یک وب سایت تجارت الکترونیک موفق بسازید

چک لیست وب سایت های تجارت الکترونیک
فروشگاه اینترنتی ، پایه و اساس تجارت الکترونیک
معیارهای استنباطی
این گروه از معیارها شامل زیر معیارهای اصلی زیر است :
*کارپسند بودن
*قابلیت هدایت
*نگهداشت
*تناسب با فناوری
*قابلیت استفاده مجدد
*ظرفیت مشارکت کاربر
*عملکرد
*امنیت و جامعیت
*محتوا
معیارهای عملکردی
این گروه از معیارها شامل زیر معیارهای اصلی زیر است :
*شاخص های پایه
*شاخص های پشتیبانی و خدمات
هر یک ازاین زیر معیارها خود به معیارهای جزئی تری تقسیم بندی می شوند که در ادامه معیارهای جزی و مفهوم و تعریف هر یک از انها امده است .
معیارهای استنباطی
*کار پسند بودن
-قابل فهم بودن : هدف سایت به حالت اول امکان پذیر باشد ( به عنوان مثال هنگام پر کردن فرم توسط کاربر سایت با تهیه باز خورد امکان تغییر اطلاعات را فراهم کند )
-در دسترس بودن قوانین تجارت : قوانین تجاری مرتبط با سایت در دسترس باشد .
-در دسترس بودن اطلاعات محصول : اطلاعات مورد نیاز محصول در دسترس باشد .
-در دسترس بودن : سایت ….. مناسب داشته باشد به راحتی توسط موتورهای جستجو یافت شود و زمان بارگذاری ان کوتاه باشد .
-قابلیت یادگیری: با یک بار مراجعه به سایت استفاده از ان برای کاربر قابل یادگیری و ساده باشد .
-استفاده از اطلاعات محلی : استفاده از اطلاعاتی که برای کاربر پیچیده نبوده و به راحتی قابل درک باشد .
-یکسانی و یکنواختی زمان پاسخ دهی : سرعت پاسخگویی سایت در مرورگرها و زمان های مختلف تفاوت زیادی نداشته باشد
-تسهیلات ارتباطی : تسهیلاتی مانند پست الکترونیک تماس با ما …. جهت ارتباط دو سویه کاربران و سازمان وجود داشته باشد .
-در دسترس بودن فرم های پرداخت : فرم های پرداخت در دسترس باشد
-امکان مقایسه محصولات : مقایسه ویژگی های محصولات امکان پذیر باشد .
-ارتباطات چند زبانه : بسته به کاربران سایت از زبان های رایج احتمالی استفاده شده باشد .
-نماد سبد خرید : نماد سبد خرید مناسب و قابل فهم باشد
-امکانات چاپ : امکان چاپ فراهم باشد
-امکانات دانلود : امکان دانلود فراهم باشد
-قابلیت رقابت با فروشگاه حقیقی : با فروشگاههای حقیقی رقابت باشد .
-دسترسی به راهنما : دستورالعمل های واضح موجود باشد ( برای مثال راهنمایی در مورد نحوه پر کردن جداول و فرم ها )
-سفارشی کردن: امکان تعریف برخی از ویژگی های محصول ( مانند رنگ یا تزیینات به کار گرفته شده در محصول ) برای مشتری وجود داشته باشد .
هدایت
-نبود خطای پیمایش : صفحه ای خطا ندهد و همه صفحات دارای فایل ها و ادرس های لینک شده قابل دسترس باشند .
-عدم وابستگی به مرورگر خاص : در مرورگرهای مختلف نظیر IE و OPERA قابل ارائه بوده و نمایش یکسانی داشته باشنند
-عدم وابستگی به ورژن مرورگر : در ورژن های مختلف مرورگرها قابل ارائه بوده و نمایش یکسانی داشته باشد .
-مناسب بودن طبقه بندی محصولات : طبقه بندی به گونه ای باشد که کاربر به راحتی به محصول مورد نظر هدایت شود
-در دسترس بودن اطلاعات امنیتی : در دسترس بودن اطلاعات فردی کاربر جهت راحتی استفاده از سایت و تکمیل فرم ها .
-عدم وابستگی به سخت افزار : به سخت افزار خاصی وابسته نباشد
-حداقل مسیر دستیابی : از حداقل مسیر دستیابی استفاده شده باشد
-امکان برگشت به عقب : امکان برگشت به عقب و برگشت به صفحه اصلی وجود داشته باشد
-ارائه طبقه بندی ساختار منوی راهبری : نقشه سایت و امکانات هدایت کاربر ارائه شده باشد
-واضح بودن لینک ها: لینک ها با رنگ متفاوت یا نماد مشخص و در دید کاربر باشد
-ثبات در نمایش لینک ها : از رنگ ها و نمادهای ثابت در کل سایت برای نمایش لینک ها استفاده شود
-وجود میانبرها : میانبر جهت دسترسی سریع وجود داشته باشد.
-مسیرهای متنوع دسترسی : مسیرهای دسترسی متنوع وجود داشته باشد
-سازگاری محیط با کاربرد: محیط سایت با نوع کاربری ان سازگاری داشته باشد
( مثلا سایت کودکان باید شاد بوده و از رنگها و طرح های ویژه استفاده شود )
-تناسب اینترفیس برای کاربران ناتوان : امکاناتی نظیر ارائه فونت های درشت و در نظر گرفتن رنگ های مناسب وجود داشته باشد .
-قابل پیش بینی بودن منوی راهبری : منوی راهبری قابل پیش بینی باشد
-سازگاری با شان مشتری : طراحی سایت با شان مشتری سازگار باشد.
-سازگاری با سطح توانایی کاربر : طراحی سایت با سطح توانایی کاربر سازگار باشد .
-امکان نگه داری سوابق تعاملات : امکان نگه داری سوابق تعاملات انجام شده وجود داشته باشد
-امکان دسترسی از طریق موبایل : امکان دسترسی از طریق موبایل وجود داشته باشد
-پیروی از استانداردهای منوی راهبری : از استاندارهای پیمایش پیروی کند .
* نگهداشت وب سایت های تجارت الکترونیک
-قابلیت گسترش و توسعه : سایت بدون تغیرات بنیادی قابل توسعه باشد
-ثبات : طرح و شمای سایت در زمان های کوتاه دستخوش تغییرات بنیادی نگردد.
-قابل تست بودن : سایت به گونه ای باشد که اشکالات ان قابل ردیابی و تابلو شدن باشد .
-قابل تحلیل بودن: اشکالات یافته شده را بتوان تحلیل نمود و به نتیجه رسید.
-قابل تغییر بودن : نتایج حاصل از تحلیل قابل اعمال روی سایت بوده و منجر به بهبود گردد
-به روز بودن: به روز و جدید باشد
-قابل ردیابی بودن : امکان ردیابی وجود داشته باشد
-قابل مستند سازی بودن : امکان مستندسازی موجود بوده و مستندات در دسترس باشد
* تناسب با فناوری وب سایت های تجارت الکترونیک
-سازگاری با محیط فناوری : با محیط نرم افزاری فناوری وب ( مرورگرها و بانک های اطلاعاتی تحت وب و..) سازگار باشد
-سازگاری با زیرساخت های فناوری : با سخت افزارها و زیر ساخت های فناوری سازگار باشد
-پیروی از استانداردهای اینترفیس : از استاندارهای اینترفیس پیروی کند .
-پیروی از استاندارهای برنامه نویسی : از استاندارهای برنامه نویسی پیروی کند .
* قابلیت استفاده مجدد وب سایت های تجارت الکترونیک
-توسعه مولفه محور : کامپونت های مختلف به طور مستقل قابل توسعه و تغییر باشد
-گروهی بودن : اجزای مشابه جهت سادگی اعمال تغییرات فنی و نرم افزاری در یک دسته و گروه قرار گرفته باشد
-قابلیت اجرا : از نظر هزینه و زمان و امکان و فنی تغییر اجرایی باشد
* ظرفیت مشارکت کاربر وب سایت های تجارت الکترونیک
-جذابیت : سایت جذاب باشد
-زیبایی : سایت زیبا باشد
-قابلیت تشخیص پروفایل مشتری : تشخیص دهد مشتری کیست و قبلا چه فعالیتی در سایت انجام داده است
-در دسترس بودن سرویس های اضافی : سرویس های اضافی جهت استفاده در دسترس باشد
* عملکرد وب سایت های تجارت الکترونیک
-واضح بودن اهداف سایت : اهداف سایت روشن بوده و فعالیت های ان در راستای اهداف سازمان باشد
-پشتیبانی از مشتری : سایت به خوبی در جهت اهداف کاربر کار کند و همه وظایف لازم مثل ارائه اطلاعات حمل محصول و دسته بندی مناسب را اجرا کند
-انعطاف پذیری : سایت با استثناعاتی مثل داشتن ورژن فقط متن سازگاری با مرورگرهای مختلف ورژن های قابل چاپ از صفحات و پشتیبانی از زبان های خارجی تطابق می کند
* امنیت و جامعیت وب سایت های تجارت الکترونیک
-امنیت سیستم پرداخت : سیستم پرداخت امن باشد
-اسیب پذیری : سایت اسیب پذیر نباشد
-رسمیت سایت : از دید کاربران معتبر باشد
-کنترل دسترسی ها : سطوح دسترسی مدیران ، کاربران و … تعریف شده باشد
-محرمانگی : اطلاعات کاربران در امان باشد
-حقوق خصوصی : وظایف مختلف سایت و کاربران در تعاملات مختلف روشن باشد
-تعیین هویت کاربر : کاربران سایت قابل شناسایی و هویتشان در موارد ضروری مشخص و تایید شده باشد
-جامعیت اطلاعات : تطابق فرمت اطلاعات ورودی با اطلاعات درخواستی چک گردد
* محتوای وب سایت های تجارت الکترونیک
-محتوای به روز : اطلاعات به روز بوده و زمان به روز رسانی ها مشخص باشد
-درستی : از نظر املا و دستور زبان درست بوده و مطالب معتبر باشد
-قابل فهم بودن : از لغات پیچیده و غیر قابل فهم استفاده نشده باشد
-مشتری مداری : از جملات و عبارات رایج بین کاربران استفاده شده باشد
-احترام : از جملات و عبارات مودبانه استفاده شده باشد
-محتوای مختصر و مفید : محتوا کامل وجامع درعین حال مختصر باشد
-یکسانی شیوه : محتوایات سایت از نظر ابعاد و اندازه و شکل در کل سایت از یک قاعده مشخص پیروی کند
-وضوح : عبارات و محتویات سایت به طور واضح قابل دیدن باشد مثلا از فونت در زمینه روشن استفاده نشود
-یکسانی اصطلاحت : اصطلاحات با معانی یکسان در کل سایت هماهنگ باشد
* معیارهای عملکردی وب سایت های تجارت الکترونی
* شاخص های پایه
-بازدیدکنندگان منحصر بفرد: تعداد بازدیدکنندگان طی یک دوره بدون توجه به تعداد دفعات بازدید
-بازدیدکنندگان رسمی منحصر بفرد ( اعضا ) : تعداد عضو بازدیدکننده طی یک دوره بدون توجه به تعداد دفعات بازدید
-تعداد دفعات سرویس داده شده به درخواست های سرور : تعداد تقاضاهایی که از طرف سرور پاسخ داده شده است .
-مدت زمان بازدید : مجموع زمان بازدید کاربران طی یک دوره تقسیم بر تعداد بازدید
-تعداد بازدیدکنندگان جدید : تعداد بازدیدکنندگان جدید طی یک دوره
-لغزش صفحه اول : تعداد دفعاتی که کاربر صفحه اول سایت را دیده و از سایت خارج شده است
-ترک صفحه : تعداد دفعاتی که کاربر یک صفحه خاص را دیده و از سایت خارج شده است
-تعداد صفحات بازدید شده به ازای هر بازدید : میانگین تعداد صفحات بازدید شده به ازای هر بازدید طی یک دوره زمانی ( تعداد صفحات بازدید شده تقسیم بر تعداد بازدیدها )
-نرخ خروج از صفحه : تعداد خروج از صفحه خاص تقسیم بر تعداد بازدید از ان صفحه
-متوسط تعداد بازدیدها به ازای هر بازدید کننده : متوسط تعداد دفعاتی که یک بازدیدکننده از سایت بازدید کرده است
-متوسط صفحات دیده شده به ازای هر بازدید کننده : صفحات بازدید شده تقسیم بر تعداد کل بازدید
-درصد بازدید فقط از یک صفحه : تعداد بازدیداز یک صفحه تقسیم بر تعداد کل بازدیدها
* شاخص های بازاریابی و سوداوری
-تکمیل : متوسط زمان اقدام به خرید مشتری از سایت تا زمان تحویل کالا به او
-وفاداری مشتری : تعداد افرادی که پیشنهاد ترفیعی را پاسخ می دهند تقسیم بر تعداد پیشنهاد ترفیعی ارسال شده از طرف سایت
-زمان صرف شده روی هر سفارش :متوسط زمان صرف شده روی هر سفارش
-مبلغ صرف شده روی هرسفارش : متوسط مبلغ صرف شده روی هر سفارش
-کل سفارش : تعداد کل سفارشات دریافتی توسط وب سایت طی یک دوره زمانی
-سفارشات رسیده از مشتریان جدید : تعداد سفارشات رسیده از مشتریان جدید طی یک دوره زمانی
-سفارشات رسیده از مشتریان تکراری : تعداد سفارشات رسیده از مشتریان تکراری طی یک دوره زمانی .
-کل فروش : مبلغ کل سفارشات دریافتی توسط وب سایت طی یک دوره زمانی
-هزینه بازاریابی در یک بازه زمانی : این هزینه می تواند اینترنتی یا غیر اینترنتی باشد .
-رتبه و جوایز کسب شده توسط سایت : رتبه و جوایز کسب شده توسط سایت طی یک دوره
-تعداد مشترک : تعداد افراد مشترک شده در وب سایت طی یک دوره زمانی
-تعداد ارجاع داده شده از سایت های دیگر : تعداد مشتریان جذب شده از طریق وب سایت های دیگر ( به واسطه سیاست های تبلیغاتی نظیر درج تبلیغات ، لینکها و ..)
-درصد ارجاع سایت به روش های تماس غیر اینترنتی : تعداد مشتریان هدایت شده به سمت ارتباطات غیر اینترنتی توسط وب سایت
-نرخ کلیک بر روی تبلیغات سایت : نرخ کلیک بر روی تبلیغات سایت در یک دوره .
-نرخ بازدیدکنندگان جدید به تکراری : نرخ بازدیدکنندگان جدید به تکراری طی یک دوره
-نرخ تبدیل غیر عضو به عضو : نرخ تبدیل غیر عضو به عضو طی یک دوره
-متوسط حجم سفارش به تعداد ایتم ها : تعداد کالای فروش رفته از طریق سایت تقسیم بر تعداد کالای موجود طی یک دوره .
-متوسط ارزش سفارش : مجموع مبلغ سفارشات تقسیم بر تعداد سفارشات طی یک دوره .
-فروش ها به ازای هر بازدیدکننده : فروش ناخالص تقسیم بر تعداد بازدیدکننده طی یک دوره
-فراوانی بازدیدها : فراوانی بازدیدها ( روزهای بین اولین و دومین بازدید + روزهای بین بازدید یکی مانده به اخرو بازدید اخر )
-تازگی بازدیدها : تازگی بازدید .( تعداد روزهای گذشته از اخرین بازدید )
-چسبندگی : فراوانی * مدت زمان * دسترسی به سایت ( فراوانی– تعداد بازدیدها در دوره زمانی / تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد در یک دوره زمانی ، دسترسی به سایت — تعداد بازدیدکنندگان منحصربه فرد در یک دوره زمانی / کل تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد )
* شاخص های پشتیبانی و خدمات
متوسط زمان بارگزاری صفحات : متوسط زمان بارگذاری صفحات طی یک دوره
نسبت صفحات دارای خطا : تعداد صفحات دارای خطا تقسیم بر تعداد کل صفحات .
زمان توسعه نرم افزار کاربردی تحت وب و تنظیم سخت افزار : زمان صرف شده برای توسعه طی یک دوره
هزینه های توسعه نرم افزار کاربردی تحت وب و تنظیم سخت افزار : هزینه های صرف شده برای توسعه طی یک دوره
زمان نگهداری و بهبود نرم افزار کاربردی تحت وب : زمان صرف شده برای نگهداری و بهبود طی یک دوره
هزینه های نگهداری و بهبود نرم افزار کاربردی تحت وب : هزینه های صرف شده برای نگهداری و بهبود طی یک دوره .
زمان مورد نیاز برای پاسخ به پست های اللکترونیکی : متوسط زمان پاسخ گویی به پست های الکترونیکی دریافتی .
نسبت پست های الکترونیکی پاسخ داده شده : تعداد پست های الکترونیکی پاسخ داده شده تقسیم بر تعداد پست های الکترونیکی دریافتی
درصد زمانی که سایت در دسترس نبوده است : درصد زمانی که سایت در دسترس نبوده طی یک دوره
هزینه به ازای هر سفارش : مجموع کل هزینه های مرتبط با فروش از طریق وب سایت تقسیم بر تعداد سفارشات .
میزان صرفه در هزینه از طریق وب سایت : مجموع کل هزینه های مرتبط با فروش در فروشگاه واقعی تقسیم بر تعداد سفارشات منهای مجموع کل هزینه های مرتبط با فروش از طریق وب سایت تقسیم بر تعداد سفارشات .
میزان صرفه جویی در زمان کارکنان : میزان صرفه جویی در زمان کارکنان.
متوسط زمان پاسخ دهی به درخواست اطلاعات : متوسط زمان پاسخدهی به درخواست اطلاعات.
هزینه به ازای هر کاربر : مجموع کل هزینه های مرتبط با فروش تقسیم بر تعداد کاربران .
نسبت تعداد جستجوهای انجام شده به تعداد صفحات بازدید شده از طریق جستجو : تعداد جستجوهای انجام شده تقسیم بر تعداد صفحات بازدیدشده از طریق جستجو.
نسبت تعداد خروج روی صفحه اول بازدید شده از طریق جستجو تقسیم بر تعداد بازدید از طریق جستجو .
متوسط طول زمان انجام یک فعالیت اساسی کاربر در سایت : متوسط طول زمان انجام یک فعالیت اساسی کاربر در وب سایت ( مثل عضویت ، سفارش محصول و…)
اجرا و تست مجدد
برای اینکه تست ” قابلیت استفاده ” ارزشمند باشد باید از اموخته های ان در اصلاح و بهبود وب سایت استفاده شود.
ممکن است نتوان همه توصیه ها را اجرایی کرد اما میتوان در خصوص انجام دادن یا ندادن ان ها بر اساس برنامه ، بودجه ، دردسترس بودن افراد و تغییرات موردنیاز ، تصمیم گیری کرد .
اگر نتوان همه توصیه ها را اجرایی کرد میتوان انها را بر اساس کلی یا جزئی بودن و همچنین شدت حاد بودن مشکل اولویت بندی کرد .
تحقیقات نشان می دهد رفع مشکلات کلی و حاد با سرعت بیشتری باعث دستیابی به اهداف ” قابلیت استفاده ” می شود تا رفع مشکلات جزئی ، کوچک و غیر حاد .
در اولویت بندی مشکلات باید تمرکز را روی رفع نیازهای کاربران گذاشت چرا که هزینه پشتیبانی از کاربران یک وب سایت با طراحی ضعیف به مراتب بیشتر ازهزینه اصلاح یک وب سایت درحال توسعه است .
پر امتیازترین محصولات
-
آموزش ساخت اپلیکیشن اندروید سایت وردپرس بدون برنامه نویسی
امتیاز 5.00 از 5129 هزار تومان95 هزار تومان -
دوره آموزش آنلاین تلگرام مارکتینگ 169 هزار تومان
-
آموزش ایجاد سایت بدون نیاز به کدنویسی رایگان!
-
دوره آموزش حضوری گوگل آنالیتیکس 149 هزار تومان
-
آموزش گوگل آنالیتیکس Google Analytics 149 هزار تومان
پاسخی بگذارید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.