موثر ارتباط بین موضوع و محتوای صفحه را نشان دهد.

توجه:
عنوانی را انتخاب نکنید که به محتوای صفحه مرتبط نباشد.
از عنوان های پیش فرض (default) و مبهم مانند “Untitled” یا “New Page 1” استفاده نکنید.

تگ های عنوان منحصر به فرد برای هر صفحه ایجاد کنید

به طور ایده آل هر یک از صفحات شما باید یک تگ عنوان منحصر به فرد داشته باشد تا به گوگل کمک کند که به خوبی یک صفحه را از دیگر صفحات سایت شما متمایز کند.

توجه:
از یک تگ عنوان برای تمام صفحات یا تعداد زیادی از صفحات سایت خود استفاه نکنید.

از عناوین خلاصه اما توصیفی استفاده کنید

عناوین هم می توانند کوتاه و هم آموزنده و حاوی اطلاعات باشند. اگر عنوان خیلی طولانی باشد گوگل تنها بخشی از آن را در نتیجه جستجو ظاهر می کند.

توجه:
از عناوین بسیار طولانی که برای کاربران مفید نیستند استفاده نکنید
کلمات کلیدی غیر ضروری را در تگ های عنوان بکار نبرید

بهینه سازی برای موتور جستجوی گوگل ، سئو، اهمیت متا تگ توضیحات – قسمت دوم

گوگل
برگرفته از Google Webmaster Help Forum

چگونه وبسایت خود را برای موتور جستجوی گوگل بهینه سازی کنیم ؟
(قسمت دوم)

از متا تگ های”description” استفاده کنید

خلاصه هایی را می توان برای هر صفحه تعریف کرد؛

متا تگ description یک صفحه، خلاصه ای از آنچه در صفحه است را به گوگل و سایر موتورهای جستجو ارائه می دهد (1). در حالی که عنوان صفحه ممکن است شامل چند کلمه و یا یک عبارت باشد، توضیحات متا تگ یک صفحه ممکن است شامل یک و یا دو جمله و یا یک پاراگراف کوتاه باشد. Google Webmaster Tools یک بخش تجزیه و تحلیل محتوای (content analysis section) مفید را ایجاد می کند که به شما در مورد هر متا تگ description شرح می دهد که آیا بیش از حد کوتاه، و یا بلند است، و یا بیش از حد تکرار شده است (اطلاعات مشابهی همچنین برای تگ های <title> نشان داده می شود). مانند تگ <title>، متا تگ description در داخل تگ <head> سند HTML شما قرار داده می شود.

متا تگ توضیحات- سئو – بهیننه سازی

مزایای متا تگ description چیست؟

متا تگ های Description دارای اهمیت هستند، زیرا گوگل ممکن است از آنها به عنوان snippets برای صفحات شما استفاده کند. توجه داشته باشید که عبارت “ممکن است” در این جا استفاده شد زیرا گوگل ممکن است یک بخش از متن مرتبط صفحه سایت شما را چنانچه به خوبی با جستجوی کاربر تطبیق داشته باشد، انتخاب کند. همچنین گوگل ممکن است از description سایت شما در پروژه دایرکتوری باز (Open Directory Project) استفاده کند اگر سایت شما در آنجا وجود داشته باشد.

اضافه کردن متا تگ های Description به هر یک از صفحات همیشه یک روش خوب است زیرا گوگل نمی تواند خلاصه خوبی از متن را در snippet پیدا کند. Webmaster Central Blog دارای مطالب آموزنده ای در مورد بهبود snippets ها با متا تگ Description های بهتر است.

کلمات در snippet پررنگ می شوند زمانی که کاربر به جستجوی آنها می پردازد (2). این امر به کاربر سرنخ هایی می دهد که دریابد آیا محتوای موجود در صفحات با آنچه وی به دنبال آن است مطابقت دارد یا نه. شکل شماره (3) مثال دیگری است که یک snippet از یک متا تگ description را در یک صفحه حاوی یک مقاله (که به طور ایده آل متا تگ description منحصر به فرد خود را دارد) نشان می دهد.

جستجوی گوگل – سئو – اسنیپت

“بهترین شیوه ها”

محتوای صفحات را به دقت خلاصه کنید

توصیفی را بنویسید که هم به کاربران آگاهی دهد و هم آنان را مشتاق سازد تا متا تگ description شما را بصورت snippet در جستجوی نتایج ببینند.

توجه:
متا تگ description ای را ننویسید که هیچ رابطه ای با محتوای صفحه نداشته باشد.
از description های معمول شبیه “این یک صفحه وب است ” یا ” صفحه ای درباره کارت های بیسبال ” استفاده نکنید.
Description ها فقط باید حاوی کلمات کلیدی باشند
از کپی کردن کل محتوا در متا تگ description خودداری کنید.

تگ های عنوان منحصر به فرد برای هر صفحه ایجاد کنید

داشتن متا تگ description های متفاوت برای هر صفحه هم به کاربران و هم به گوگل کمک می کند، بخصوص در سرچ هایی که کاربران ممکن است چندین صفحه از دامنه شما را بیابند ( به عنوان مثال سرچ هایی با استفاده از operator : site). اگر سایت شما هزاران و یا حتی میلیون ها صفحه دارد متا تگ description های دستی احتمالا امکان پذیر و عملی نیستند. در این حالت شما می توانید به طور خودکار متا تگ description را بر اساس محتوای هر صفحه ایجاد کنید.

توجه:
از متا تگ description های یکسان برای تمام صفحات یا تعداد زیادی از صفحات سایت خود استفاه نکنید.

بهینه سازی برای موتور جستجوی گوگل ، سئو: بهبود ساختارهای URL – قسمت سوم

avestahost-google optimization

برگرفته از Google Webmaster Help Forum

چگونه وبسایت خود را برای موتور جستجوی گوگل بهینه سازی کنیم ؟

(قسمت سوم)

ساختار URL سایت خود را بهبود بخشید

URLهای قابل فهم، اطلاعات محتوا را به راحتی انتقال می دهند

ایجاد دسته بندی های توصیفی و نامگذاری فایل ها برای اسناد در وب سایت شما نه تنها می تواند به شما کمک کند سایت خود را بهتر سازماندهی کنید، بلکه می تواند به این امر منتهی شود که اسناد شما بهتر توسط موتورهای جستجو پیدا شود. همچنین، می تواند “friendlier” URLs های آسان تر برای کسانی که می خواهند به محتوای شما دسترسی پیدا کنند را ایجاد کند. بازدیدکنندگان ممکن است از URL های بسیار طولانی و پیچیده که حاوی کلمات قابل تشخیص کمی است گریزان شوند.

URLs هایی شبیه شکل (1) می تواند گیج کننده و غیر دوستانه باشد. کاربران به سختی می توانند این URL را به خاطر بسپارند و یا به سایت شما لینک بدهند . همچنین، کاربران ممکن است بر این باور باشند که بخشی از URL غیر ضروری است، به خصوص اگر URL بسیاری از پارامترهای غیر قابل تشخیص را نشان دهد. آنها ممکن است از لینک شما دست بکشند.

URLها در نتایج جستجو نمایش داده می شوند

برخی کاربران ممکن است به صفحه شما با استفاده از URL آن صفحه به عنوان anchor text (متن قابل کلیک در یک هایپرلینک) لینک شوند. اگر URL شما حاوی کلمات مرتبط باشد، اطلاعات بیشتری در مورد صفحه برای کاربران و موتورهای جستجو فراهم می شود نسبت به وقتی که حاوی یک ID و یا نام های عجیب باشد (2).

بهینه سازی برای موتور جستجوی گول – بهبود URl

در نهایت، به یاد داشته باشید که URL مربوط به یک داکیومنت به عنوان بخشی از نتیجه جستجو در گوگل، در زیر عنوان document و snippet (خلاصه)، نمایش داده می شود. مانند عنوان و snippet ، واژگان در URL در نتیجه جستجو به صورت برجسته (bold) ظاهر می شوند اگر توسط کاربر سرچ شوند (3). شکل زیر یک URL بر روی دامنه ما را نشان می دهد که مربوط به صفحه ای است که حاوی مقاله ای در مورد کمیاب ترین کارت های بیس بال می باشد. واژگان در URL ممکن است برای کاربر بیش از یک شماره ID مانند “www. brandonsbaseballcards.com/article/102125/” جذاب باشد.

بهینه سازی برای موتور جستجوی گول – بهبود URl

اگرچه گوگل به خوبی در تمام انواع ساختار های URL ، حتی انواع بسیار پیچیده آن ،به جستجو می پردازد، اما صرف زمان برای URL های خود به منظور ساده کردن آنها هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو می تواند مفید باشد. برخی از وب مسترها برای رسیدن به این هدف سعی می کنند URL های دینامیک را برای انواع استاتیک آن باز نویسی کنند؛ در حالی که این امر از نقطه نظر گوگل خوب است اما، توجه داشته باشید که این یک روش پیشرفته است و اگر به طور نادرست انجام شود، می تواند باعث مشکلات مربوط به جستجو برای سایت شما شود. برای یادگیری بیشتر در مورد یک ساختار URL خوب، ما صفحه Webmaster Help Center و قسمت creating Google-friendly URLs را توصیه می کنیم.

“بهترین شیوه ها”

از کلمات در URL ها استفاده کنید

URL هایی که حاوی کلماتی هستند که با محتوا و ساختار سایت شما مرتبط اند، برای بازدید کنندگان سایت شما مفید تر هستند. بازدیدکنندگان بهتر آن را به خاطر می سپارند و ممکن است تمایل بیشتری داشته باشند به آن مراجعه کنند.

نکته:

از URL های طولانی با پارامترهای غیر ضروری و session IDs ها استفاده نکنید
از نام های کلی مانند “page1.html” برای صفحات استفاده نکنید
از کلمات کلیدی بیش از حد مانند “baseball-cards-baseball-cards-baseballcards.htm” استفاده نکنید

یک ساختار دایرکتوری ساده ایجاد کنید

از یک ساختار دایرکتوری استفاده کنید که به خوبی محتوای شما را سازماندهی کند و هدایت بازدید کنندگان را در سایت شما آسان نماید. سعی کنید از ساختار دایرکتوری خود بگونه ای استفاده نمائید که نوع محتوای موجود در آن URL را نشان دهد.

نکته:

از داشتن زیرشاخه های تو در تو مانند “…/dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/dir6/page.html” اجتناب کنید
از نام های دایرکتوری که هیچ ارتباطی با محتوا درون آنها ندارد استفاده نکنید

یک نسخه از یک URL را برای رسیدن به یک سند ارائه دهید

برای جلوگیری از اینکه کاربران به یک نسخه از یک URL لینک شوند و دیگر کاربران به نسخه متفاوت دیگری لینک شوند (این امر می تواند از محبوبیت محتوای بین URL ها بکاهد)، بر استفاده از یک URL در ساختار و ارتباط داخلی صفحات خود تمرکز کنید. اگر دریافتید که مردم به محتوای مشابه از طریق چندین URL دسترسی پیدا می کنند ، راه اندازی یک 301 redirect از URL های غیر ارجح به URL غالب یک راه حل خوب برای این موضوع است. شما همچنین ممکن است از یک URL متعارف و استاندارد و یا لینک rel=”canonical” استفادهکنید اگر نمی توانید تغییر مسیر دهید.

نکته:

از داشتن صفحاتی از زیر دامنه (subdomains) و دسترسی دایرکتوری به محتوا مشابه اجتناب کنید
– به عنوان مثال. “domain.com/page.htm” و “sub.domain.com/page.htm”

از URL های عجیب و غریب با حروف بزرگ استفاده نکنید
– بسیاری از کاربران انتظار URL هایی با حروف کوچک را دارند و آنها را بهتر به خاطر می سپارند

بهینه سازی برای موتور جستجوی گوگل، سئو: اهمیت Navigation – قسمت چهارم

optimization

برگرفته از Google Webmaster Help Forum

چگونه وبسایت خود را برای موتور جستجوی گوگل بهینه سازی کنیم ؟
(قسمت چهارم)- اهمیت Navigation در سایت

سایت خود را به گونه ای سازماندهی کنید که هدایت شدن (Navigation) در آن آسان باشد

Navigation برای موتورهای جستجو بسیار مهم است

Navigation یک وب سایت به بازدید کنندگان کمک می کند که به سرعت محتوایی که به دنبال آن هستند را پیدا کنند. همچنین به موتورهای جستجو کمک می کند که درک کنند چه محتوایی از نظر وب مستر ها دارای اهمیت است. اگر چه نتایج جستجوی گوگل بر اساس کل صفحات ارائه می شوند، اما گوگل همچنین دوست دارد بداند یک صفحه در مقایسه با کل سایت شما چه نقشی بازی می کند.

Navigation سایت خود را بر اساس صفحه اصلی (homepage) طرح ریزی کنید

تمام سایت ها یک homepage یا “root” page دارند، که معمولا صفحه دارای بیشترین بازدید در سایت است و نقطه آغاز Navigation برای بسیاری از بازدید کنندگان می باشد. مگر در مواردی که سایت شما تنها تعداد انگشت شماری صفحه دارد، شما باید در این مورد که چگونه بازدید کنندگان را از یک صفحه کلی (root page) به یک صفحه حاوی محتوای خاص تر هدایت کنید، فکر کنید. آیا شما صفحات کافی درباره یک موضوع خاص دارید که ایجاد یک صفحه توصیف کننده این صفحات مرتبط را توجیه کند (به عنوان مثال صفحه اصلی -> لیست موضوعات مرتبط -> موضوع خاص)؟ آیا شما صدها محصول مختلف دارید که نیاز است تحت طبقه بندی ها و صفحات متعدد دسته بندی شوند؟

اطمینان حاصل کنید که کاربران به راحتی از “لیست راهنمای موقعیت” (breadcrumb lists) استفاده می کنند

لیست راهنمای موقعیت، یک ردیف از لینک های داخلی در بالا و یا پایین صفحه است که به بازدید کنندگان اجازه می دهد به سرعت به بخش قبلی و یا صفحه اصلی بازگردند (1). بسیاری از این راهنماها یک صفحه بسیار کلی (معمولا صفحه اصلی) را به عنوان اولین لینک سمت چپ دارند و بخش های خاص تر را در سمت راست لیست می کنند.

navigation is so important
این احتمال را بدهید که بخشی از URL حذف شود

تصور کنید چه اتفاقی می افتد زمانی که یک کاربر بخشی از URL شما را حذف می کند – برخی از کاربران ممکن است به شیوه های عجیب در سایت شما navigate کنند و شما باید این امر را پیش بینی کنید. به عنوان مثال، به جای استفاده از لینک راهنمای موقعیت در صفحه، یک کاربر ممکن است به امید پیدا کردن مطالب کلی تر، بخشی از URL را رها کند. او ممکن است به آدرس زیر مراجعه کند

http://www.brandonsbaseballcards.com/news/2010/upcoming-baseball-card-shows.htm

اما پس از آن آدرس زیر را در مرورگر خود وارد کند

http://www.brandonsbaseballcards.com/news/2010

با این فکر که این لینک همه اخبار 2010 را نشان می دهد (2). آیا وب سایت شما آماده است تا محتوا را در این وضعیت نشان دهد ؟ یا اینکه ارور 404 (page not found error) را به کاربر نشان می دهد؟ در صورت رفتن تا سطح دایرکتوری به http://www.brandonsbaseballcards.com/news چطور؟

اهمیت navigation

دو نقشه سایت (sitemaps) را آماده کنید: یکی برای کاربران و یکی برای موتورهای جستجو

نقشه سایت (با حروف کوچک) یک صفحه ساده در سایت شما است که ساختار وب سایت شما را نمایش می دهد، و معمولا شامل فهرست سلسله مراتبی از صفحات سایت شما است. چنانچه بازدید کنندگان در پیدا کردن صفحات سایت شما مشکل داشته باشند ممکن است به این صفحه مراجعه کنند. موتورهای جستجو نیز به این صفحه مراجعه می کنند، از صفحات سایت شما بازدید خواهند کرد و این امر عمدتا به این منظور است که گوگل به عنوان یک بازدیدکننده انسانی وارد سایت شما شود.

یک فایل نقشه سایت XML (با حروف بزرگ) ، که شما می توانید از طریق Google’s Webmaster Tools سابمیت کنید، باعث می شود گوگل آسان تر صفحات سایت شما را پیدا کند. همچنین استفاده از یک فایل نقشه سایت، روشی است (هر چند تضمین شده نیست) که به گوگل بگویید که شما کدام نسخه یک URL را به عنوان نسخه استاندارد ترجیح می دهید ( به عنوان مثال http://brandonsbaseballcards.com یا http: // www.brandonsbaseballcards.com). گوگل به شما کمک می کند تا یک open source Sitemap Generator Script ایجاد کنید و به این ترتیب می توانید یک فایل نقشه سایت برای وب سایت خود ایجاد کنید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد نقشه سایت، Webmaster Help Center ، راهنمای مفیدی را برای فایل های نقشه سایت برای شما فراهم کرده است.

بهینه سازی برای گوگل- نقشه سایت

بهترین شیوه ها

یک سلسله مراتب با جریان طبیعی ایجاد کنید

تا آنجا که امکان دارد این امر را برای کاربر آسان کنید که از یک محتوای کلی به محتوای خاص تری که به دنبال آن است هدایت شود. صفحات navigation را اضافه کنید زمانی که این کار منطقی به نظر می رسد و به طور موثر در ساختار لینک های داخلی شما عمل می کند.

نکته:
از ایجاد شبکه پیچیده ای از لینک های navigation اجتناب کنید، به عنوان مثال هر صفحه را در سایت به صفحه دیگر لینک نکنید
از Slicing (قطعه قطعه کردن) و dicing (کوچک کردن) بیش از حد مطالب خود، خودداری کنید (به طور مثال بیست کلیک نیاز نداشته باشد)

بیشتر از متن برای Navigation استفاده کنید

کنترل navigation از یک صفحه به صفحه دیگر در سایت شما از طریق لینک های متنی، خزیدن و درک کردن سایت شما را برای موتورهای جستجو آسان تر می کند. بسیاری از کاربران نیز این شیوه را بیش از روش های دیگر ترجیح می دهند، به ویژه در برخی از دستگاه ها که ممکن است فلش و یا جاوا اسکریپت را هندل نکند.

نکته:
از داشتن یک navigation که به طور کامل بر اساس منوهای کشویی، تصاویر، و یا انیمیشن ها می باشد اجتناب کنید
– بسیاری از موتورهای جستجو، و نه همه آنها، می توانند چنین لینک هایی را در یک سایت کشف کنند، اما اگر یک کاربر بتواند به تمام صفحات در یک سایت از طریق لینک های متنی عادی دسترسی پیدا کند، این امر دسترسی به سایت شما را بهبود می بخشد.

قرار دادن یک صفحه نقشه سایت HTML در سایت شما و استفاده از یک فایل نقشه سایت XML

صفحه نقشه سایت ساده با لینک هایی به تمام صفحات و یا مهم ترین صفحات (چنانچه شما صدها یا هزاران صفحه دارید) در سایت شما می تواند مفید باشد. ایجاد یک فایل نقشه سایت XML برای سایت شما کمک می کند اطمینان حاصل کنید که موتورهای جستجو صفحات سایت شما را پیدا کنند.

نکته:
اجازه ندهید صفحه نقشه سایت HTML شما همراه با لینک های خراب، قدیمی و تاریخ گذشته شود
از ایجاد یک نقشه سایت HTML که به سادگی صفحات را بدون سازماندهی آنها، لیست می کنند، برای مثال از طریق موضوع،اجتناب کنید.

یک صفحه 404 مفید داشته باشید

کاربران گاهی اوقات به یک صفحه که در سایت شما موجود نیست، وارد می شوند، یا از طریق یک لینک خراب و یا تایپ اشتباه در URL. داشتن یک custom 404 page که کاربران را به صفحه قبلی در سایت شما هدایت کند می تواند تا حد زیادی تجربه خوبی برای کاربر ایجاد کند. صفحه 404 شما بهتر است یک لینک به root page شما داشته باشد و همچنین می تواند لینک هایی به مطالب محبوب و یا مرتبط در سایت شما را فراهم کند. گوگل یک 404 widget ارائه می دهد که شما می توانید در صفحه 404 خود جاسازی کنید تا به صورت خودکار آن را با بسیاری از ویژگی های مفید ارائه دهد. شما همچنین می توانید از Google Webmaster Tools برای پیدا کردن منابعی که باعث ارور های “not found” می شوند، استفاده کنید.

نکته:
اجازه ندهید صفحات 404 شما در موتورهای جستجو ایندکس شوند (مطمئن شوید که وب سرور شما از نظر ارائه 404 HTTP status code ،به هنگام موجود نبودن صفحات درخواست شده، پیکربندی (configure) شود) .
از ارائه تنها یک پیام مبهم مانند “Not found”،”404″، و یا no 404 page اجتناب کنید
از یک طراحی برای صفحات 404 خود که سازگار با بقیه سایت شما نمی باشند، استفاده نکنید

بهینه سازی برای موتور جستجوی گوگل، سئو: اهمیت کیفیت محتوا و خدمات- قسمت پنجم

گوگل

برگرفته از Google Webmaster Help Forum

چگونه وبسایت خود را برای موتور جستجوی گوگل بهینه سازی کنیم ؟
(قسمت پنجم)- اهمیت کیفیت محتوا و خدمات

محتوا و خدمات با کیفیت ارائه دهید

شناسایی سایت های جالب به طور خود به خود افزایش می یابد

ایجاد محتوای قانع کننده و مفید به احتمال زیاد بیش از هر عامل دیگری که تا اینجا بحث کردیم، وب سایت شما را تحت تاثیر قرار می دهد (1). کاربران می توانند محتوای خوب را تشخیص دهند زمانی که آن را می ببینید و به احتمال زیاد کاربران دیگر را نیز به آن هدایت می کنند. این امر می تواند از طریق پست های وبلاگ، خدمات رسانه های اجتماعی، ایمیل ها، انجمن ها، و یا روش های دیگر باشد.

اهمیت محتوا و خدمات

این امر که کاربران درباره سایت شما صحبت کنند و آن را به یکدیگر معرفی کنند به محبوبیت سایت شما هم در بین کاربران و هم در گوگل کمک می کند. به دست آمدن شهرت به ندرت بدون یک محتوای خوب بدست می آید.

تفاوت هایی که در درک کاربران از موضوع شما وجود دارد را پیش بینی کنید و محتوای منحصر به فرد و بخصوصی را ارائه دهید

در مورد کلمه ای فکر کنید که یک کاربر ممکن است سرچ کند تا به بخشی از محتوای سایت شما دست یابد. کاربرانی که در مورد موضوع اطلاعات خوبی دارند، در مقایسه با کاربرانی که اطلاعات چندانی در مورد موضوع ندارند، ممکن است از کلمات کلیدی متفاوتی در سرچ استفاده کنند. به عنوان مثال، کسی که مدت طولانی است طرفدار بیس بال است ممکن است [nlcs] را سرچ کند که مخفف لیگ قهرمانی ملی است در صورتی که یک طرفدار جدید احتمالا از یک عبارت کلی مانند baseball playoffs استفاده می نماید.

پیش بینی این اختلافات در سرچ و بکار بردن آنها به هنگام نوشتن محتوای خود (استفاده از ترکیب خوبی از عبارت های کلیدی)، می تواند نتایج مثبتی ایجاد کند. Google AdWords یک Keyword Tool دستی را فراهم کرده است که به شما کمک می کند کلمات کلیدی جدیدی که بازدیدکنندگان بکار برده اند را کشف کنید و میزان جستجوی تقریبی را برای هر عبارت کلیدی ببینید (2). همچنین Google Webmaster Tools نشان می دهد سایت شما برای کدام عبارت های کلیدی بیشتر ظاهر شده است و کدام عبارات اغلب سبب شده است که کاربران به سایت شما هدایت شوند.

بهینه سازی برای گوگل- محتوا و سرویس

سرویس و خدمات جدید و مفیدی را ایجاد کنید که سایت های دیگر آن را ارائه نمی دهند. همچنین شما می توانید یک تحقیق اوریجینال بنویسید، قسمتی از یک داستان هیجان انگیز را در اخبار خود بیاورید یا اینکه یک پایگاه منحصر به فرد برای کاربران ایجاد کنید. سایت های دیگر ممکن است فاقد منابع و تخصص های لازم برای انجام این موارد باشند.

بهترین شیوه ها

متونی را بنویسید که خواندن آنها آسان باشد

کاربران از محتوایی لذت می برند که به خوبی نوشته شده است و به آسانی می توانند آن را دنبال کنند.

نکته:
از نوشتن متون درهم برهم با اشتباهات املایی و گرامری بسیار اجتناب کنید.
از قرار دادن متن در عکس برای محتواهایی که به صورت متن هستند، جلوگیری کنید، چون ممکن است کاربران بخواهند متن را کپی پیست کنند و همچنین موتورهای جستجو نیز در این حالت قادر به خواندن متن نیستند.

محتواهای خود را پیرامون یک موضوع سازمان دهی کنید

سازماندهی محتوا همیشه برای شما سودمند است زیرا به بازدید کنندگان این حس خوب را منتقل می کند که از کجا یک موضوع آغاز می شود و در کجا به پایان می رسد. شکستن مطالب و محتوای خود به قسمت ها و یا بخش های منطقی به کاربران کمک می کند سریع تر محتوایی که به دنبال آن هستند را پیدا کنند.

نکته:
از گذاشتن متون زیاد با موضوعات متفاوت در یک صفحه، بدون پاراگراف ، زیرعنوان یا بدون جدا کردن صفحات، خودداری کنید.

محتوای جدید و منحصر به فرد ایجاد کنید

محتوای جدید نه تنها باعث می شود که بازدیدکننده دفعات دیگر هم مجددا به سایت شما سر بزند بلکه باعث می شوند بازدیدکنندگان جدید نیز به سایت شما وارد شوند.
نکته:
از محتوای تکراری (و حتی کپی) استفاده نکنید زیرا ارزش کمی برای کاربران دارد.
از داشتن ورژن های تکراری و یا نزدیک به تکراری محتوای خود در سایتتان اجتناب کنید.

در درجه اول محتوا را برای کاربران ایجاد کنید نه موتورهای جستجو

سایت خود را با توجه به نیازهای کاربران خود طراحی کنید و در عین حال اطمینان حاصل کنید که سایت شما به راحتی برای موتورهای جستجو در دسترس باشد و به این ترتیب نتایج مثبت حاصل می شود.

نکته:
از بکار بردن تعداد زیادی کلمه کلیدی غیر لازم که مورد توجه موتورهای جستجو قرار می گیرد اما برای کاربران آزارنده و بی معنی است، اجتناب کنید.
از داشتن بلوک های متنی مانند frequent misspellings used to reach this page (غلط املایی های مکرر سبب هدایت شدن به این صفحه شده است) که ارزشی برای کاربران ندارند اجتناب کنید.
از پنهان کردن متن برای کاربران و فریفتن آنها و نمایش آن برای موتورهای جستجو اجتناب کنید.

بهینه سازی برای موتور جستجوی گوگل ، سئو : اهمیت Anchor text – قسمت ششم

گوگل- بهینه سازی
برگرفته از Google Webmaster Help Forum

چگونه وبسایت خود را برای موتور جستجوی گوگل بهینه سازی کنیم ؟

(قسمت ششم)- اهمیت Anchor text

anchor text بهتری بنویسید

anchor text مناسب محتوای لینک مربوطه را بهتر نمایان می سازد

Anchor text متنی قابل کلیک است که کاربران بعد از کلیک بر روی یک لینک به آن دست می یابند، و در داخل تگ <a href=”…”></a> قرار می گیرد.

متن لنگری

این متن به کاربران و گوگل در مورد صفحه ای که به آن لینک می شوند، اطلاعات می دهد. لینک ها در صفحه شما ممکن است داخلی باشند، یعنی به دیگر صفحات سایت شما لینک شوند و یا اینکه خارجی باشند بدین معنا که به محتوای موجود در سایت های دیگر لینک شوند. در هر دو این موارد، هر چهAnchor text بهتر و مناسب تر باشد، navigate (هدایت شدن در سایت) برای کاربران آسان تر می شود و همچنین گوگل بهتر درک می کند که محتوای صفحه ای که شما به آن لینک شده اید در رابطه با چیست.

اهمیت متن لنگری در بهینه سازی برای گوگل
بهترین شیوه ها

از یک متن توصیفی استفاده کنید

anchor text که شما برای یک لینک استفاده می کنید باید حداقل یک ایده اولیه ارائه دهد که موضوع صفحه لینک شده در چه مورد است.

نکته:

از نوشتن anchor text های عمومی و کلی مانند “page” ، “article” یا “click here” خودداری کنید.
از متن هایی که با محتوای صفحه ای که به آن لینک شده اند، مرتبط نیستند، استفاده نکنید.
سعی کنید از URL صفحات به عنوان anchor text استفاده نکنید.
– البته گاهی مجبور هستید حتما از آن استفاده کنید مثل تبلیغ کردن و یا رفرنس دادن آدرس یک وبسایت جدید

متن مختصری بنویسید

متنی کوتاه اما توصیفی بنویسید مانند تعداد کمی کلمه و یا یک عبارت کوتاه

نکته:

از نوشتن anchor text های طولانی، مانند یک جمله طولانی یا یک پاراگراف کوتاه از متن اجتناب کنید.

لینک ها را فرمت کنید تا پیدا کردن آنها آسان شود

این امر را برای کاربران آسان کنید که یک متن معمولی را از anchor text لینک شما تشخیص دهند. محتوای شما کمتر مورد استفاده قرار می گیرد اگر کاربران آن ها را از دست بدهند یا اینکه تصادفی به آن وارد شوند.

نکته:

از CSS یا text styling (طراحی متن) که سبب می شود لینک ها معمولی و کلی به نظر برسند استفاده نکنید.

در مورد anchor text برای لینک های داخلی نیز بیندیشید

شما ممکن است در مورد لینک کردن به سایت های دیگر فکر کرده باشید اما توجه بیشتر به anchor text مورد استفاده برای لینک های داخلی احتمالا به کاربران و گوگل کمک می کند که بهتر در سایت شما navigate کنند.

نکته:

از استفاده از anchor text های پر از کلمات کلیدی و طولانی برای موتورهای جستجو، اجتناب کنید.
از ایجاد لینک های غیر لازم که به هدایت شدن ( navigation ) کاربران در سایت شما هیچ کمکی نمی کنند، اجتناب کنید.

افزودن دیدگاه