راهنمای بهینه سازی و سئو سایت
سئو SEO مخفف عبارت «بهینه سازی برای موتورهای جستجو» (SEARCH ENGINE OPTIMIZATION) است. برای آنکه موتورهای جستجو، سایت شما را درمورد عبارتهایی که به موضوع سایت شما ارتباط دارند، در جایگاههای بالاتری نشان بدهند، لازم است با پارامترهای مهم و الگوریتمهای موتورهای جستجو آشنایی داشته باشید و این پارامترها را در سایت خود رعایت کنید.
امروزه موتورهای جستجو بهعنوان اصلیترین روش برای یافتن اطلاعات مختلف در دنیای بزرگ اینترنت محسوب میشوند، پس برای قرار گرفتن سایت خود در معرض دید مخاطبان باید با روشهای طبقهبندی این موتورهای جستجو آشنا شوید.
موتورهای جستجو در مرحله اول سعی میکنند تمام محتویات وبسایتهای موجود در دنیا را بررسی کنند. در مرحله بعد به سرعت اطلاعات مرتبط و قابل اطمینان درمورد هر عبارتی که جستجو میشود را پیدا میکنند.
درمورد مرتبط بودن موارد یافته شده چه میتوان گفت؟
فرض کنید به دنبال فهرست هتلهای تهران هستید، موتورهای جستجو تمامی صفحاتی که تاکنون مطلبی در مورد هتلهای تهران منتشر کردهاند را با فاکتورهای مختلف بررسی میکنند. از جمله این فاکتورها میتوان به چگونگی نوشته شدن مفاهیم با کدهای مورد استفاده و اشاره سایتهای دیگر به مطلب یک سایت اشاره کرد. البته همه این محاسبات در چند صدمه ثانیه اتفاق میافتد و سپس نتایج به ترتیب مرتب میشوند.
این مسئله که موتورهای جستجو فقط بهدنبال عبارت «هتلهای تهران» هستند و این موضوع را با عباراتی مانند «اقامتگاههای تهران» یا «آپارتمانهای تهران» اشتباه نمیگیرند، خیلی مهم است. در واقع این موتورها سعی میکنند بین عبارات و مفهوم آنها ارتباط مناسبی پیدا کنند.
موضوع دیگر در این زمینه، تأییدیه دیگر سایتها از جمله سایتهای مطرح درمورد مطالب سایت شماست. این تاییدیه اگر از سوی سایتهای مطرح باشد کمک بسیار زیادی به موتورهای جستجو برای برای قبول مطالب سایت شما بهعنوان مطالب معتبر خواهد کرد. در واقع این اعتبار مانند رأی دادن به معتبر بودن مطلب شماست که از طرف سایت مورد اعتماد موتورهای جستجو صورت میگیرد. پس هر چه تعداد این لینکها از سوی سایتهای دیگر بیشتر باشد، زودتر در روند نتایج بالا میروید و بیشتر دیده میشوید. در سئو به این لینکها «بک لینک» گفته میشود
راههای مختلفی برای تقلب در این زمینه وجود دارد ولی بهتر است بدانید که موتورهای جستجو الگوریتمهای خیلی پیچیدهای دارند که بهسرعت این تقلبها را متوجه میشوند و باید زحمت زیادی بکشید تا نظر آنها را تغییر دهید.
قبل از بررسی موضوع بهینهسازی سایتها بهتر است کمی درمورد نحوه نمایش نتایج جستجو بدانیم؛ در موتورهای جستجوی مختلف، معمولاً اولین نتایج یا مکانی در بالای صفحه را به تبلیغات اختصاص میدهند، که به بهینهسازی مرتبط نمیباشد. اما ما در اینجا به مسائل تبلیغاتی نمیپردازیم و اصل مطلب را بر جستوجوهای ارگانیک میگذاریم، جستجوهای ارگانیک به نمایش نتایج بر اساس انتخاب منطقی موتورهای جستجو گفته میشود.
بهطور پیشفرض صفحات جستجو ۱۰ نتیجه را نمایش میدهند که در ابتدا ممکن است نقاط متفاوت بهنظر برسند اما نقاط مشترکی نیز دارند. از این جمله میتوان به تیتر اصلی، توضیح زیر آن (متا) و لینکی که این مطلب را به سایت اصلی آن ارتباط می دهد، نام برد. مهم است که بدانید این موارد به چه شکل هستند اما نگران نباشید در آینده بیشتر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد تا با آنها آشنا شوید.
نکته دیگری که باید همیشه بهیاد داشته باشید، موضوع تغییر پارامترها و الگوریتمهای موتورهای جستجو در مورد سئو است. در واقع موتورهای جستجو برای جلوگیری از تقلب و تقلید، هرازچند گاهی تغییراتی در پارامترها و الگوریتمهای طبقهبندی خود میدهند. بههمین علت نباید از بروز کردن سایت خود با این تغییرات غافل شوید.
بهینه سازی موتورهای جستجو کاری پرزحمت بوده و به زمان زیادی نیاز دارد. در این دوره درمورد روشهای عملی سئو بیشتر بحث میکنیم، اما نباید فراموش کنیم که ابتدا سطح انتظاراتمان را مشخص کنیم. سئو با دیگر استراتژیهای بازاریابی دیجیتال متفاوت است و فهم دقیق این تفاوت به ما کمک میکند تا با برنامه و هدف، پا به این عرصه بگذاریم. بدون شک صبر و حوصله مهمترین عامل درمورد سئو است. لازم است درمورد موضوعی که سایت را حول محور آن بهینه میکنید تحقیقات زیادی انجام دهید تا بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنید. در واقع تمام زحمات و تلاشهای شما پیرامون این کلمه یا کلمات کلیدی شکل خواهد گرفت.
قبل از آنکه سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید(search-engine-optimization) باید بدانید که این کار را با مرکزیت چه موضوعی میخواهید انجام دهید. انتخاب «کلمه کلیدی» آسان نخواهد بود. اما خوشبختانه اطلاعات زیادی درمورد چگونگی و روش انتخاب کلید واژهها وجود دارند که میتوانیم از آنها استفاده کنیم. «کلید واژهها» کلماتی هستند که مردم در موتورهای جستجو تایپ میکنند. موتورهای جستجویی مانند گوگل یا بینگ، بین سایتهای مختلف جستجو میکنند و مرتبطترین نتایج را در رابطه با کلمه مورد جستجوی کاربران برای آنها نمایش میدهند. البته بهخاطر داشته باشید که موتورهای جستجو بهراحتی نمیتوانند منظور اصلی مخاطبان خود را متوجه شوند مگر اینکه خیلی واضح توضیح داده شوند. به همین دلیل بعضی مواقع باید چندین کلمه را در پی پیشنهادات موتورهای جستجو، تایپ کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بهدست آورید. واقعیت این است که مردم از نقاط مختلف دنیا در هر لحظه در پی جستجوی لغات مختلف به این موتورهای جستجو مراجعه میکنند، و برای موتورهای جستجو مهم است که بتوانند راضی کنندهترین نتیجه را نمایش دهند.
پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب، بیشک پایه و اساس سئو محسوب میشود که به شما کمک میکند بدانید مردم چه موضوعاتی را در موتورهای جستجو تایپ میکنند، در چه مدتی آن را تکرار میکنند، این کلمات چه تناسبی با کسب و کار شما دارند و چقدر رقابتی هستند. بهتر است با یک مثال ادامه دهیم.
فرض کنید در سایت خود خرید و فروش ماشین انجام میهید. شاید فکر کنید کلمه «ماشین» برای کسب و کار شما کلمه کلیدی محسوب شود. اما پس از کمی جستجو متوجه خواهید شد که این کلمه نمیتواند کمک خاصی به شما بکند و ترافیک مناسبی را به سایت شما هدایت کند. چرا؟
خب هرچند این کلمه خیلی در موتورهای جستجو نوشته میشود، اما ارتباط آن با سایت شما چطور است؟ به چه دلیلی شخصی با نوشتن کلمه «ماشین» باید به سایت شما که برای فروش ماشین است راهنمایی شود؟ ممکن است منظور از ماشین، ماشین اسباب بازی، تعمیرگاه یا اجاره ماشین باشد که هیچکدام از آنها ارتباطی با خرید ماشین ندارند. البته رقابت را نادیده نگیرید که چند سایت دیگر میخواهد از کلمه «ماشین» بهعنوان کلمه کلیدی استفاده کند.
اما بیاید کلمات را با عبارتها جایگزین کنیم. برای مثال «سمند کارکرده سفید مدل ۹۰»، برای سایت خرید و فروش ماشین مناسبتر است و از طرفی رقابت در آن خیلی کمتر است. کلماتی از این قبیل کم نیستند و شما با درست کردن لیستی از این کلمات میتوانید دایره کلمات کلیدی خود را گسترش دهید. حالا که در مورد کلمات کلیدی و نحوه کار کرد آنها بهتر می دانید بهتر است ساختن فهرست کلمات کلیدی را شروع کنید.
یک فهرست خوب و تأثیر گذار شامل ساختار و هدف است که باعث بیشتر دیده شدن سایت شما میشود. یکی از بهترین روشها این است که خود را بهجای خریداران قرار دهید و از دید آنها کلمات مورد نظرتان را انتخاب کنید. برای شروع میتوانید به چند سوال اساسی پاسخ دهید. این روش به شما کمک میکند زاویه دیدتان را تغییر دهید. با سؤالاتی مانند زیر شروع کنید:
- چه سرویسی ارائه می دهید؟
مخاطب این سرویسها چه کسانی هستند؟
کدام سایتها سرویسهای مشابهی ارائه میدهند؟
سعی کنید جواب این سؤالات را با کلید واژهها بدهید و آنها را به لیست خود اضافه کنید. در این بین میتوانید از ابزارهایی کمک بگیرید تا کار را برای شما آسانتر کنند. این ابزار اطلاعات زیادی از جمله تعداد دفعاتی که این کلمات در موتورهای جستجو نوشته میشوند، مناطق جفرافیایی و میزان ارتباط آنها با سایت شما را در اختیارتان قرار میدهند.
عبارات بلند برای سئو(search-engine-optimization) مناسب هستند. برای مثال اگر کلمه کلیدی شما «قاب آیفون» باشد، میدانید که این کلمه به کرات در موتورهای جستجو نوشته میشود، بههمین دلیل رقابت در آن بسیار زیاد است. اما عبارات بلندتر به شما کمک میکنند مخاطبان را به سوی خود هدایت کنید. بهطور مثال عبارت «قاب آبی آیفون ۵S» با موضوع شما مرتبطتر و رقابت در آن نیز کمتر است. اما بهیاد داشته باشید عباراتی از این قبیل بسیار زیاد هستند و شما میتوانید صدها کلمه را به لیست خود اضافه کنید. مثلاً با کمی تغییر از «قاب قرمز آیفون ۵S» یا «قاب آبی آیفون ۶S» استفاده کنید و لیست خود را افزایش دهید. این گام به شما و خلاقیتتان بستگی دارد، پس روی آن کار کنید.
اطلاعات زیادی در مورد کلماتی که کاربران در موتورهای جستجو مینویسند وجود دارد که به شما در مورد نوع استراتژی که برای سایتتان انتخاب می کنید، کمک خواهد کرد. در این بین باید سه فاکتور اصلی مرتبط بودن، میزان جستجو و رقابت را در نظر داشته باشید.
مرتبط بودن: اولین گام در انتخاب کلمات کلیدی میزان ارتباط آن با کسب و کار شماست. آیا این کلمه با محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید مرتبط است؟ مهمترین وظیفه موتورهای جستجو نمایش نتایج مربوط به عباراتی است که کاربران بهدنبالشان هستند. بهترین راه برای اینکه بدانید کاربران بهدنبال چه کلماتی هستند، این است که خود را بهجای آنان بگذارید. در مثال خودروهایی که پیشتر گفتیم، اگر خواستار خرید ماشین باشید چه کلمه یا عبارتی را جستجو میکنید؟ بیتردید کلمه «ماشین» را به تنهایی جستجو نمیکنید. عبارتهای مشخصتر که شما را به نتایج دلخواهتان نزدیک میکنند مناسب ترند. برای مثال: «سمند سفید ۹۲». پس اگر سایتتان مربوط به خرید و فروش ماشین است، عبارت «سمند سفید ۹۲» بسیار مناسب است.
فاکتور بعدی میزان جستجو است: با وجود اینکه «سمند سفید ۹۲» با کار شما مرتبط است و شاید حتی منجر به فروش محصولاتتان شود، اما آیا این عبارت به اندازه کافی در موتورهای جستجو توسط کاربران جستجو میشود؟ منظور از میزان جستجو، تعداد دفعاتی است که یک کلمه یا عبارت در طول یک ماه در موتورهای جستجو نوشته میشود. اگر از ابزاری مانند «Google Keyword Planner» استفاده کنید، میزان جستجو کلمه کلیدی در طی ۱۲ ماه گذشته را نیز نمایش میتوانید مشاهده کنید، البته اگر کسب و کارتان فصلی است میتوانید از قسمت «Search Volume Trends» استفاده کنید.
آخرین گام، میزان رقابت درمورد عبارت یا کلمه کلیدی است: منظور از رقابت این است که آن کلمه کلیدی چقدر مطرح است و بقیه سایتها چقدر از آن استفاده میکنند. البته به یاد داشته باشید که اگر محصول یا تکنولوژی جدید را معرفی میکنید، شرایط رقابت کاملاً متفاوت است. در غیر اینصورت میتوانید صفحات زیادی را مانند صفحه خود پیدا کنید.
برای بررسی میزان رقابت در بین کلمات کلیدی میتوانید از ابزارهایی نظیر «Moz’s Keyword Difficulty» استفاده کنید که البته رایگان نیست. ابزارهای رایگان در این زمینه وجود دارند اما نمیتوانند خیلی دقیق به شما کمک کنند. «Google Keyword Planner» نیز ستونی دارد که میزان رقابت در مورد کلمات را نشان میدهد. در این ستون اگرچه فقط کلمات به سه سطح پایین، متوسط و بالا طبقه بندی میشوند اما اگر اطلاعات این صفحه را دانلود کنید میتوانید از اطلاعات تکمیلی بیشتری استفاده کنید.
با توجه به این توضیحات همیشه بهیاد داشته باشید که در هنگام انتخاب کلمات کلیدی مرتبط بودن، میزان جستجو و رقابت را با توجه به ابزارهایی که معرفی شد در نظر بگیرید.
اختصاص دادن کلمات کلیدی به صفحات سایت یکی از مهمترین گامها محسوب میشود. شما علاوهبر انتخاب کلمات کلیدی، محتوای مرتبط با آن صفحات را نیز قرار میدهید. تا وقتی کلمات کلیدی برای صفحه خود نداشته باشید نمیتوانید صفحه خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.
همانطور که پیش از این توضیح داده شد، بعد از آنکه لیست کلمات کلیدی خود را کامل کردید، نقشه اصلی سئوی سایت search-engine-optimizationرا مرتب کنید. بهتر است برای این کار از برنامه Excel استفاده کنید تا در آینده دچار اشتباه نشوید و بدانید از هر کدام از کلمات کلیدی در کدام قسمت سایتتان استفاده کردید. بهعلاوه، میتوانید توضیحاتی در مورد کلمه کلیدی و نوع صفحهای که میخواهید از آن استفاده کنید را اضافه کنید تا برای کلمات کلیدی که صفحهای هنوز برایشان نساختهاید به فکر نوشتن محتوا باشید. این صفحه میتواند اطلاعات بیشتری بههمراه داشته باشد، برای مثال تیتر و توضیحات، که بعداً در موردشان بهطور کامل صحبت خواهیم کرد.
اگر در حال حاضر سایتی در اختیار دارید، قدم اول برای شما نوشتن تیترها، آدرس صفحات و توضیحاتی درمورد محتوای آن صفحه در فایل Excelی است که پیش از این در موردش صحبت کردیم. این کار را حتی در مورد صفحات درباره ما، آدرس، تماس با هم … انجام دهید. بهخاطر داشته باشید موتورهای جستجو بهدنبال محتوای اورجینال (از سایت دیگری کپی نشده باشد) برای هر صفحه از سایت شما هستند. قدم دوم پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی از لیستی که برای صفحات آماده کردهاید میباشد.
حالا که میدانید چطور از کلمات کلیدی خود استفاده کنید و محتوای خود را بر پایه آن مرتب کنید، وقت آن رسیده تا با استفاده از ابزارهایی که پیش از این، از آنها نام بردیم بهترین گزینه را از بین کلمات کلیدی انتخاب کنید. انجام درست این قدم شما را در کارهایتان به جلو میراند و از دوباره کاری جلوگیری میکند.
پر امتیازترین محصولات
-
آموزش ساخت اپلیکیشن اندروید سایت وردپرس بدون برنامه نویسی
امتیاز 5.00 از 5
129 هزار تومان95 هزار تومان -
آموزش دیجیتال مارکتینگ Digital marketing
445 هزار تومان360 هزار تومان -
دوره آموزش آنلاین طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی
1,100,000 هزار تومان980 هزار تومان -
آموزش جامع سئو کسب رتبه اول در گوگل SEO
465 هزار تومان385 هزار تومان - آموزش کامل gtmetrix آموزش جی تی متریکس رایگان!
پاسخی بگذارید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.