کلمات کلیدی و GOOGLE ADWORDS

0
306
google adwords
google adwords

گوگل ادوردز (GOOGLE ADWORDS)

مفاهيم پايه اي گوگل ادوردز (Google Adwords)
هنگامي كه مي خواهيد براي اولين بار با ادوردز كار كنيد، با برخي از واژه ها و اصطلاحات تخصصي روبرو خواهيد شد كه در ابتدا كمي مبهم و گيج كننده هستند

براي اينكه بتوانيد با سيستم تبليغاتي ادوردز كار كنيد بايد با اين اصطلاحات آشنا شويد.

مفاهيم پايه ای گوگل ادوردز ( Google Adwords )

پرداخت هزينه به ازای هر كليك ( Cost Per Click ) ( CPC )

ادوردز بر اساس مدل CPC عمل مي كند. به عبارتي ديگر، هنگامي ادوردز از حساب شما هزينه ای بابت هر كليك کم می کند که كاربر بر روی تبليغات شما كليك كند. اگر تبليغات شما هنگام جستجوی يك كلمه، به كاربر نمايش داده شود ولی كاربر برروی آن كليك نكند، ادوردز هيچ هزينه ای از حساب شما كسر نخواهد كرد.

ميزان كيفيت آگهی ( Quality Score )

در سيستم ادوردز، آگهي شما برای اينكه بتواندبرای يك كلمه كليدی نمايش داده شود، بايد از Quality Score كافي برخوردار باشد.

QS مقياسي براي سنجش كيفيت كلمه كليدی و آگهی تبليغاتی است و در تعيين كمترين هزينه ای ( Minimum First page Bid ) كه برای نمايش آگهی بايد پرداخت شود، نقش اصلي را ايفا مي كند. هرچه قدر ميزان QS بيشتر باشد، حداقل هزينه برای هر كلمه كليدی كاهش پيدا مي كند و درنتيجه شما هزينه كمتری را براي تبليغات پرداخت مي كنيد.

از عواملي كه در تعيين Quality Score نقش دارند مي توان به موارد زير اشاره كرد:

درصد نسبت تعداد كليك به دفعات نمايش آگهی ( Click Through Rate ) يا همان CTR
ميزان تناسب و ارتباط متن آگهی با كلمه كليدی اختصاص داده شده به آن
اطلاعات مربوط به عملكرد كلمات كليدی در گذشته
ميزان تناسب صفحه مقصد با كلمات كليدی انتخاب شده در اكانت ادوردز
بسياري از عوامل ديگر

حداقل هزينه به ازاي هر كليك ( Minimum Bid )

حداقل هزينه ای كه شما مي توانيد براي يك كلمه كليدی اختصاص دهيد تا آگهی شما بتواند براي آن كلمه به نمايش در آيد را Minimum Bid گويند.

ميزان حداقل هزينه براي هر كلمه كليدي، توسط گوگل تعيين مي شود و همانطور که گفته شد، مقدار آن بستگي به Quality Score آگهي دارد. شما مي توانيد براي هر كلمه كليدي، قيمت جداگانه اي اختصاص دهيد ولي اگر مقدار آن از Minimum Bid كمتر باشد، گوگل تبليغات شما را در آن كلمه به حالت غير فعال در مي آورد و تبليغات شما با آن كلمه نمايش داده نمي شود.

درصد نسبت تعداد دفعات كليك بر روي آگهی به تعداد دفعات نمايش آن ( CTR ) ( Click Through Rate )

درصد نسبت تعداد دفعات كليك بر روي آگهی به تعداد دفعات نمايش آن را CTR گويند و معياری برای تعيين عملكرد آگهي هاي تبليغاتي در ادوردز به حساب مي آيد.

هر چقدر متن آگهي شما با كلمات كليدی تعريف شده براي آن، تناسب و ارتباط بيشتري داشته باشد به همان ميزان CTR آگهي شما بالا مي رود و اين نشان دهنده عملكرد خوب آگهي شماست.

هر چقدر CTR بالا برود، ميزان Quality Score نيز افزاريش يافته و با افزايش QS حداقل هزينه اي كه براي نمايش آگهي بايد پرداخت شود، كاهش مي يابد و در كل شما هزينه تبليغاتی كمتری پرداخت مي كنيد! پس افزايش CTR بسيار مهم است.

همچنين گوگل در بسياری مواقع هنگامي كه درصد نمايش به كليك شما كمتر از 2 درصد باشد آن كلمه را با اين فرض كه نا مرتبط مي باشد غير فعال مي کند.

شبکه گوگل ( Google Network )

به مجموعه ای از وب سايت ها، موتورهاي جستجوگر و محصولاتي كه تنايج جستجوي گوگل و همچنين تبليغات ادوردز در داخل آنها به نمايش در مي آيد، Google Network گفته مي شود.

به عبارتي ديگر،در سيستم ادوردز، آگهي شما علاوه بر اينكه در صفحه اصلي گوگل نمایش داده مي شود، در ميليونها وب سايت ديگر كه عضو Google Network هستند نيز نمایش داده خواهد شد. اينكه آگهی در اين وب سايت ها به نمايش درآيد بر عهده شخص آگهي دهنده خواهد بود.

شبكه عظيم گوگل به دو قسمت تقسيم مي شود.

Google Search Network
شامل صفحه اصلي نتايج جستجوي گوگل، سايتهاي جستجوگر و هر وب سايتي كه نتايج جستجو گوگل در آن به نمايش در مي آيد نظير Froogle و EarthLink، است. آگهي هاي ادوردز مي توانند در كنار و يا بالاي نتايج جستجو ارگانيك ظاهر شوند.

Google Content Network
اين مجموعه شامل صفحات خبری، وبلاگ ها و سايت هايی كه در شبكه ادسنس ( Google Adsense ) گوگل عضو هستند و برخي از وب سايت هاd ديگر مثل New York Times و Gmail مي باشد.آگهي هاي ادوردز مي توانند بر روي اين صفحات به شرط آنكه محتويات و URL صفحه مرتبط با موضوع آگهي باشد نمايش داده شوند.

موقعيت جغرافيايي و زبان

یكي از مهمترين مزایای تبليغات در گوگل ادوردز اين است كه شما مي توانيد آگهي خود را فقط در كشور خاص و زبان خاصي نمايش دهيد.

مثلا اگر بازار هدف شما، كشور انگلستان است مي توانيد در تنظيمات آگهي ادوردز، كشور انگلستان را به عنوان مقصد نمايش آگهی خود انتخاب كنيد. علاوه بر تعيين كشور و موقعيت جغرافيايي نمايش آگهي، ادوردز اين امكان را مي دهد كه آگهي خود را در زبان هاي گفتاري مختلف نمايش دهيد. مثلآ آگهي خود را تنها براي كاربران عربي زبان نمايش دهد.

شيوه نمايش آگهی ( Placement Targeting )

در ادوردز شما مي توانيد به دو صورت آگهي خود را تعريف كنيد. در واقع فرمت نمایش آگهی در گوگل به دو صورت است.

Keyword Targeting
در این روش آگهی خود را به همراه يك سری كلمات كليدی وارد كرده و گوگل تبليغات شما را هنگامي نمايش مي دهد كه يك كاربر، كلمه ای مرتبط با كلمات كليدی تعريف شده توسط شما، در Google Search Network جستجو كند. به اين روش به اصطلاح Keyword Targeting گفته مي شود،كه بسياری از تبليغ دهندگان از اين روش استفاده مي كنند. همچنين در اين روش، تبليغات شما در Content Network نيز به نمايش در مي آيد.

Placement Targeting
در این روش به آگهی دهنده اين امكان را مي دهد كه از بين سايت هايي كه در Google Network وجود دارند وب سايت و يا صفحه ای كه مورد دلخواهش است را انتخاب كند و آگهي فرد فقط در سايت مورد نظر او به نمايش در مي آيد.

ابزار تحقيق و انتخاب كلمات كليدی مناسب

براي اينكه بدانيد يك كلمه كليدی خاص در گوگل و شبكه هاي جستجوگری كه با گوگل قرارداد دارند، در طول يك ماه گذشته چند بار جستجو شده است، به ابزار تحقيق در مورد كلمات كليدی ادوردز گوگل سري بزنيد. اين ابزار اطلاعات بسيار ارزشمندی را در ارتباط با كلمات كليدی به شما خواهد داد.

شما با استفاده از اين ابزار می توانید كلمات مرتبط با كلمه كليدی اصلي مورد نظرتان را پيدا كنيد و آنها را در بهينه سازي صفحات سایتتان براي موتورهاي جستجوگر بكار ببريد.

https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

برای مثال اگر شما بخواهيد تعداد دفعاتي كلمه درآمد در گوگل جستجو شده است را پيدا كنيد، كافيست كلمه مورد نظر را در داخل ابزار مورد نظر وارد كنيد و روی Get Keyword Ideas كليك كنيد. گوگل ليستي از كلمات كليدی مرتبط با كلمه وارد شده، به همراه تعداد دفعاتي كه كلمه توسط كاربران جستجو شده است را در اختيار شما قرار مي دهد.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب

کلمات کلیدی یا  Keywords در واقع شناسه شما برای موتورهای جستجو هستند ، موتورهای جستجوی اینترنتی  یاهو ، گوگل ، بینگ ، ASK و … همه و همه وب سایت شما را با کلیدواژه های شما شناسایی می کنند ، بنابراین انتخاب نادرست کلمات کلیدی برای صفحات وب سایت شما یکی از بزرگتری اشتباهاتی است که شما به عنوان یک Webmaster ممکن است مرتکب شوید. نمایش یا عدم نمایش وب سایت شما در نتیجه جستجوهای موتورهای جستجو کاملا به کلمات کلیدی انتخاب شده توسط شما بستگی دارد. اگر شما کلمات کلیدی درستی برای محتوای تولید شده توسط وب سایت خود نداشته باشید انتظار نداشته باشید کاربران بتوانند به سادگی شما را پیدا کنند. نداشتن یا ناقص بودن کلیدواژه ها دقیقا مساوی با نداشتن یا ناقص بودن ترافیک ورودی به وب سایت شما برابر خواهد بود. برای مثال اگر شما در کار فروش کامپیوتر و تجهیزات الکترونیکی هستید و شما در قسمت کلید واژه های وب سایت کلمه کامپیوتر را به عنوان کلید واژه قرار دهید ( در قسمت Meta Tag ) حدس بزنید چه اتفاقی می افتد ؟ قطعا نتیجه جستجوی این کلمه در موتورهای جستجو به گونه ای است که وب سایت شما را در صفحه NNام نتایج نیز نمایش نخواهد داد. ابزارهای زیادی برای ایجاد و پیشنهاد دادن Keyword ها در اینترنت وجود دارد اما معمولا زبان فارسی را پشتیبانی نمی کنند ، ما نمی خواهیم در این مقاله به بررسی ابزارها بپردازیم و فقط نکات اصلی را در قالب شیوه انتخاب کلیدواژه خوب ، تعداد کلید واژه ها و همچنین محل قراردادن آنها را بررسی خواهیم کرد.

برای SEO ی بهتر وب سایت خود چه تعداد keyword یا کلید واژه انتخاب کنیم ؟


اولین گام اساسی در پروژه بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا SEO پاسخ به این سئوال است که واقعا ما به چه تعداد کلیدواژه یا Keyword برای تمامی صفحات وب سایت خود نیاز داریم ؟ تعداد کلیدواژه هایی که شما برای یک پروژه SEO واقعی نیاز دارید کاملا بستگی به تجارت و البته بازار هدف شما دارد ، اینکه بدانید چه افرادی با چه نوع کلماتی در موتورهای جستجو به دنبال تجارت شما می گردند در این امر کاملا ضروری است ، همیشه ترافیک ورودی به وب سایت خود را تخمین بزنید. برای اینکه در اینکار دچار مشکل نشوید در اولین گام یک لیست از کلمات تهیه کنید ، این لیست کلمات نباید زیاد بزرگ باشد و فقط باید سعی کند ماهیت وب سایت شما را برای کاربران روشن کند ، سایر کلماتی که می تواند به محتوای این وب سایت و این کلمات اشاره کند را نیز در کنار آنها یادداشت کنید. این کلمات در واقع نقطه شروع شما برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب و درست برای ایجاد یک پروژه بهینه سازی برای موتورهای جستجوی سالم و طبیعی است. بعد از اینکه این لیست را ایجاد کردید نگاهی به وب سایت خود بکنید و سعی کنید کلمات کلیدی بیشتری با استفاده از ایده های بهتر برای تشریح وب سایت خود ایجاد کنید و به لیست اضافه کنید. توجه کنید که کلمات کلیدی شما ممکن است یک جمله طولانی باشد که شاید به درد شما بخورد و شاید هم به درد شما نخرد اما در نهایت کلمات کلیدی واقعی آنهایی هستید که در این لیست وجود دارند و باعث ورود ترافیک به وب سایت شما خواهند شد.

از وب سایت های رقیب برای پیدا کردن Keyword های بهتر استفاده کنید


یکی از روش های خیلی کاربردی این است که کلیدواژه ها را از رقبای خود یاد بگیرید. یکی از کلیدواژه هایی که در ذهن دارید را در موتورهای جستجو وارد کنید و ببینید که در نتیجه ای که دیده می شود کدام وب سایت در رتبه اول قرار دارد ، کلمات کلیدی که در این وب سایت استفاده شده است را برای مطلب خود استفاده کنید. البته این در شرایطی است که شما رقبای زیادی در حوزه کاری خود دارید ، در مواردی که محتوای وب سایت شما منحصر به فرد است این مورد زیاد کاربری ندارد چون شما رقیبی ندارید. شاید اینجا از خود سئوال کنید که چطور می توانیم این کلید واژه ها را در صفحات وب سایت مورد نظر پیدا کنیم ، پاسخ این مورد بسیار ساده است ، بر روی صفحه وب سایت مورد نظر راست کلیک کنید و گزینه View Source یا چیزی شبیه به آن را انتخاب کنید. با استفاده از گزینه Find به دنبال کلمه ای به نام Meta Keywords بگردید یا Meta Tag ، در این قسمت کلمات کلیدی این صفحه استفاده شده است ، به احتمال زیاد کد HTML مورد نظر چیزی شبیه به مورد زیر است :

<meta name=”Keywords” content=”…”>

به کلماتی که در جلوی کلمه content مشاهده می کنید دقت کنید و این کلمات را نیز به لیست مورد نظرتان که قبلا ساخته اید اضافه کنید.بهترین راهکار در این روش این است که 5 وب سایت اول نتایج نمایش داده شده در موتورهای جستجو را به این شکل بررسی کنید. همینکار را برای 5 وب سایت اول لیست نتایج انجام دهید و تمامی کلید واژه ها را به لیست بالا اضافه کنید ، با اینکار دقیقا متوجه می شوید که وب سایت های رقیب شما که در زمینه SEO روی وب سایت به خوبی کار کرده اند از چه کلید واژه های موثری استفاده کرده اند ، به قول یکی از دوستان راز موفقیت افراد موفق را بپرسید و شما در اینجا راز موفقیت صفحه مورد نظر را پیدا کرده اید.

عمومیت و محبوبیت Keyword های خود را بررسی کنید


بعد از اینکه لیست کلمات کلیدی و جملات خود را تکمیل کردید بایستی محبوبیت و فعالیت ماهیانه مربوط به هر یک از این کلمات کلیدی را بررسی کنید. ابزارهای زیادی برای انجام این بررسی در اینترنت وجود دارد اما متاسفانه زبان فارسی را پشتیبانی نمی کنند و طبیعتا ما نیاز به ابزاری داریم که فارسی را پشتیبانی کند ، بهترین ابزار در حال حاضر ابزاری آنلاین به نام google keyword planner است که جایگزین ابزار قدیمی به نام google AdWords keywords شده است ، این ابزار رایگان نیست و امروزه جزئی از ابزار معروف google analytics محسوب می شود ، البته دقت کنید این ابزار برای آدرس های ایران مسدود شده است و شما بایستی با یک آدرس IP غیر ایرانی وارد این وب سایت شوید. با وارد کردن هر یک از کلیدواژه های خود در این ابزارها ، به شما چندین کلید واژه دیگر مرتبط با همین موضوع پیشنهاد می شود که شما بر حسب سلیقه می توانید آنها را نیز به لیست خود اضافه کنید. دقت کنید که این فرآیند کمی زمانبر است شما باید کلیدواژه های خود را مرتب در این ابزارها قرار دهید و کلیدواژه های جدید بدست بیاورید.

معرفی ابزار Google Keyword Planner جایگزین google adwords

از میان لیست کلیدواژه ها بهترین گزینه ها را انتخاب و گلچین کنید


بعد از اینکه لیست بلند بالای کلمات کلیدی خود را درست کردید نوبت به این می رسد که از بین آنها بهترین گزینه ها که به بهترین شکل بیانگر موضوع و هدف وب سایت شما هستند را انتخاب کنید. شما باید در چنین مواقعی از خود بپرسید : اگر من بخواهیم به چنین مطلبی در موتورهای جستجو دست پیدا کنم چنین کلمه کلیدی را در موتور جستجو وارد می کنم ؟ یا اینکه این کلمه کلیدی فقط و فقط منحصر به وب سایت من است ؟ اگر این کلمه کلیدی ویژه و منحصر به وب سایت من است آیا مطلب و محتوای مفیدی برای کاربران دارد تا بتواند آنها را به سمت وب سایت جذب کند یا خیر ؟ بعد از اینکه از خود این سئوالات را پرسیدید ممکن است بسیاری از کلمات کلیدی که انتخاب کرده اید به دلیل عدم ارتباط درست با موضوع سایت و یا عدم وجود محتوای مناسب و کافی از لیست شما حذف شوند ، اما توجه کنید که در این حالت شما کلمات کلیدی مفید تر و مثبت تر را در لیست خود نگه داشته اید و مطمئن هستید وب سایت شما می تواند پشتیبان خوبی برای این کلمات کلیدی باشد.

بومی سازی کلیدواژه ها را بر اساس زبان فارسی و کشور ایران فراموش نکنید


شخصی سازی یا بهتر بگوییم بومی سازی در فرآیند انتخاب کلمات کلیدی را فراموش نکنید ، به محل زندگی خود و جامعه ای که در آن زندگی می کنید نگاه کنید ، شما در ایران زندگی می کنید بنابراین اکثر افراد جستجو های خود را به زبان فارسی انجام می دهند نه انگلیسی ، بنابراین سعی کنید کلید واژه های فارسی انتخاب کنید تا کاربران مخاطب مورد نظرتان به وب سایت کشانده شوند و طبیعتا وب سایت شما بیشتر شناخته می شود. زمانیکه شما یک دوره SEO را می گذرانید باید زمان زیادی را برای این مسئله بومی سازی اختصاص دهید ، همانطور که گفتیم برخی اوقات شما از کلمات اشتباهی ( اشتباه تایپی ) استفاده می کنید ، زبان در اینجا مهم است و اینکه توجه کنیم که این اشتباهات را صرفا در META Tag ها قرار دهیم نه در متن محتوای وب سایت که جنبه منفی SEO را برای ما خواهد داشت.

کلیدواژه ها، کلمات کلیدی یا Keyword ها را برای SEO در کجای وب سایت قرار دهیم ؟


حالا که لیست کلمات کلیدی خود را با روش های بالا درست کردید نوبت به قرار دادن این کلید واژه ها در صفحات وب سایت شما می رسد ، توجه کنید که روش های متوعی برای قرار دادن Keyword ها در صفحات وب وجود دارد که مهمترین های آنها به شکل زیر می باشند :

  • استفاده از تگ عنوان یا Title Tag : تگ عنوان یا همان title tag در زبان HTML بهترین مکان برای قرار دادن کلمات کلیدی وب سایت است. محتویات تگ عنوان در واقع همان متن یا کلماتی است که شما در پنجره مرورگر خود مشاهده می کنید و معمولا به شکل آبی رنگ به شما نمایش داده می شوند. موتورهای جستجو برای این تگ بسیار ارزش قائل هستند. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در خصوص تگ عنوان یا Title Tag می توانید به مقاله بنده با عنوان معرفی انواع تگ ها در SEO مراجعه کنید.

کاربرد تگ عنوان یا Title Tag در سئو

  • سر خط یا Headline : بیشتر افرادی که اینترنت را جستجو می کنند خیلی سریع از روی وب سایت ها گذر می کنند. اهمین سرخط ها ای Headline ها هم در همین موضوع است ، آنها به کاربر این اجازه را می دهند که براحتی و با یک نگاه به محتویات کلی مطلب دست پیدا کند و متوجه شود که کلیات مطلب در چه مورد است. کلیدواژه های خود را در سرخط ها یا Headline ها نیز استفاده کنید.

کاربرد سرخط یا Headline در سئو

  • محتوا یا Content : حالا زمان آن است که کلیدواژه ها یا Keyword هایی که دارید را در محتوای متنی صفحه وب خود قرار دهید. این ساده ترین روش برای قرار داده کلید واژه ها در وب سایت است زیر شما می توانید این کلمات را در همه قسمت های متن خود قرار دهید . اما توجه کنید که تعداد کلید واژه ها و تعدد آنها طبیعی باشد ، بالا بردن تعداد کلیدواژه ها بدون حساب و کتاب نتیجه برعکسی در SEO خواهد داشت.برای اینکه یک محتوای خوب داشته باشید می توانید به مقاله بنده با عنوان محتوا پادشاه SEO مراجعه کنید.

نتیجه گیری


کلمات کلیدی یا کلیدواژه ها یا به قول اجنبی ها Keyword ها باعث بالا رفتن میزان ترافیک وب سایت شما می شوند و در این شکی نیست. اگر بتوانید کلمات کلیدی درست و صحیح برای وب سایت و صفحات آن انتخاب کنید باعث جذاب تر شدن نتیجه و جستجوی های وب سایت می شوید ، با اینکار کاربران می توانند به راحتی وب سایت شما را پیدا کنند و نتیجه دلخواه خود را بدست بیاورند. علاوه بر همه اینها ، انتخاب کلیدواژه های درست باعث بالا رفتن رتبه بندی یا رنکینگ و ترافیک وب سایت شما خواهد شد ، توجه کنید که بهترین روش SEO و بهترین عملیات سئو در نهایت عملیاتی است که باعث رضایت کاربران آن صفحه وب سایت شود بنابراین به هیچ عنوان سعی در گول زدن و تقلب کردن در این حوزه نکنید و مطالب و کلید واژه های خود را بصورت واقعی و بر اساس محتوای مرتبط ایجاد کنید.

منبع: ITPRO

 

افزودن دیدگاه