انتخاب یک نام دامنه مناسب و تاثیر آن در سئو

0
117
سئو دامنه
سئو دامنه

نکات تاثیر گذار دامنه در سئو ( بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)

انتخاب یک نام دامنه مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اینکار می تواند بسیار هیجان انگیز و لذت بخش باشد. نام مناسب باعث تبلیغ وب سایت و افزایش بازدیدکنندگان از طریق مختلف مانند تایپ مستقیم، جستجو در موتورهای جستجوگر و تبلیغ دهان به دهان وب سایت می شود.

انتخاب یک نام دامنه مناسب میتواند به سرعت اعتماد بازدیدکننده را جلب نماید و در نتیجه باعث بازدهی بیشتر وب سایت شود. اما اگر شما یک نام نامناسب را انتخاب کنید، دچار مشکل خواهید شد.

بررسی ها نشان می دهند نام دامنه بر روی سئو سایت تاثیر گذار است. اما چطور؟ آیا راه حل خاصی وجود دارد که بوسیله آن بتوانیم نام مناسبی را برگزینیم تا سئو سایت خود را بهبود دهیم؟

نحوه انتخاب یک نام دامنه مناسب

برای انتخاب یک نام دامنه مناسب، معیارهای درست و غلطی وجود دارد که باید آنها را در نظر داشته باشید چون در موفقیت وب سایت شما بسیار موثر خواهند بود. در اینجا سعی شده به نکات مهمی که باید در انتخاب یک نام دامنه مناسب برای سئوی بهتر در نظر داشته باشید اشاره شود:

نام دامنه خود را بر اساس exact-match domain انتخاب نکنید

کسانی که در زمینه سئو تازه کار هستند این تصور را دارند که نام دامنه باید حتما بر اساس EMD باشد. از نگاه سئو SEO، یکی از نکات مهمی که باید در انتخاب نام دامنه مناسب به آن توجه کنید استفاده از نام های کلیدی حاصل از نتیجه تحلیل کلمات کلیدی کسب و کار در نام سایت است، اما اینکار را باید به شیوه درستی انجام دهید.

از آنجایی که برای خیلی ها سوال پیش آمده که Exact Match Domain یا EMD چیست؟ می خواهم در مورد این پارامتر توضیحی بدهم.

EMD به معنی ثبت دامنه دقیقا با همان نام کلمه کلیدی است. به عنوان مثال ثبت دامنه mobile-sales.ir دقیقا مشابه ترجمه انگلیسی عبارت فروش تلفن همراه است و میتواند امتیاز مناسبی از این جهت دریافت کند. بنابراین Exact Match Domain به معنی وجود یک دامنه با نام کلمه کلیدی خاص است که یکی از پارامترهایی است که باید برای آن اهمیت قائل شد.

شاید از خود بپرسید چرا اینکار از طرفی خوب است و از طرفی بد؟ بگذارید با یک مثال پاسخ این سوال را بدهم. فرض کنید شما تصمیم دارید سایتتان را بر اساس عبارت ویجت های ارزان قیمت فوق العاده awesome cheap widgets در رتبه بالا قرار دهید. اگر شما بر اساس EDM عمل کنید نام وب سایت شما چیزی شبیه این www.awesomecheapwidgets.com خواهد بود. شاید ظاهرا به نظر برسد که اینکار عالی است و کلمات کلیدی زیادی در آن استفاد شده و در سئو تاثیری خوبی دارد ولی اینطور نیست! چون به درستی این کار رو انجام نداده اید و این به تنهایی یعنی بدون محتوای مناسب، بدون بک لینک و غیره نمی تواند در بهبود سئو شما نقشی داشته باشد. شما نباید تمامی کلمات کلیدی را در نام دامنه وب سایتتان به کار بگیرید.

شاید از خودتان بپرسید پس راه حل چیست و چگونه باید یک نام مناسب برای دامنه انتخاب کرد؟

استفاده از برند خود به عنوان نام دامنه

یکی از موارد بسیار مهم در انتخاب یک نام دامنه مناسب، هم نام بودن نام دامنه با برند تجاری شما می باشد، چرا که هر زمان افراد به وب سایت شما فکر میکنند بی اختیار نام تجاری آن را به یاد می آورند. اما جدا از همه این مسائل یک دلیل مهمتری وجود دارد که چرا باید از نام برند یا تجاری خود به عنوان نام دامنه استفاده کنیم؟

سیگنال تجاری (Brand Signals) چیست؟

به هر نوع اشاره ای از نام برند (کسب و کار) شما یا نام وب سایت شما در دنیای وب گفته می شود. این موضوع به طور قابل توجهی در بهبود سئو اهمیت فراوانی دارد. به معنای دیگر چشم گیر کردن یک برند فراتر از سئو است. آنها بیشتر از اینکه بر روی سئو تاثیرگذار باشند بر روی رتبه صفحات سایت (PR) تاثیرگذارند.

برخی از سئوکاران روزی را  آرزو می‌کنند که دیگر بک لینک‌ها اهمیتی نداشته باشند و کلمات کلیدی دیگر مطرح نباشند. آن‌ها روزی را آرزو می‌کنند که یک برند خودش یک فاکتور تعیین کننده در رابطه با حضور یک سایت، در نتایج جستجو باشد. ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم اما چشم‌گیر کردن یک برند به خودی‌خود یک گام در این مسیر محسوب می‌شود.

برای چشم‌گیر کردن یک برند شما نباید به فعالیت‌هایی بپردازید که تنها مربوط به سئو یا تنها مربوط به کیفیت محتوا می‌شود. به جای آن شما باید بر‌روی فعالیت‌های گسترده در زمینه شغل و حرفه خود تمرکز کنید. تا زمانی که شما یک سایت محبوب داشته باشید که محتوای عالی تولید میکند و کاربران شما از سایت شما لذت می برند شما اصولا نباید تاثیرات منفی در رتبه سایت خود ببینید. حال اگر شما شروع به نوشتن مطالب نامرتبط کنید و از طرفی هم بهترین نام را برای برند خود انتخاب کرده باشید و  این نام با کلمات کلیدی شما نیز هیچ تطابقی نداشته باشد ، آنگاه شما مورد هدف گوگل قرار خواهید گرفت.

امروزه برای موتورهای جستجو و ماشین‌هایی که الگوریتم‌ها را فرا می‌گیرند هویت یک برند فوق العاده مهم است. تقریبا به جز کلمات کلیدی نام یک برند شامل همه چیز می شود.

این مطلب به شما نمی‌گوید که چطور نامی را برای برند خود انتخاب کنید. اما باید بدانیم که دو موضوع، یعنی نام دامنه و نام برند همیشه در هم تنیده شده‌اند.

انتخاب پسوند دامنه com.

نوع پسوند سایت شما یا همان نام دامنه سطح بالا (TLD) دارای اهمیت است که امروزه متداول‌ترین آن .com است. ممکن است دلایل خوبی برای انتخاب یک TLD دیگر وجود داشته باشد اما دقت کنید.برخی از TLDها مانند biz. و us. همراه با اسپم هستند.

TLD شما تاثیر منفی مستقیمی بر روی رتبه شما نخواهد داشت. اما انتخاب یک TLD اشتباه می‌تواند شما را با سایت‌های با رتبه پایین هم رده کند که این موضوع می‌تواند به طور منفی بر روی سئو سایت شما اثرگذار باشد.

پسوند دامنه از لحاظ نوع فعالیت وب سایت و اعتبار دامنه حائز اهمیت است. در کشورهای مختلف بعد از پسوندهای معروف (COM, .ORG, .NET.) پسوند کشورشان از جایگاه بالایی برخوردار است مثلا در کشور ما IR. پسوند ملی بوده و از دو لحاظ اهمیت دارد، یک: دامنه‌های جالب رزرو نشده در آن بیشتر است دو: احتمال هک دامنه و از دست رفتن دامنه در آن کمتر است. سعی کنید برای وب‌سایت‌های ملی و داخلی از دامنه ir. و برای امور بین‌المللی از دامنه‌های com .net .org. استفاده نمایید. پسوند (com.) معتبرترین و پرطرفدارترین پسوند دنیا محسوب شده و ازنظر میزان ثبت، فروش و قیمت‌گذاری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

(com.) مخفف (Commercial) به معناي تجاري است، وب‌سایت‌هایی كه به شكلي به اموري مانند خریدوفروش، معرفي محصولات، خدمات و مانند آن مربوط می‌باشند، از این پسوند استفاده می‌کنند. اگرچه امروزه بسياري از وب‌سايت‌هاي همه‌منظوره نيز از نوع (com.) تعريف مي‌شوند.

(net.) مخفف (Network) است که اين نوع دامنه معمولاً توسط شبكه‌ها (مثل شبكه‌هاي اطلاع‌رسانی، شبكه‌هاي اينترنتي و موارد مشابه) كه غالباً فعاليت غیرتجاری (نه در همه موارد) دارند مورداستفاده قرار مي‌گيرند.

(Org.) مخفف (Organizations) است که اين دامنه معمولاً توسط مؤسسات و سازمان‌هاي غیرانتفاعی كه غالباً فعاليت غیرتجاری دارند مورداستفاده قرار مي‌گيرند.

(ir.) مخفف (iran) معرف نام کشورمان ایران و پسوند ملّی است.

همچنین اگر تصور مي‌كنيد كه نام دامنه انتخابي شما بخصوص از زمان شروع فعاليت وب‌سايت، ممكن است با پسوندهاي ديگر توسط افراد مختلف به ثبت برسد، همزمان با ثبت پسوند اصلي پسوندهاي مهم و رايج ديگر را نيز به ثبت برسانيد. به‌عنوان‌مثال اگر دامنه خود را با پسوند (com.) انتخاب نموده‌ايد، پسوندهاي (net.) و (org.)  را نيز ثبت و اگر تمامي و يا بخشي از فعاليت وب‌سايت به ايران مربوط مي‌شود پسوند (ir.) را نيز به آن اضافه نمایید، اين عمل موجب مي‌شود تا در آينده وب سايت شما كه با صرف هزينه و وقت ايجاد شده است با وب‌سايت ديگري با همان نام، توسط مخاطبين اشتباه نشود.

از اعداد استفاده نکنید:

زمانی که فردی نام یک دامنه را می‌شنود، او ممکن است نداند که آیا آن را باید به صورت عددی بنویسد یا رقمی بنویسد به عنوان مثال: NumberOneRanking.com می‌تواند Number1Ranking.com نیز باشد.

استفاده از اعداد اعتبار دامنه را کاهش داده و احتمال سئو استفاده با دامنه های مشابه را افزایش می دهد. اعداد بیشتر به عنوان جایگزین کلمات مشابه استفاده می شود که باعث کوتاهی دامنه و زیبایی استایل دامنه می شود، پس غیر از موارد خاص بهتر است از اعداد چشم پوشی نمایید.

املای روان و صریح:

املای نام دامنه شما بهتر است به گونه ای باشد که به صورت شفاهی به راحتی قابل انتقال و یا حداقل نیاز به هجی (SPELL) کمتری داشته باشد.

از این‌که کلمات را با قصد قبلی با غلط املایی بنویسید اجتناب کنید: این کار ممکن است به ظاهر یک خلاقیت در برند یا نام دامنه شما  به نظر برسد. اما معمولا نتیجه معکوس می‌دهد. مردم وقت زیادی ندارند تا نام دامنه شما را آن طوری که شما به شیوه خودتان ابداع کرده‌اید، پیدا کنند و درست بنویسند. غلط املایی داشتن به صورت عمده یکی از مواردی است که باعث گیج شدن مخاطب می‌شود و کار را بدتر می‌کند.

ترکیب چند کلمه با یکدیگر به شکل صحیح:

به نظر می‌رسد که این امر تبدیل به یک عادت شده است. Quicksprout, Kissmetrics, HelloBar نمونه‌هایی از این دست هستند که البته به نظر می‌رسد بدون هیچ مشکلی درست کار می‌کنند. فقط به این نکته توجه کنید که کلمات ترکیب شده باعث تفسیر اشتباه نخواهد شد. دامنه های ترکیبی که از دو یا چند کلمه با معنا تشکیل شده باید از نظر دستور زبان به شکل صحیح در کنار هم قرار گیرند.

نکته: در بعضی از دامنه ها از (S) استفاده می شود. میدانیم که حرف (S) در آخر کلمات نشانگر جمع است ولی در بعضی اوقات در دامنه ها به شکل صحیح استفاده نمی شود.

استفاده از خط فاصله بی کلمات:

کاربران خیلی راحت فراموش خواهند کرد که آیا از خط فاصله باید استفاده کنند یا خیر. یا اینکه در صورت وجود خط فاصله چه وقت و کجا در نام دامنه از آن استفاده کنند. استفاده از خط فاصله معمولا در لینک‌های چند کلمه‌ایی که در داخل سایت قرار دارند، مناسب هستند. ولی برای نام دامنه سایت چندان جالب به نظر نمی‌رسند.

کوتاه بودن نام دامنه:

هر نامی که تعداد حروف آن از پانزده حرف فراتر رود خیلی بلند محسوب می‌شود.کم تعداد بودن حروف یک دامنه از چند لحاظ مورد اهمیت است. دامنه های کوتاه به یادماندنی هستند و خود باعث تبلغ دهان به دهان آدرس وب سایتتان می شود و از همه مهمتر موتورهای جستجو به دامنه های کوچک تر بیشتر اهمیت می دهند.

دوستان عزیز بنده سعی کردم در این مقاله به طور ساده و روان به تشریح انتخاب یک نام دامنه مناسب و تاثیر آن در سئو بپردازم. امیدوارم از خواندن این مقاله خسته نشده باشید و برایتان مفید واقع شده باشد و همچنین به سوالاتی که ممکن است در ذهن شما ایجاد شده باشد پاسخ داده باشم. اگر هر گونه سوالی در مورد این مطلب آموزشی برایتان پیش‌ آمده می توانید آن را در بخش نظرات اعلام نمایید.

ده نکته تاثیر گذار دامنه در سئو ( بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو)

اکنون به معرفی این 10 عامل به صورت مختصر می پردازیم:

1- سعی کنید زمینه کاری خود را به نوعی در دامنه خود ذکر کنید.

مثلا برای زمینه کاری طراحی سایت از عبارت webdesign در دامنه خود استفاده نمایید. این آیتم از الگوریتم های قبلی گوگل همچنان به ارث رسیده است و می توان به عنوان یک “عامل پرِ کاهی” از آن یاد کرد که به نوبه خود، هر چند نه خیلی زیاد در ارزش گذاری سئوی سایت شما تاثیر گذار است.

2- پیرو “عامل پرِ کاهی” فوق، از مهمترین عبارت کلیدی خود در ابتدای دامنه استفاده کنید.

در این صورت مقدار ناچیز دیگری به ارزش سئوی سایت شما افزوده خواهد شد. مثل webdesign-yourdomain.com .

3- آیتمی به نام EMD وجود دارد که بسیار بیشتر از موارد فوق، بر سئوی سایت شما تاثیر گذار خواهد بود.

Exact Match Domain  یعنی دامنه ای که تنها و تنها زمینه کاری شما را بیان می کند و هیچ علامت یا حروف دیگری در آن نیست. مثل webdesign.com

4- از عبارات کلیدی خود در زیر دامنه ها استفاده کنید.

به طور مثال از شما شرکتی هستید که چند خدمت را ارائه می کند، سعی کنید خدمات خود را در زیر دامنه ها مثل seo.webdano.com یا زیر فولدر ها مثل webdano.com/seo دسته بندی نمایید.

5- سابقه دامنه جزو عواملی است که کمی بیشتر از پرِ کاه بر سئوی سایت شما تاثیر گذار خواهد بود.

سایتی که 6 سال از اولین روز ثبت خود را می گذراند، نسبت به سایتی که یک سال از آغاز فعالیتش می گذرد، در رتبه بندی برای نمایش جستجو ارجح تر به شمار می رود.

6- پیرو آیتم فوق، اگر شما برای 10 سال آینده، دامنه خود را ثبت نمایید، به گوگل خواهید فهماند که در کسب و کار خود جدی هستید .

تا مدتها قصد فعالیت جدی در کسب و کار خود را دارید. قطعا سایت شما نسبت به سایت کسب و کارهایی که سال به سال دامنه خود را تمدید می کنند، در رتبه بندی نتایج جستجو ارجح تر خواهد بود.

7- سعی کنید از دامنه ای استفاده کنید که از ابتدا خلقتش در اختیار شما بوده است.

بر اساس آیتمی به نام domain history ، دامنه ای که بیش از یکبار drop شده باشد ( یعنی مالکیتیش تغییر کرده باشد ) به گوگل می فهماند که می بایست سابقه این دامنه در نتایج جستجو پاکسازی شود که این پاکسازی یک امتیاز منفی برای سایت شما به شمار خواهد رفت.

8- سابقه دار نباشید.

اگر شما صاحب سایتی بوده اید که بنا بر دلایلی، توسط گوگل اسپم شناخته شده و جریمه شده است، و قصد دارید دامنه جدیدی برای خود ثبت کنید، با نام و مشخصاتی که قبلا سایت جریمه شده خود را با آن ثبت کرده بودید، اقدام به ثبت دامنه جدید نکنید. زیرا شما توسط گوگل spammer شناخته شده اید و ممکن است دامنه جدید شما نیز ( بر اساس عدم اعتماد گوگل به صاحب سایت ) جریمه شود و در نتایج جستجو نمایش داده نشوید. همواره مسیر اعتماد سازی را برای بازگشت به نتایج جستجو دنبال کنید.

9- برای ثبت دامنه، اطلاعات کامل خود را ارائه کنید.

برخی با مشخصات عمومی اقدام به ثبت دامنه می کنند که این امر موجب ایجاد فضای عدم اعتماد گوگل خواهد شد. گوگل همواره نظر مساعد خود را نسبت به دامنه هایی تقدم می بخشد که اطلاعات صاحبانشان، کاملا شفاف و شخصی است؛ نه عمومی.

10- از پسوند های کشوری استفاده کنید.

اگر شما می خواهید از سئوی سایت خود فقط برای ایران استفاده کنید و بازار هدف شما تنها ایران است، از پسوند .ir استفاده کنید. این آیتم ارزش سئوی شما را برای کشور ایران بالا خواهد برد اما برای بازار هدف جهانی، یک نکته منفی برای شما خواهد بود. اگر بازار هدف شما محدود به یک کشور خاص است، سعی کنید از پسوند همان کشور استفاده نمایید.

افزودن دیدگاه