استراتژی های تجارت الکترونیک در سال 2021
تجارت الکترونیک
توصیف کننده ى فرایند خرید ،فروش ، انتقال یا تبادل محصولات ،خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه هاى کامپیوترى ، از جمله اینترنت مى باشد . کسب و کار الکترونیک به تعریف وسیع ترى از تجارت الکترونیکى برمى گردد که نه تنها شامل خرید و فروش کالاها و خدمات مى شود ، بلکه ارائه خدمات به مشتریان ، همکارى با شرکاى تجارى ، اجراى آموزش الکترونیکى و انجام تراکنش هاى الکترونیکى درون سازمان را نیز در بر مى گیرد.
کسب و کار الکترونیکی چیست؟
کسب و کارهای الکترونیکی که اغلب با “ebusiness” یا “E-business”معرفی میشوند ممکن است به عنوان استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT)در پشتیبانی از تمام فعالیتهای درون کسب و کار تعریف شود تجارت ازتبادل محصولات و خدمات بین مشاغل وگروه ها و افراد تشکیل شده است ومیتواند یکی از فعالیتهای اساسی باشد که در هر کسب و کار دیده شده است.کسب و کارالکترونیکی بزرگتر از تجارت الکترونیک است. در حالی که کسب و کار الکترونیکی به تمرکز استراتژیک بیشتر با تاکید بر عملکردی که با استفاده از قابلیتهای الکترونیک رخ میدهد اشاره دارد،تجارت الکترونیک یک زیر مجموعه کلی از استراتژی کسب و کار الکترونیکی است. تجارت الکترونیک به دنبال اضافه کردن جریان درآمد با استفاده از شبکه جهانی وب یا اینترنت برای ایجاد و افزایش روابط با مشتریان و شرکای تجاری و برای بهبود بهره وری با استفاده از استراتژی مخازن خالی است.( مخازن خالی، یک اصطلاح شغلی است که اثرات منفی چگونگی یک پایان با نتیجه بی ارزش وقتی برای خشنودی دیگران تلاش میکند، را تعریف میکند. این اصطلاح معمولاً بیشتر در روانشناسی و تحلیل رفتار استفاده میشود .بی ارزشی را نمیتوان اندازه گرفت، اما در میان توافق عام شرکت کنندگان وجود خواهد داشت که محصول نهایی حتی نزدیک به نتیجه دلخواه قبلی نمیرسد)اغلب تجارت الکترونیک مستلزم کاربرد سیستم مدیریت دانش است.کسب و کارهای الکترونیکی شامل فرآیندهای کسب و کارهای فراگیر زنجیره ارزش کل است.
مزایای کسب و کار الکترونیک
- نزدیک شدن ارتباطات
- دستیابی به بازارهای جدید
- افزایش میزان فروش و سود
- حذف هزینه هایی مانند تهیه کاغذ
- چاپ، بروشور و کاتالوگ
- کاهش هزینه های معاملاتی و تدارکاتی
- بهبود مدیــریت بر روابط مصرف کننده، عرضه کننده و کارکنان
- کاهش آلودگی محیط زیست، ترافیک و ازدحام
روند دنیای دیجیتالی بهسرعت در حال رشد است و بر هر جنبهای از کسبوکار تأثیر میگذارد. با ظهور تجزیهوتحلیل داده هاو فناوریهای نوآورانه ، صنعت تجارت الکترونیک به زمینهای دست پیداکرده است تا بتواند تجربه بهتر مشتری ارائه دهد. بنابراین در حال حاضر خردهفروشان فرصتهای خوبی دارند تا از روندهای تکنولوژیکی جدید برای کسبوکار خود استفاده کنند.
استراتژیهای موفق در تجارت الکترونیک اساساً مبتنی بر خرید مشتری، فروشگاه و روش پاسخگویی به تکنولوژیهای مورداستفاده در کسبوکار هستند. انتظار میرود فروش خردهفروشان جهانی تجارت الکترونیک تا سال ۲۰۲۱ به ۸٫۴ تریلیون دلار برسد.
اما برای اینکه بتوانید در بین خردهفروشان، باقی بمانید لازم است از استراتژیهای زیر استفاده کنید:
۱- محصولات را بهصورت تعاملی، تصویرسازی کنید
در مقایسه با خرید فیزیکی، خرید آنلاین غیرممکن است و مشتریان باید حدس بزنند. بنابراین در سال 2020، تصویرسازی محصولات یکی از بهترین استراتژیها برای ارائه محصولات به مصرفکنندگان خود میباشد.
تصویرسازی محصولات به آنها کمک میکند تا جزئیات هر محصول را مطالعه کند که بهنوبه خود آنها را قادر میسازد که تصمیمات آگاهانه بگیرید و بدون شک بعدازآن، به شما هم کمک میکند از شکایات منفی جلوگیری کنید. بهعنوانمثال افزودن گزینه زوم به سایتهای مختلف تجارت الکترونیک برای شرکتها و مصرفکنندگان بهطور یکسان مفید است. این به مشتریان اجازه میدهد جزئیات خاصی را پیدا کنند و درک درستی از محصول بدون لمس آن داشته باشند.
همچنین علاوه بر ویژگی بزرگنمایی، لازم است که از فیلمهای دموی بیشتری استفاده کنید، فیلمهایی که محصولات را در حالت استفاده کردن، نمایش میدهند. بر اساس گزارش Invodo، ۵۲ درصد از مصرفکنندگان اعلام کردند که تماشای ویدئو، آنها را در تصمیمگیریهای خرید آنلاین بیشتر مطمئن میسازد.
درواقع این فیلم ها تمام جنبههای محصول بالقوه را نشان میدهند. مصرفکنندگان میخواهند ببیند که محصول چگونه کار میکند و چگونه به نظر میرسد.
یکی دیگر از گزینههای قدرتمند این است که از تجربه ۳D برای مصرفکنندگان خود استفاده کنید. تجربه ۳D به مشتریان کمک میکند ویژگیهای محصول را بهتر درک کنند. درواقع نهتنها درگیری مشتریان را افزایش میدهد بلکه میتواند بهطور رضایت بخشی نرخ تبدیل را افزایش دهد.
۲- هوش مصنوعی
هوش مصنوعی دیگر یک مفهوم بیگانهای نیست، میتوان از آن برای طیف وسیعی از اهداف استفاده کرد. گرچه گفته میشود هوش مصنوعی همهجا هست و بر هر جنبهای از زندگی ما تأثیرگذار است. هوش مصنوعی از خانه هوشمند تا یادگیری الکترونیکی، از مراقبتهای پزشکی تا مسائل مالی توانسته کمک کند. تجارت الکترونیک نیز یکی از حوزههای خوب دیگر است که هوش مصنوعی میتواند تاثیرقابل توجهی بر آن داشته باشد.
امروزه تصمیمگیری کسبوکارها معطوف به اطلاعات می باشد و بیشتر معیارهای مرسوم، قابلسنجش هستند. بهعنوانمثال نرخ تبدیل، میزان پرش، ترافیک وبسایت، نرخ مشارکت و…معیارهای مهمی برای بازاریابان آنلاین هستند. این همانجایی است که ابزارهای هوش مصنوعی برای شما مفید است. آنها قادر هستند که اطلاعات را فوری جمعآوری کنند و سریع آنها را پردازش کنند و مشتریان بالقوه شما را به برند شما ارتباط دهد. هوش مصنوعی بهرهوری و شایستگی بیشتری را فراهم میکند.
۳- فیلتر پیشرفته محصول
به نظر میرسد که مردم بهسوی آینده حرکت میکنند و عجله دارند. در واقع مردم مشغولتر هستند. و تمایل دارند که وقت خود را صرفهجویی کنند.
عملکرد فیلتر پیشرفته به مشتریان شما اجازه میدهد تا هر چیزی را که میخواهند بهسرعت و بهراحتی پیدا کنند.
در سال 2020، این گزینه یک عنصر ضروری برای فروشگاه آنلاین شماست. متأسفانه ۴۲ درصد از سایتهای بزرگ تجارت الکترونیک، از فیلتر پیشرفته محصول استفاده نمیکنند.
مکانیسم فیلتر پیشرفته، مشتریان را قادر میسازد تا از مجموعهای از گزینههای متنوع محصول بهره ببرند. در حقیقت مشتریانی که نمیدانند دنبال چه چیزی هستند با استفاده از این گزینه، در عرض چند ثانیه محصول موردنظر خود را انتخاب کنند.
اگر شما مغازه پوشاک دارید فیلترهای پیشنهادی به کاربران کمک میکند رنگ خاصی، اندازه، سبک و مواد خاصی را از پوشاک انتخابی نشان دهد.
۴-چت بات
چت بات ها، به لحاظ فنی بخشی از هوش مصنوعی هستند که میتوانند تجربه مشتری را ارتقا دهند. با استفاده از چت بات میتوانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و مشکلات آنها را در پلتفرمهای مختلفی چون فیسبوک یا فروشگاه اینترنتی حل کنید.
چت بات ها اساساً یک برنامه کامپیوتری هستند که مکالمه با یک کاربر انسانی را شبیهسازی میکنند تا بتوانند برخی خدمات را ارائه دهند.
برخی از چت رومها خیلی پیشرفته هستند و واقعاً سخت است که آنها را از چت با یک انسان واقعی تشخیص داد. علاوه بر تعامل با مشتریان، چت بات های زنده میتوانند به شما کمک کنند تا مسیر سفارش محصول را درک و مدیریت کنید.
۵- گزینههای تحویل بیشتر
یکی از مهمترین جنبههای مهم تجارت الکترونیک، تحویل سریع، مطمئن و بهموقع است. اگر میخواهید در سال 2020 در میدان رقابت پیروز بمانید به موضوع حملونقل بهعنوان یکی از گزینههای متمایزکننده کلیدی، در بین بسیاری از رقبا توجه کنید.
با رشد سریع در بخش تجارت الکترونیک، خریداران آنلاین دارای خواستهها و نیازهایی هستند که میخواهند با سرعت بیشتری به آنها پاسخ دهند، اینجا گزینه حملونقل مطرح میشود. بهطور مثال آمازون هواپیماهای بدون سرنشین را برای تحویل بسته در کشورهای انگلستان و استرالیا آزمایش میکند.
سرعت و بهرهوری از الزامات تجارت الکترونیک در آینده میشود.بنابراین فرصت خوبی به نظر میرسد که زنجیره تأمین خود را بهینه کنید.
در خاتمه باید گفت چشمانداز تجارت الکترونیک در حال کامل شدن میباشد. این بدان معنی است که در سالهای آینده بزرگتر و بهتر خواهد شد و روند فنّاوری آن را یکپارچهتر میکند.
بهعنوان یک صاحب کسبوکار در حال رشد، نیاز دارید که تکنولوژیهای موجود را بهکارگیرید و روشهایی که برای خواستههای شما مناسبتر است را پیدا کنید. استراتژیهای فوق ارزش بیشتری را برای کاربران شما فراهم میکند و کسبوکار شمارا برای سال 2020 و بعدازآن موفقتر میکند.
نکات مهم زیر را برای موفقیت در تجارت الکترونیک:
۱- برای راهاندازی کسب و کار عجله نکنید.
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که کارآفرینان ناموفق در تجارت الکترونیک مرتکب میشوند، اجبار و یا تعجیل در راهاندازی وبسایت است. شما تنها یک بار فرصت راهاندازی سایت خود را دارید و نباید آن را خراب کنید. خرید دامنه با نام خودتان و طراحی یک صفحه با عنوان “بزودی” خوب است، اما تا زمانیکه کارهای پایه (SEO، بازاریابی محتوا، رسانههای اجتماعی، تبلیغات و …) به حد مطلوبی نرسیده از علنی کردن آن پرهیز کنید.
۲- به مصرفکننده توجه کنید.
بدیهی است که بزرگترین نقطه ضعف در تجارت الکترونیک، عدم دسترسی مشتریان برای دیدن محصولات است. اگرچه راهحلی برای این مشکل وجود ندارد، میتوانید این نقص را در جنبههای دیگر کسبوکار جبران کنید. از بهترین گزینهها میتواند پیشنهاد قیمت مناسب، ارسال رایگان و پیگیری آسان مراحل خرید باشد.
۳- هر چیزی را امتحان کنید.
قبل، در حین و پس از برپایی تجارت الکترونیک، باید برای تجزیه و تحلیل سرمایهگذاری کنید. مانند مشتری فکر کنید و کارایی و عدم کارایی عوامل را بررسی کنید.
۴- در رسانه های اجتماعی فعالیت داشته باشید.
هر کارآفرینی در تجارت اکترونیک که بگوید رسانه اجتماعی را نادیده میگیرد و یا مسئولیت آن را به دیگران میسپارد نادان است. رسانه اجتماعی نبض تجارت شماست؛ که شما را وارد زندگی مشتریانتان میکند. اگر چه خوب است که مدیری برای رسانههای اجتماعی خود داشته باشید، ولی بهتر است که خودتان نیز با آن در ارتباط باشید.
۵- کسبوکار خود را با موبایل سازگار کنید.
با گسترش روزافزون استفاده از گوشیهای هوشمند و تبلتها، اگر این موضوع را نادیده بگیرید، در سه تا پنج سال آینده از این حیطه کنار گذاشته خواهید شد.
۶- در صدر گوگل SEO باشید.
به دلیل رشد سریع اقتصاد تجارت الکترونیک، تجارتهای بسیاری وارد این فضای پرازدحام میشوند. بنابراین بیش از هر زمان دیگر مهم است تا در صدر گوگل SEO قرار گیرید.
۷- اطلاعات جمع کنید.
جمع آوری اطلاعات در مورد مشتریان و ایجاد پایگاه داده برای استفاده در آینده امری ضروری است.
۸- به دنبال رشد و توسعه باشید.
در نهایت، رشد را متوقف نکنید. تکنولوژی، گرایشات و سلیقه مشتریان تغییر خواهد کرد. بنابراین اگر میخواهید در این بازارکار متغیر پیشرفت کنید باید به دنبال رشد و توسعه باشید.
ارائه راهکارهای تجارت الکترونیک
- مشاوره و راه اندازی کسب و کار آنلاین
- بهینه سازی وب سایتSEO
- خدمات پشتیبانی وب سایت
- طراحی و راه اندازی فروشگاه اینترنتی
پر امتیازترین محصولات
-
آموزش ساخت اپلیکیشن اندروید سایت وردپرس بدون برنامه نویسی
امتیاز 5.00 از 5
129 هزار تومان95 هزار تومان - آموزش تولید محتوای دیجیتال Content 300 هزار تومان
- کارگاه آموزشی طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی 469 هزار تومان
- دوره آموزش حضوری برگزاری وبینار حرفه ای 149 هزار تومان
- دوره آموزش آنلاین ایمیل مارکتینگ 149 هزار تومان
پاسخی بگذارید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.