آموزش سئو و بهینه سازی سایت عوامل رتبه بندی گوگل
آموزش سئو سایت بهینه سازی سایت و رتبه بندی گوگل – بخش اول: عوامل درون صفحه
آموزش سئو سایت بهینه سازی سایت عوامل موجود و تاثیر گذار در رتبه بندی گوگل این بخش تنها در مورد عوامل درون صفحه صحبت می کنیم.
صدها عامل در رتبه بندی سایت تاثیر گذار است، ولی ممکن است شما از تمامی آن ها در سایت خود استفاده نمی کنید. حتی با تغییر الگوریتم ها، عوامل تاثیر گذار نیز دچار تغییر و تحول می شوند. ما برای شما آخرین و تغییرات و به روزرسانی ها را ذکر می کنیم.
اول اجازه دهید عناصر فنی گوگل را مورد بررسی قرار دهیم. عوامل درون صفحه ۱۰ مورد می باشد.
تگ Title
با توجه به MOZ که در مورد تگ عنوان صفحه (Title Tag) گفته بود:” یکی از مهمترین عناصر درون صفحه می باشد که تاثیر بسیاری بر سئو سایت خواهد گذاشت.”
در اینجا مواردی ذکر شده است که شما باید در تگ عنوان صفحه خود رعایت نمایید. این موارد عبارتند از:
۱- شما باید از کلمات کلیدی در تگ عنوان صفحه خود استفاده نمایید.
۲- هر کلمه کلیدی که به محتوای صفحه نزدیک تر می باشد را استفاده نمایید. الگوی تگ عنوان صفحه بدین صورت باشد:
کلیدی اصلی – کلید واژه ثانویه | نام تجاری
۳- تگ عنوان باید برای مخاطب سایت نوشته شود. پس به جای پر کردن تگ عنوان با کلمات کلیدی، سعی نمایید به گونه ای باشد که ایجاد حس منطقی را داشته باشد.
تگ عنوان در مکان های مختلفی مانند شبکه های اجتماعی و نتایج جستجو نمایش داده می شوند. بنابراین از صحبت خوانایی و ایجاد حس آن اطمینان ایجاد نمایید.
۴- تگ عنوان در سراسر وب سایت و در صفحات مختلف تکراری نباشد. این کار باعث سئو منفی می شود.
تگ عنوان صفحه (Title Tag) بسیار مهم می باشد و به عنوان یک سیگنال رتبه بندی در نتایج جستجو است. تگ عنوان بر نرخ کلیک سایت نیز تاثر می گذارد.
عنوان صفحات را سعی نمایید بین ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر باشند. اگر بیش از ۶۰ کاراکتر باشند در نتایج جستجو نمایش داده نمی شوند.
اگر کسی نام تجاری شما را نمی شناسد، آن را در پایان تگ عنوان صفحات قرار دهید. ولی اگر یک برند مشهور می باشید، نام برند خود را در اول تگ عنوان قرار دهید.
تگ های H1
تفاوت بین یک تگ H1 و تگ عنوان صفحه: تگ عنوان در نتایج جستجو ظاهر می شود ولی تگ H1 چیزی است که بازدیدکنندگان در صفحه می بینند. تیتر یا نام وب سایت ها در اکثر مواقع با تگ H1 نوشته می شوند.
ذکر مواردی در مورد تگ H1:
۵- کلمات کلیدی مورد نظر شما باید در تگ H1 باشند.
۶- تگ H1 وب سایت شما می تواند متفاوت از تگ عنوان صفحه باشد. لازم نیست که محتوای هر دو یکی باشد.
۷- فقط یک تگ H1 در صفحه استفاده کنید.
۸- در قسمت مقالات خود از یک نظم نزولی تگ های H1 تا H6 استفاده نمایید.
۹- تگ های H2 و H3 نیز شامل کلمات کلیدی مرتبط باشند. اهمیت تگ ها به ترتیب نزولی می باشد. یعنی تگ H1 از اهمیت و ارزش بالاتری نسبت به تگ H6 برخوردار است.
تگ توضیحات (Meta Description)
۱۰- یک متا تگ توضیحات (Meta Description) باید مختصری از محتوای صفحه باشد. گوگل اعلام کرده است که تگ توضیحات یک سیگنال رتبه بندی نتایج می باشد. تگ توضیحات نیز تاثیر بسیاری بر نرخ کلیک سایت خواهد گذاشت.
از کلمات کلیدی خود در تگ توضیحات استفاده نمایید. همچنین توضیحات صفحه باید قابل خواندن و حداکثر دارای ۱۶۰ کاراکتر باشد. همچنین توضیحات صفحات نباید تکراری باشند.
آموزش سئو سایت بهینه سازی سایت و رتبه بندی گوگل – بخش دوم: کلمات کلیدی
در بخش اول در مورد عواملی مانند تگ عنوان، تگ H1 و متا تگ توضیحات صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم شما را از اهمیت کلمات کلیدی در سئو سایت و همچنین به کارگیری کلمات کلیدی در محتوای صفحه آشنا سازیم.
کلمات کلیدی (Keywords)
در بخش اول عوامل رتبه بندی گوگل، در مورد به کارگیری کلمات کلیدی در تگ عنوان صفحات، تگ H1 و متا تگ توضیحات صحبت کردیم. از کلمات کلیدی در چه مکان هایی از سایت و چگونه استفاده کنیم که بر روی سئو سایت تاثیر مثبت بگذارد؟
محتوای صفحه (Page content)
۱- سعی نمایید در ۱۰۰ کلمه اول صفحه خود، کلمات کلیدی را به کار ببرید. این کار از مهمترین فرکانس های کلمات کلیدی است.
۲- به عنوان مثال Jayson DeMers در مورد ربط کلمات کلیدی و مکان قرار گیری شان صحبت کرده است و همچنین فرکانس کلمات کلیدی را در مکان های مختلف سایت، یکسان نمی داند.
۳- اولویت بندی کلمات کلیدی در گوگل بدین صورت است: (اولویت از زیاد به کم)
• متا تگ ها و هدرها
• محتوای اصلی صفحه
• سایدبارها و فوتر
۴- کلمات کلیدی یا عباراتی که انتخاب می کنید و در محتوای صفحه قرار می دهید باید نسبت چگالی کلمات کلیدی نسبت به کل محتوای صفحه در آن مطلب رعایت شده باشد. اگر برای استفاده از کلمات کلیدی در محتوا، بیش از اندازه عمل کنید و کیفیت مطلب را از بین ببرید، دیگر این مطلب هیچ ارزشی ندارد. گوگل می گوید که مطالب سایت خود را برای خوانندگان و مخاطبین سایت بنویسید نه برای موتور جستجو.
۵- کلمات کلیدی که در یک صفحه قرار می دهید باید مرتبط با موضوع محتوای صفحه باشد. کلمات کلیدی که به موضوع صفحه ربط ندارند را به هیچ وجه داخل آن قرار ندهید. چون کیفیت مطلب را از بین می برید.
۶- کلمه کلیدی که بر روی آن تمرکز کرده اید، اگر در تگ عنوان صفحات، توضیحات سایت و تگ H1 به کار بردید، باید در سراسر محتوا و همچنین در دیگر تگ ها مثل H2 نیز از آن کلمه کلیدی به طور صحیح استفاده نمایید.
۷- سعی کنید برای انتخاب کلمات کلیدی از ابزارهایی مانند نتایج موتور جستجو گوگل که افراد چه عباراتی را در گوگل جستجو می کنند، استفاده نمایید. همچنین ابزارهایی مانند Google Keyword Planner نیز می توانید استفاده کنید.
۸- بر روی تعداد محدودی از کلمات کلیدی مدنظر کار کنید.
نهان سازی معنایی نهفته (LSI) کلمات کلیدی
LSI مخفف عبارت Latent Semantic Indexing به معنای نهان سازی معنایی است. LSI یعنی نهان سازی معنایی کلمات کلیدی در محتوا. کلمات کلیدی LSI به صورت خلاصه همان مترادف ها می باشند که با هوش مصنوعی موتورهای جستجو شناسایی و تشخیص داده می شوند. به طور مثال کلمه کلیدی بهینه سازی سایت و سئو سایت دو کلمه ای هستند که مترادف هم می باشند و در معنی یک هستند ولی در ظاهر با هم تفاوت دارند. گوگل توسط هوش مصنوعی موتور جستجو خود به راحتی این دو عبارت را شناسایی می کند.
با کار کردن بر روی کلمات کلیدی LSI کم رقیب و ساده می توان به کلمات کلیدی اصلی و سخت نزدیک تر شد و رتبه کلمات کلیدی اصلی را در موتورهای جستجو افزایش داد.
۹- کشف کلمات کلیدی LSI و به کار بردن آن ها در سراسر مقاله، به خصوص:
• پاراگراف اول متن
• بدنه محتوا
• لینک دهی
• پاراگراف آخر متن
۱۰- استفاده از کلمات کلیدی LSI در سراسر متا تگ های صفحه خود. مانند:
• عنوان صفحه
• تگ های H1 و H2
• آدرس صفحه (URL)
• متا تگ توضیحات صفحه
• تگ alt تصاویر
آموزش سئو سایت بهینه سازی سایت و رتبه بندی گوگل – بخش سوم: محتوای با کیفیت
در مقاله بخش دوم راهنمای عوامل رتبه بندی گوگل در مورد کلمات کلیدی صحبت کردیم. در این مقاله شما را با محتوای با کیفیت و این که چگونه یک محتوای با کیفیت در سایت ایجاد کنید، راهنمایی می کنیم.
محتوای با کیفیت (Quality content)
شما احتمالا شنیده اید که مقالات و محتوای با کیفیت برای گوگل بسیار اهمیت دارد و در رتبه بندی سایت بسیار تاثیر گذار است. اما آنچه که واقعا مبهم است، این است که یک الگوریتم چگونه کیفیت یک محتوا را بررسی می نماید و تشخیص می دهد که محتوا خوب است یا بد؟
بر اساس سلیقه شخصی هیچ گاه نمی توان در مورد کیفیت یک مطلب قضاوت کرد، اما برخی پارامترها و فاکتورها وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید ارزش مطالب خود را بررسی نمایید. این ارزش گذاری از سوی خزنده ها نمی باشد، بلکه خوانندگان واقعی مطلب ارزش گذاری را تعیین می کنند. خزنده ها نیز تاثیر دارند ولی نه به اندازه مخاطبین واقعی.
۱- یکی از چیزهایی که باید در تولید محتوا در نظر بگیرید این است که، ایجاد محتوا باید برای مخاطبین وب سایت باشد نه موتورهای جستجو. اولویت رتبه دهی کلمات کلیدی سایت در نتایج موتورهای جستجو، تعداد کلمات کلیدی استفاده شده در محتوا بود. ولی اخیرا گوگل بر طبق تجربه کاربری یا همان UX وب سایت ها را رتبه بندی می کند.
۲- انباشتن صفحه خود با کلمات و عبارات کلیدی، یکی از اشتباهات رایج در محتوای وب سایت ها می باشد. با اضافه کردن کلمات کلیدی یا عبارات بیهوده برای افزایش محتوای سایت خود، در اصل کیفیت مطلب را از بین برده اید.
۳- دستور زبان و املا: اگر محتوای وب سایت شما از نظر دستور زبان و املا دارای اشتباهات متعدد باشد، بازدیدکنندگان و مخاطبین وب سایت اعتماد خود را نسبت به سایت از دست می دهند و همچنین از نظر خوانایی نیز مناسب نمی باشد.
۴- محتوای وب سایت خود را قبل از این که در سایت منتشر نمایید، از نظر خوانایی و املایی چک نمایید که صحیح باشد. همچنین افزونه هایی برای وردپرس وجود دارند که با استفاده از آزمون هایی به محتوای سایت شما نمره می دهد. یکی از این ابزارها Yoast seoo نام دارد که از آن برای انتشار مطالب باکیفیت در سایت خود کمک بگیرید. افزونه ها آمارهایی از محتوا به شما ارئه می دهند که از آن راهنماها و توصیه ها می توانید برای بهبود خوانایی متن استفاده نمایید. این توصیه ها عبارتند از:
۵-جملات خود را کوتاه نگه دارید. مطمئن شوید که بیش از ۲۵% از جملات خود، حاوی بیش از ۲۰ کلمه باشند.
۶- پاراگراف های خود را کوتاه نگه دارید. توصیه می شود که هر بند حداکثر از ۱۵۰ کلمه تجاوز نکند. پاراگراف های طولانی تنها برای موضوع های خاص استفاده شوند.
۷- تنها ۱۰ % از جملات خود در یک زمان انفعالی نوشته شوند.
۸- مطمئن شوید که استفاده از زیرعنوان ها در محتوا نباید از ۳۰۰ کلمه تجاوز کند.
قالب بندی
۹- فضای خالی: در هنگام نوشتن مطالب، ایجاد فضاهای خالی باعث زیبایی و خوانایی بهتر متن می شود.
۱۰- پاراگراف ها نباید طولانی تر از یک یا دو جمله باشد.
۱۱- زیر عنوان ها: استفاده از زیر عنوان ها و تیترها. از یک نظمی برخوردار باشند. مانند برچسب های H2 و H3.
۱۲- لیست شماره ها: با استفاده از لیست شماره ها و جداسازی یک صفحه و متن قابل خواندن تر می شود.
طول
۱۳- حداقل تعداد کلمه در هر مطلب باید ۳۰۰ کلمه باشد. آخرین تحقیقات از Searchmetrics در عوامل رتبه بندی نشان می دهد که گوگل به محتوایی که تعداد کلمات بیشتری دارد، امتیاز بالاتری می دهد. یک مطلب کوتاه به طور طبیعی نمی تواند همه جزئیات را در بر بگیرد. در آپدیت جدید الگوریتم های گوگل، مطالب که بیش از ۲۰۰۰ کلمه دارند به عنوان یک مطلب با کیفیت شناخته می شوند که همه جزئیات را دربرمی گیرد. ولی در هر صورت امتیاز دهی به مطالب به مخاطبین وب سایت بستگی دارد.
آموزش سئو سایت بهینه سازی سایت و رتبه بندی گوگل – بخش چهارم: به روز بودن محتوا
در مقاله قبلی در مورد کیفیت محتوا صحبت کردیم. حال در این مقاله می خواهیم شما را با یکی دیگر از عوامل رتبه بندی گوگل یعنی تازگی و یا به روز بودن محتوای سایت آشنا سازیم.
تازگی (Freshness)
به روز رسانی یک صفحه وب، خود یکی از عوامل رتبه بندی نتایج موتور جستجو گوگل است. گوگل به روز رسانی محتوای وب سایت ها را بررسی می کند و آپدیت بودن مطالب را به عنوان یک سیگنال رتبه بندی می داند.
رویدادهای اخیر یا موضوعات داغ: هر اتفاق و رویدادی که رخ می دهد، وب گردان آن را از طریق اینترنت دنبال می کنند. پس باید وب سایت های مرتبط وقایع و رویدادها را در زمان خود در سایت قرار دهند.
اجرای برنامه ها به طور منظم در محدوده زمانی معین: برنامه ها و مناسبت هایی که به طور منظم انجام می شوند. مانند کنفرانس های سالیانه و یا انتخابات ریاست جمهوری که در زمان های معینی انجام می شوند. شما انتظار دارید اطلاعات مربوط به برنامه ها و یا رویدادها را در زمان خود ببینیم. نه اطلاعات مربوط به یک سال پیش را.
به روز رسانی مکرر: وب سایت هایی که موضوع شان در مورد فناوری می باشد، باید مطالب وب سایت خود را به روز نمایند و یا خبر و اطلاعات رویدادهای اخیر را هرچه سریع تر در وب سایت خود قرار دهند. اگر وب سایت هایی که رویدادها به طور منظم رخ نمی دهند، به روز رسانی نشوند بازدیدکنندگان خود را از دست می دهند.
بنابراین به روز بودن وب سایت ها و مطالب شان، تاثیر بسیاری در جذب بازدید کننده به وب سایت را دارد و همچنین ممکن است در یک خبر یا رویداد، وب سایت شما جز نتایج برتر گوگل قرار گیرد.
طبق تحقیقاتی که MOZ در مورد طراوت و تازگی یک مطلب از نگاه گوگل بدست آورده است می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱- تازگی براساس تاریخ
تاریخ انتشار یک مطلب می تواند به عنوان یکی از عوامل تازگی محتوا در نظر گرفته شود.
۲- به روز رسانی منظم محتوا
به روز رسانی یک مطلب خبری به طور منظم در وب سایت های خبری
۳- تغییرات در هسته یک صفحه وب
تغییرات اعمال شده در بدنه اصلی مقاله از دیگر قسمت یک صفحه وب مهم تر است. مانند جاوا اسکریپت، قسمت نظرات و … .
۴- ایجاد صفحه جدید
وب سایت ها و یا وبلاگ هایی که صفحات جدید برای مطالب خود ایجاد می کنند نمره خوبی از نظر تازگی و به روز بودن محتوا می گیرند.
۵- چگونگی تغییرات محتوا
محتوایی که مرتب تغییرات دارند، متفاوت از محتوایی می باشند که هر چند سال یکبار تغییر دارند.
۶- لینک دهی به مطلب
اگر به یک صفحه وب از طریق دیگر وب سایت ها لینک داده شود، ارتباط آن صفحه با گوگل دیده می شود که تاثیر مثبتی در سئو سایت خواهد گذاشت.
۷- لینک از سایت هایی با رتبه بالا
لینک گرفتن به مطالب وب سایت خود، باعث انتقال طراوت به صفحه وب شما خواهد شد و امتیاز صفحه شما افزایش پیدا می کند.
۸- ترافیک صفحه و تعامل با آن
رفتارهایی همچون تعداد کلیک و زمان ماند در یک صفحه وب بر روی طراوت و امتیاز دهی به آن صفحه وب تاثیر گذار است.
۹- قدیمی تر اغلب بهتر است
جدیدترین نتایج همیشه بهترین نیستند. نتیجه معتبر بودن یک مطلب در طولانی مدت مشخص می شود. پس در اغلب مواقع نمی توان یک مطلب جدید را معتبر دانست.
اخبار گوگل
۱۰- البته شما می توانید اطمینان حاصل کنید مطالب وب سایت خبری گوگل معتبر هستند و می توانید از آن ها استفاده نمایید. همچنین وب سایت های معتبری در زمینه های مختلف قرار دارد که می توانید از جدیدترین مطالب آن ها استفاده نمایید. به طور مثال در زمینه سئو سایت می توان به وب سایت هایی همچون searchengineland و moz و … اشاره نمود.
آموزش سئو سایت بهینه سازی سایت و رتبه بندی گوگل – بخش پنجم: محتوای تکراری
در مقاله قبلی در مورد به روز رسانی محتوای یک وب سایت صحبت کرده ایم. در این مقاله در مورد محتوای تکراری در یک وب سایت صحبت می کنیم و همچنین در یکی از مقالات قبلی در مورد تاثیر محتوای تکراری بر سئو سایت بحث کردیم که می توانید از آن به عنوان یکی از راهنماهای موفقیت در سئو سایت استفاده کنید.
محتوای تکراری چیست؟
محتوای تکراری اشاره به محتوای یک صفحه وب است که در بیش از یک محل بر روی اینترنت قرار دارد. گوگل محتوای تکراری را مجازات نمی کند. بلکه وب سایت هایی که محتوای تکراری در صفحات خود دارند را در نتایج جستجو نمایش نمی دهد و از ظاهر شدن آن ها در نتایج جستجو چشم پوشی می کند.
بسیاری از سایت های بزرگ وجود دارند که به طور مداوم محتوای آن ها در وب سایت های دیگر منتشر می شوند. با کپی شدن محتوای وب سایت اصلی به سایت های دیگر، از ارزش های آن سایت بزرگ کاسته نمی شود. بلکه در بعضی مواقع باعث گرفتن بک لینک می شود.
چگونه محتوای تکراری را مدیریت نماییم:
۱- یکی از آشکارترین کارها هنگام شروع، کپی کردن محتوای یک وب سایت بدون گرفتن اجازه از مدیر سایت می باشد. این کار برای اعتبار سایت شما مناسب نمی باشد. چون خواننده هنگامی که متوجه شود محتوای سایت کپی می باشد، اعتمادش را نسبت به سایت شما از دست می دهد و این امکان وجود دارد که دیگر به وب سایت شما مراجعه نکند.
۲- اگر شما در مقاله خود از قطعه ای یا نقل قولی از یک صفحه وب دیگر استفاده نمایید، میتوانید برای اعتبار بخشیدن به مقاله خود یک لینک به منبع اصلی دهید.
۳- اگر وب سایت دارای دو دامنه با محتوای یکسان می باشد، می توانید از تغییر مسیر ۳۰۱ استفاده نمایید تا وب سایت شما با یک دامنه محتوای سایت را نمایش دهد.
۴- اطمینان حاصل نمایید که دامنه وب سایت شما با پیشوند www یا بدون آن ( http://www.example.com یا http://example.com) تنها به یک صورت باز شود. گوگل دامنه هایی که با www و بدون www باز میشوند را به عنوان سایت های جداگانه با محتوای یکسان می شناسد که نتیجه این کار آسیب رسیدن به سئو سایت می باشد. شما می توانید برای وب سایت خود تعیین نمایید که با نسخه www باز شود یا بدون www.
۵- اگر برای نمایش وب سایت خود در گوشی های موبایل از نسخه جداگانه موبایل استفاده نمایید، باز هم مشکل محتوای تکراری پیش می آید. برای همین می توانید از سایت های ریسپانسیو یا واکنش گرا در طراحی وب سایت خود استفاده نمایید.
آموزش سئو سایت بهینه سازی سایت و رتبه بندی گوگل – بخش ششم: اعتماد، اعتبار و تخصص
در بخش پنجم در مورد محتوای تکراری صحبت کردیم که تاثیری مثبتی بر روی سئو سایت می گذارد. در این مقاله سیگنال های اعتماد، تخصص که کیفیت صفحات را در رتبه بندی گوگل تعیین می کند، بحث می کنیم.
رتبه بندی کیفیت صفحات
در سال گذشته، گوگل در یکی از اسناد خود در مطلبی در مورد ارزیابی کیفیت صفحات وب سایت و رتبه بندی آن ها در نتایج جستجو منتشر کرد. مهمترین عوامل رتبه بندی صفحات گوگل در نتایج جستجو از دید گوگل عبارتند از:
• کیفیت محتوای اصلی و حجم محتوا
• اطلاعات وب سایت: اطلاعاتی در مورد مسئولین وب سایت
• اعتبار وب سایت
• تخصص، معتبر بودن، اعتماد
ما در حال حاضر در این مقاله در مورد اعتماد، اعتبار و تخصص محتوای صفحات صحبت می کنیم.
معتبر بودن (Authority)
معتبر بودن یک محتوا و یا مقاله تاثیر بسیاری در جذب اعتماد مخاطبین نسبت به سایت است. همچنین ذکر کردن نام منبع در اعتبار بخشیدن به مقاله بسیار موثر می باشد.
قدرت و صلابت اقتدار خود را در انتشار محتوا و صفحات با کیفیت نشان دهید.
معماری سایت
۱- وب سایت ها نیاز به یک معماری منطقی دارند. صفحه اصلی باید در همه مناطق وب سایت در دسترس باشد و همه دسته ها، زیر شاخه ها و ناوبری باید به درستی انتخاب شوند.
۲- قسمت جستجو برای یک وب سایت الزامی می باشد و کاربران از طریق قسمت جستجو در سایت بهتر می توانند به اطلاعات خود دست پیدا نمایند. همچنین برای تجربه کاربری یا UX نیز مهم است.
۳- تمامی بخش های مهم باید از طریق منوی اصلی در دسترس باشند. همچنین همه صفحات وب باید از دسته بندی مناسب و برچسب های مربوطه برخوردار باشند.
معرفی
۴- وب سایت شما برای برقراری تماس با کاربران باید دارای ایمیل، آدرس کسب و کار، شماره تلفن و دیگر اطلاعات تماس باشد.
۵- صفحه اطلاعات تماس شما باید با WHOIS شما مطابقت داشته باشد.
۶- صفحه درباره ما توضیح اهداف وب سایت شما را مشخص می نماید و به بازدیدکنندگان و مخاطبین وب سایت کمک بسیاری خواهد کرد.
۷- در هر صفحه وب باید مشخص شود که مسئول وب سایت چه کسی است؟ فرد، سازمان و…
همچنین نویسنده محتوای سایت باید مشخص شود که چه کسی است
اعتماد
۸- اگر شما یک کسب و کار دارید، می توانید با راه اندازی یک وب سایت، مطالب و اطلاعات خود را داخل آن قرار دهید و مخاطبین مورد نیاز خود را جذب سایت نمایید. با به روز نگه داشتن مطالب سایت، شما به کاربران سایت خود نشان داده اید که یک وب سایت قابل اعتماد در کسب و کار خود دارید.
۹- برای جلب اعتماد کاربران به سایت می توانید از منابع معتبری برای محتوای سایت خود استفاده نمایید و نام آن منابع را در سایت ذکر نمایید تا اعتماد کاربران نسبت به سایت افزایش یابد.
تخصص
۱۰- اگر شما ادعا می کنید که وب سایت شما یک سایت کاملا تخصصی است، پس شما بهتر است که از کارشناسان متخصص برای محتوای وب سایت خود استفاده نمایید. حتی اگر وب سایت شما یک سایت سرگرمی و یا مد می باشد باید از متخصصان برای درج محتوا داخل سایت استفاده نمود.
برای نمونه: برای درج محتوای پزشکی داخل یک سایت پزشکی باید از یک متخصص در همان زمینه استفاده شود تا محتوایی نامناسب داخل سایت قرار نگیرند.
آموزش سئو سایت بهینه سازی سایت و رتبه بندی گوگل – بخش هفتم: سیگنال های سطح سایت
در مقاله قبلی در مورد اعتماد، اعتبار و تخصص محتوای وب سایت و همچنین درج محتوای باکیفیت صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم شما را با سیگنا های سطح سایت که بر سئو سایت تاثیر گذار است بحث کنیم.
۱- HTTPS
HTTPS یک لایه اضافی امنیتی به پروتکل استاندارد HTTPS با رمز نگاری در SSL اضافه می کند که در وب سایت های HTTPS امنیت بالایی ایجاد می کند و هک شدن این وب سایت ها بسیار سخت است.
گوگل می خواهد که برای امن نگه داشتن وب سایت ها از پروتکل HTTPS استفاده نمایند که این خود یکی از عوامل رتبه بندی گوگل به حساب می آید. استفاده از HTTPS در وب سایت ها رو به افزایش است و گوگل استفاده از آن ها به عنوان یکی از سیگنال های رتبه بندی در نظر می گیرد. ولی تاثیر آن بسیار کم است.
با توجه به MOZ، تا سال ۲۰۱۶ وب سایت های HTTPS بیش از ۳۰ درصد می شوند که در نتایج جستجو نمایش داده می شوند.
۲- سرعت سایت
حجم و سرعت بارگذاری صفحات سایت خود را بررسی نمایید. برای بررسی و تست سرعت و حجم صفحات خود می توانید از developers.google و Gtmetrix و … استفاده نمایید. سرعت سایت یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی در نتایج موتور جستجو گوگل می باشد. بنابراین توصیه می شود که تا جایی که می توانید حجم صفحات سایت خودرا کاهش دهید تا سرعت بارگذاری صفحات وب سایت تان افزایش نماید.
۳- Mobile friendliness
وب سایت هایی که Mobile friendliness و یا همان ریسپانسیو یا واکنش گرا می باشند، در سئو سایت موفق تر و از رتبه بالاتری نسبت به دیگر سایت ها برخوردار می باشند.
راه های بسیاری وجود دارد که گوگل استفاده از آن ها را توصیه نمی کند. چون که باعث کاهش بارگذاری صفحات سایت و حجم آن ها می شود. این عناصر و یا راه ها عبارتند از:
* استفاده از فلش
* استفاده از فونت بزرگ
* صفحات پاپ اپ
۴- نقشه سایت (Sitemap)
در مقالات قبلی در مورد نقشه سایت و تاثیر آن بر سئو سایت صحبت کردیم.
اطمینان حاصل نمایید که در وب سایت خود از هر دو فرمت XML و HTML برای نقشه سایت استفاده شده باشد. نقشه سایت به گوگل کمک خواهد کرد که راحت تر صفحات وب سایت شما را ایندکس نماید و تغییرات داخل صفحات را به راحتی تشخیص دهد تا با این کار زمان کمتری برای بررسی سایت توسط ربات های گوگل صرف شود. بسیاری از CMS ها مانند وردپرس، برای اضافه کردن نقشه سایت تنها با اضافه کردن یه افزونه این کار انجام می شود.
۵- Schema markup
شما می توانید با استفاده از Schema markup سایت خود را برای ماشین های کند ذهن، ساده کنید.
Schema مجموعه ای از اطلاعات کوچک و تعیین شده هستند که در سایت قرار می گیرند . این روش از نشانه گذاری کار تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت را برای ربات های موتورهای جستجو ساده تر می کند که این که یکی از عوامل رتبه بندی در نتایج موتورهای جستجو است و باعث بهبود رتبه سایت می شود.
۶- صفحات AMP
در مقالات قبلی سئو سایت در مورد AMP بسیار صحبت کردیم. حتی در یکی از این مقالات یعنی “AMP چیست و چه تاثیری در سئو دارد” در این مورد بسیار بحث کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقالات قبلی AMP نیز مراجعه نمایید.
۷- لینک به سایت های مرجع
لینک دهی به سایت های مرتبط با رتبه بالا باعث ایجاد یک سیگنال اعتماد برای وب سایت تان می شود. برای معتبر بودن محتوای وب سایت خود می توانید به سایت های مرجع لینک دهید تا در رتبه سئو سایت شما نیز تاثیر مثبت داشته باشد.
۸- لینک های خروجی بیش از حد
بارگذاری یک صفحه وب با لینک های بسیار می تواند قابلیت خوانایی صفحه را کاهش دهد. به خصوص اگر لینک ها با محتوای صفحه فاقد ارتباط باشند.
۹- تعداد صفحات سایت
یک سایت بزرگ با صفحات باکیفیت بسیار زیاد، رتبه و ارزش بالاتری نسبت به سایت های چند صفحه ای دارند. پس انتشار محتوای باکیفیت داخل وب سایت و ایجاد صفحات بسیار زیاد، باعث جلب اعتماد گوگل نسبت به آن سایت می شود.
۱۰- خرابی سایت
اگر وب سایت شما به طور مداوم به دلیل تعمیرات و یا نگه داری سرور دچار خرابی شده، این مسئله می تواند رتبه سایت شما سخت تحت تاثیر قرار دهد. پس بسیار مهم از که شما از یک میزبانی هاست خوب و بدون مشکل استفاده نمایید.
آموزش سئو سایت بهینه سازی سایت و رتبه بندی گوگل– بخش هشتم: لینک های داخلی
در مقاله قبلی در مورد تاثیر سیگنال های موجود در سطح سایت که بر سئو سایت تاثیر مثبت می گذارد، صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم شما را در مورد لینک های داخلی آشنا کنیم و تاثیر گذاری آن ها را بر روی سئو سایت بررسی نماییم.
یک پیوند و یا لینک داخلی چیست؟
ارتباط داخلی بین صفحات مختلف در یک وب سایت با لینک دهی کلمات را لینک داخلی گوشند که باعث ایجاد یک ارتباط با صفحات مختلف یک وب سایت می شود.
لینک دهی و یا ارتباط داخلی دارای مزایای بسیاری است که می تواند به بهبود سایت شما در سئو سایت کمک نماید.
از جمله مزایای لینک های داخلی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱- لینک های داخلی می تواند به مخاطبین سایت برای رفتن به قسمت های مختلف سایت کمک نماید.
۲- لینک های داخلی می تواند مخاطبین و کاربران را در سایت نگه دارد. البته اگر لینک های داخلی مرتبط باشند.
۳- با قرار دادن قسمت های همچون مطالعه بیشتر، مطالب مرتبط و … می توان یک ارتباط بین مطالب سایت ایجاد نمود و کاربر را در سایت نگه داشت. با انجام این کار Bounce Rate سایت نیز کاهش می یابد.
۴- لینک های داخلی به ایندکس شدن مطالب جدید و به روز شده در نتایج موتور جستجو گوگل و همچنین خزیدن ربات های گوگل در سایت کمک بسیاری می کند.
۵- صفحاتی که لینک های داخلی بیشتری به سوی آن صفحات است، از اهمیت بالاتری نسبت به دیگر صفحات برخوردار هستند.
۶- یکی از دلایل بالارفتن page authority صفحات وب، لینک های داخلی است.
۷- ارتباط داخلی بین صفحات یکی از چند روش مهم برای ارجاع مخاطبین به صفحات مهم وب سایت است.
۸- اگر لینک های خراب و شکسته در مطالب خود به کار ببرید باعث پایین آمدن کیفیت صفحات و کاهش اعتماد کابران نسبت به سایت شما می شود.
Anchor text
۹- با استفاده از Anchor text می توان به بهبود رتبه بندی کلمات کلیدی خود در نتایج جستجو گوگل کمک کرد.
Hub Pages
۱۱- با ایجاد Hub Pages و یا صفحات توپی شما می توانید یک دسته بندی جدا برای مطالب مرتبط خود ایجاد نمایید. با انجام این کار در یک دسته بندی خاص تمامی مطالب مرتبط با هم گردآوری می شوند.
آموزش سئو سایت بهینه سازی سایت و رتبه بندی گوگل – بخش نهم: لینک های خروجی
در بخش هشتم در مورد لینک های داخلی و همچنین بهترین راه برای استفاده از لنگر متن صحبت کردیم و در این بخش شما را با لینک های خروجی از سایت و تاثیر آن ها بر سئو سایت آشنا می کنیم. نکاتی در زیر آورده شده که رعایت آنها در لینک های خارجی می تواند شما را در امر سئو سایت یاری نمایید.
۱- یک لینک خروجی یک امتیاز مثبت برای سایت شما می باشد و باعث افزایش قدرت و اعتماد کاربران نسبت به سایت شما شود. سعی نمایید از کلماتی همچون “اینجا” در لنگر متن خود برای لینک ها استفاده نکنید.
۲- سعی نمایید از لینک های خروجی محدود در سایت خود استفاده نمایید.
۳- لینک کردن به سایت های مرجع: در پایان مقالات وب سایت خود می توانید به سایت های مرجع لینک دهید که این کار باعث افزایش اعتماد کاربران نسبت به سایت شما می گردد.
۴- وب سایت هایی که به سمت آن ها لینک می دهید باید از جمله وب سایت های باکیفیت و دارای رتبه خوب باشند.
۵- در لینک دهی باید به گونه ای عمل نمایید که از مجازات شدن توسط گوگل جلوگیری شود. بنابراین اگر شما به طور منظم این کار را انجام ندهید، توسط گوگل جریمه می شوید.
۶- لینک های خروجی یک سیگنال اعتماد می باشند. ذکر منبع در پایان تحقیقات و مقالات خود، اعتماد کاربران را نسبت به سایت شما جلب می کند. پس اعتماد کاربران به شما، اعتماد موتورهای جستجو به شما است.
۷- لینک های شکسته چه داخلی و چه خارجی می تواند نشانه ای از یک سایت ضعیف باشد. پس قبل از انتشار مطالب درستی لینک ها را بررسی نمایید.
۸- در لینک های خروجی خود از متا تگ nofollow استفاده کنید که مطابق با بهترین عمل نزد گوگل است. در تمامی لینک های خروجی سایت خود از این متا تگ استفاده نمایید که رتبه آن سایت تاثیری بر روی سئو سایت شما نگذارد.
پر امتیازترین محصولات
-
آموزش ساخت اپلیکیشن اندروید سایت وردپرس بدون برنامه نویسی
امتیاز 5.00 از 5
129 هزار تومان95 هزار تومان - کارگاه آموزشی کسب درآمد با اینستاگرام 240 هزار تومان
-
آموزش آنلاین ساخت اپلیکیشن اندروید سایت وردپرس
129 هزار تومان95 هزار تومان - دوره آموزش آنلاین کسب درآمد با اینستاگرام 240 هزار تومان
- سئو سایت برای گوگل رایگان!
پاسخی بگذارید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.