گزارش سال ۹۹ دیجیکالا
کتاب گزارش سال ۹۸ دیجیکالا روز دوشنبه ۳۰ تیر ماه در رویدادی آنلاین با حضور سعید و حمید محمدی، بنیانگذاران و مدیران عامل گروه دیجیکالا رونمایی و منتشر شد.
این نخستین گزارش سالانه دیجیکالا است که به شکل عمومی منتشر میشود و گزیدهای از آمار و دادههای گروه دیجیکالا به شمار میرود که از دپارتمان هوش تجاری (Business Intelligence) این سازمان استخراج شده است.
دانلود نسخه کامل گزارش دیجیکالا سال ۹۹
دانلود نسخه تصویری گزارش دیجی کالا در سال 99
گزارش سال ۹۹ دیجیکالا، که با رویکردی دادهمحور و آماری به بررسی عملکرد گروه دیجیکالا در این سال پرداخته است، بهصورت رسمی منتشر شد.
گزارش سال ۹۹ دیجیکالا در فصلهایی جداگانه و مفصل به رفتار کاربران در خرید اینترنتی از دیجیکالا، نرخ رضایت مشتریان از عملکرد دیجیکالا در زمینههای مختلف، آمار و دادههای مرتبط با فروشندگان مارکتپلیس (بازارگاه) دیجیکالا، بسترهای فناورانه دیجیکالا، کالاها و برندها و همچنین رویدادها و اقدامات مسئولیتهای اجتماعی دیجیکالا در سال ۹۹ پرداخته است.
دیجیکالا در ماه ۲۶ میلیون بازدیدکننده و بیش از ۲ میلیون تنوع کالایی دارد. همچنین این مارکت پلیس ایرانی موفق به تولید بیش از ۴۰۰۰ فرصت شغلی مستقیم شده و بیش از ۶۱ هزار کسبوکار ایرانی با دیجیکالا همکاری میکنند.
بر این اساس تعداد بازدید از اپلیکیشن و وبسایت دیجیکالا در روز برابر است با ۵.۴ میلیون که هر بازدید از وبسایت به طور متوسط ۴ دقیقه و ۵۴ ثانیه و هر بازدید از اپلیکیشن ۸ دقیقه و ۳۵ ثانیه به طول میانجامد.تعداد کالای سفارش داده شده در دیجیکالا در سال ۹۸ ۳۰۰ هزار کالا بوده و در سال گذشته در روز ۱۲۰۰۰ مشتری و ۳۱۵۴ کالای جدید به دیجیکالا اضافه شده است.
براساس گزارش دیجیکالا سهم خردهفروشی آنلاین از بازار خرده فروشی ایران تنها ۲ درصد است که پیشبینی میشود با توجه به شیوع کرونا این خرده فروشی آنلاین رشد فزایندهای داشته باشد. در این گزارش با توجه به رشد تعداد کاربران اینترنت موبایل در ایران از ۲۱.۲ میلیون در سال ۹۲ به ۷۵.۳ میلیون در سال ۹۸ و همچنین رشد تعداد تراکنشهای انلاین در ایران از ۵۷ میلیون در سال ۹۲ به ۱.۴۵۷ میلیون در سال ۹۸ ، بستر برای خردهفروشی آنلاین مهیا قلمداد شده است. سهم خردهفروشی انلاین در ایران در حالی محدود به ۱ تا ۲ درصد میشود که این عدد در چین، کرهجنوبی، بریتانیا، آمریکا، کانادا و فرانسه به ترتیب ۲۵، ۲۲، ۲۲، ۱۱، ۱۱ و ۱۰ درصد است.
تنوع کالایی در دیجیکالا ۲.۲۳۸.۲۸۷ کالا است که ۱.۱۵۳.۰۰۰ کالا از کل تنوع کالایی دیجیکالا در سال ۹۸ به این مراکت پلیس اضافه شده است. براساس نموداری که از رشد تنوع کالایی دیجیکالا در سالهای ۹۲ تا ۹۸ رسم شده است، اضافه شدن مدل مارکت پلیس به دیجیکالا در سال ۹۶ جهش بزرگی را در تنوع کالایی آن در سال ۹۷ و ۹۸ به همراه داشته است. به طوری که تنوع کالایی دیجی کالا تا قبل از تبدیل شدن به مارکت پلیس زیر ۵۰۰ هزار کالا بوده و این عدد در سال ۰۷ به بالای ۱ میلیون و در سال ۹۸ به ۲.۲۳۸.۲۸۷ کالا رسیده است. برای قیاس این اعداد به تنوع کالایی فروشگاههای آفلاین میتوان به ۲۰ هزار قلم کالایی که در هایپرمارکتها ارائه میشود، اشاره کرد.
رفتار کاربران دیجیکالا در سال ۹۸
دیجیکالا در بخش دیگری از گزارش سالانه خود به رفتار کاربرانش در سال ۹۸ پرداخته است. براساس این گزارش رکورد بیشترین تعداد سفارشهای سال ۹۸ در هشتم آذرماه همزمان با جشنواره «این جمعه لازمت میشه» بوده است. همچنین در روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر ۹۸ همزمان با «جشنواره یلدا» افزایش چشمگیری در تعداد سفارشهای مشتریان دیجیکالا دیده میشود. با نیم نگاهی به نمودارهای تعداد سفارشان در ۱۲ ماه سال ۹۸ میتوان دریافت که کاربران در نیمه دوم سال ۹۸ بیش از نیمه اول آن از دیجیکالا خرید کردهاند. دادهکاوریهای دیجیکالا نشان میدهد روزهای آغازین هفته برای خرید روزهای پرطرفداری بودهاند و تمایل به خرید در انتهای هفته کاهش داشته است. همچین کاربران بیشتر تمایل دارند تا در نیمه دوم روز خرید اینترنتی خود را انجام دهند.
دادههای دیجیکالا نشان میدهد که کاربران در سال ۹۸ بیشتر به دنبال موبایل، هدفون، هدست و هندزفزری و کنسول و لوازم جانبی بوده اند. کفش، اسباببازی، ماسک تنفسی، ساعت مچی، لپتاپ، دستکش، مودم و تبلبت به ترتیب جایگاههای بعدی را از منظر میزان سفارش در سال ۹۸ به خود اختصاص دادهاند.
۶۴ درصد از کاربران دیجی کالا آقا هستند
آنطور که دیجیکالا اعلام کرده آقایان ۶۴ درصد از کاربران دیجیکالا را تشکیل میدهند و از این رو به نظر میرسد مردان بیشتر از زنان از دیجیکالا خرید میکنند. بیشتر کاربران دیجیکالا دهه هفتادیها و دهه هشتادیها هستند.افراد با بازی سنی بین ۲۵ تا ۳۴ با ۴۰ درصدبیشترین سهم را از کاربران دیجیکالا دارند. این درحالی است که افراد ۶۵ سال به بالا با کمتر از ۱۰ درصد کمترین سهم را در دایره کاربران دیجیکالا دارند.
دیجی کالا مشتریانی را که دو بار در سال ۹۸ از آنها خرید کردهاند را مشتری وفادار خود میداند. آنطور که دیجیکالا اعلام کرده ۶۰ درصد مشتریان دیجیکالا بین دو خرید خود بیش از ۲ ماه فاصله نمیگذارند. همچنین ۳۵ درصد از مشتریان در ماه حداقل یکبار از دیجیکالا خرید میکنند.
تراکم مشتریان دیجیکالا نسبت به جمعیت هر استان در استانهای تهران، البرز و یزد از سایر استانها بیشتر است. همچنین تراکم مشتریان در استانهای سیستان و بلوچستان، کردستان و خراسان شمالی از سایر استانها کمتر است.
پرخریدترین مشتری دیجیکالا در سال ۹۸
پرخریدترین مشتری دیجیکالا در سال ۹۸ از نظر تعداد کالا، جمعا ۱۵.۹۷۱ قلم کالا به ارزش ۱۳۹ میلیون تومان خرید کرده است. پرخریدترین مشتری دیجیکالا در سال ۹۸ از نظر مبلغ کالا، در مجموع ۱۰.۶۰۷ قلم کالا معادل ۳۵۰ میلیون تومان خرید کرده است.
۵۲درصد از سفراشهای دیجیکالا با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی و ۴۷.۵ درصد با کارتخوان سیار پرداخت میشود. با این حال سهم ریالی پرداخت از درگاه اینترنتی نزدیک به ۶۳درصد از کل مبالغ خرید دیجی کالا است.
گفتنی است، دیجیکالا در سال ۹۸ شروع به کار کرد و در حال حاضر فروشگاه اینترنتی دیجیکالا، فروشگاه کتاب الکترونیک و صوتی فیدیبو، فروشگاه اینترنتی پوشاک دیجیاستایل، سوپرمارکت آنلاین (Digikala fresh)، زیرساخت پرداخت الکترونیکی دیجیپی، مرکز نوآوری دیجیکالا نکست، سرویسهای تبلیغات آنلاین و آفلاین، لجستیک، سرویسهای ابری، کلاندادهها، سرویسهای محتوایی و دیجیکالا مگ زیر مجموعه آن هستند.
کالاهای تقلبی آزار دهنده
قطعا گسترش بازار با ایجاد مارکت پلیس در کنار مزیتهای خود میتواند به وجود مشکلاتی هم دامن بزند؛ از جمله افزایش فروش کالاهای تقلبی. در گزارش دیجیکالا با اشاره به نگرانی این سرویس از ارائه کالاهای تقلبی با اضافه شدن مدل مارکت پلیس به دیجیکالا، به این نکته اشاره شده که از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ۰.۰۱۶ درصد از کالاهای عرضه شده از طریق این پلتفرم تقلبی بوده است یعنی ۱۶ کالا از ۱۰۰ هزار کالا. دیجیکالا میگوید چون کالای تقلبی خط قرمز آنهاست با فروشندگان این کالاها قطع همکاری کرده است.
متوسط رضایت از کیفیت کالا خریداری شده از فروشندگان دیجیکالا رقم ۸۰ درصد را نشان میدهد. دیجیکالا میگوید در صورت شناسایی کالای تقلبی بدون درج برچسب «غیراصل» محصول بلافاصله از سایت خارج شده و فروشنده کالا تا ۱۰ برابر ارزش فروش محصول جریمه میشود. همچنین در صورتی که فروشنده بار دیگر اقدام به فروش کالای تقلبی کند، علاوه بر جریمه نقدی، دسترسی فروشنده به گروه محصول گرفته میشود و در صورت تکرار این موضوع با فروشنده قطع همکاری میشود. دیجیکالا اعلام میکند که در همه این شرایط مسئولیت کامل خدمات جبرانی برای مشتریانی که تحت تاثیر این تخلف قرار گرفتهاند با دیجیکالا خواهد بود. راهکار دیجیکالا در این مورد هم مرجوع شدن کالای تقلبی و بازگشت اصل مبلغ به حساب مشتری است.
۲۹۳ میلیون تومان کد هدیه دیجی کالا
از سوی دیگر در کنار این سیاست دیجیکالا سعی کرده که نظارت دقیقتری بر قیمت و کیفیت محصولات فروشندگان خود نیز داشته باشد. در گزارش عملکرد سال ۹۸ دیجیکالا آمده است که در سال ۹۸ به صورت متوسط ماهانه ۲۹۳ میلیون تومان کد هدیه به مشتریانی که تحت تاثیر خطاهای فروشندگان مارکت پلیس قرار گرفتهاند پرداخت شده است. این خطاها هم شامل تاخیر در ارسال کالاها، لغو کردن سفارشها و کالاهای تقلبی است. براساس ادعای دیجیکالا مجموع این خطاها ۱.۱۶ درصد از کل سفارشها را شامل میشود.
منبع: رسانه کلیک
پر امتیازترین محصولات
-
آموزش ساخت اپلیکیشن اندروید سایت وردپرس بدون برنامه نویسی
امتیاز 5.00 از 5
129 هزار تومان95 هزار تومان - دوره آموزش آنلاین تلگرام مارکتینگ 169 هزار تومان
- آموزش ایجاد سایت بدون نیاز به کدنویسی رایگان!
- دوره آموزش حضوری گوگل آنالیتیکس 149 هزار تومان
- آموزش گوگل آنالیتیکس Google Analytics 149 هزار تومان
پاسخی بگذارید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.