مزایای تجارت الکترونیک برای مدیر کسب و کار اینترنتی
کسب و کار الکترونیک چیست؟
کسب و کار الکترونیک به مفهومی گفته میشود که از اینترنت، اکسترانت، وب و اینترانت برای تمام تراکنشها استفاده کند. دو مفهوم کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک بسیار به هم شبیه هستند با این تفاوت که کسب و کار الکترونیک چیزی بیش از خرید و فروش محصول و خدمات به صورت آنلاین است.
این مفهوم بازه فرآیندهای گستردهتری را در بر میگیرد؛ فرآیند سفارش الکترونیک، مدیریت تأمین زنجیرهای و مدیریت روابط مشتری از این دست فرآیندها هستند. بنابراین تجارت الکترونیک بخشی از کسب و کار الکترونیک محسوب میشود.
انواع کسب و کار الکترونیک:
Pure Play
این اصطلاح به کسب و کارهایی گفته میشود که فقط روی یک محصول و خدمت تمرکز دارند.
Brick and Click
این اصطلاح برای شرکتهایی است که کسب و کارشان را هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین اداره میکنند. به این معنا که علاوه بر داشتن یک وبسایت که از طریق آن محصولات خود را به فروش میرسانند، در یک مغازه به صورت فیزیکی نیز محصولاتشان را هم میفروشند.
“میتوان گفت تجارت الکترونیک یک کسب و کار الکترونیک است ولی بلعکس این جمله لزوما صحیح نیست.”
تجارت الکترونیک به هر نوع داد و ستد تجاری که در بستر وب و اینترنت انجام شود، گفته می شود که برعکس فروشگاه های محلی در تجارت الکترونیک نیازی نیست خریدار و فروشنده کسب و کار یکدیگر را ملاقات کنند و فرآیند خرید را انجام دهند.
انواع تجارت الکترونیک :
- کسب و کار با کسب و کار (B2B)
- کسب و کار با مشتری (B2C)
- کسب و کار با مشتری (B2C)
- کسب و کار با مشتری (B2C)
- دولت با مشتری (G2C)
- دولت با دولت (G2G)
مزایای تجارت الکترونیک برای مدیر کسب و کار الکترونیکی
– حذف محدودیت زمانی و مکانی در تجارت الکترونیک و کسب و کار اینترنتی
یکی از مهمترین مزایای تجارت الکترونیک، دسترسی ۲۴ ساعته آن است. از طرفی شما برای خرید و فروش اینترنتی نیاز به مکان خاصی ندارید؛ تجارت الکترونیک به شما این امکان را می دهد که در هر زمانی از شبانه روز، در هر مکانی که هستید به راحتی بتوانید کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنید. یک مدیر کسب و کار اینترنتی می تواند از راه دور نیز، کسب و کار اینترنتی خود را کنترل و کالاهای خود را به فروش برساند.
– هزینه های معاملاتی و زمان انجام معاملات
هزینه های معاملاتی شامل کلیه ی هزینه هایی است که خریدار و یا فروشنده برای کالا و خدمات خود باید صرف کنند تا به مقصود خود که خرید و یا فروش است دست یابند. تجارت الکترونیک با آنلاین کردن خرید و فروش تمام این هزینه ها را از بین برده است. هزینه های پرداخت شده فقط شامل هزینه های مالی نمی شود؛ شما برای خرید یک گوشی موبایل باید زمانی را صرف کرده تا گوشی مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید، این در حالیست که ممکن است برای گوشی مورد نظر خود، هزینه ای بالاتر از قیمت اصلی آن بپردازید.
– دسترسی مناسب به اطلاعات در کسب و کار اینترنتی
شما برای خریدات با قیمت بالای خود وسواس خاصی دارید که منجر به گشتن تمام بازار و پیدا کردن بهترین محصول است؛ فلذا شما وقت و هزینه ای برای پیدا کردن محصول مورد نظر خود صرف می کنید که می توانید با یک جستجوی اینترنتی ساده، به خواست خود برسید. از طرفی شما در تجارت الکترونیک به تمامی بنگاه های حاضر در گستره ی جهانی، دسترسی کامل دارید. می توانید از شهر و یا کشور دیگری محصول مورد نظر خود را سفارش دهید، در حالیکه اگر به صورت حضوری، این فرآیند دارای هزینه ای گزاف برای شما می باشد.
– معرفی کسب و کار تجاری به بازارهای جهانی
در تجارت الکترونیک یک فروشنده می تواند به راحتی خود را به بازارهای بین المللی و جهانی معرفی کند. این در حالیست که در دنیای واقع این کار تقریبا غیر ممکن است. اما در دنیای مجازی، ارتباطات به صورت جهانی و بدون مرز است.
در صورت تمایل به خرید از شرکت های خارجی، سازمان ها می توانند با استفاده از ایمیل، چت و راه های ارتباطی دیگر، به صورت غیر حضوری مواد اولیه خود را تهیه کنند. این کار هزینه ای به مراتب کمتر برای تولید کنندگان دارد.
– امکان تبادل نظر در تجارت الکترونیک
برای استفاده از تجربه شخصی افراد، شما باید وقت صرف کرده و به صورت حضوری با تک تک آنها صحبت کنید تا بتوانید اشتباهات آنها را تکرار نکنید. این یک امر مفید در خرید می باشد که مستلزم وقت بسیار زیادی است. با استفاده از تجارت الکترونیک شما می تواند در کمترین زمان ممکن از نظر و تجربه ی افراد دیگر نیز بهره مند شید و تجربیات خود را نیز در اختیار آنان بگذارید.
– کاهش واسطه ها
در برخی معاملات ما مجبور به پرداخت هزینه ای می شویم، که قیمت واقعی کالا از آن کمتر است. این هزینه شامل حقوق واسطه ها و دلال ها می باشد. در مقابل نیز فروشندگان مبلغی کمتر از قیمت واقعی کالا را دریافت می کنند چرا که قسمتی از آن صرف حقوق فروشندگان در این میان است. تجارت الکترونیک با حذف واسطه های معامله، سودی دو طرفه برای خریدار و فروشنده تامین می کند.
– خرید سفارشی، تولید سفارشی
در صورت ایجاد کسب و کار اینترنتی، سازمان می تواند موجودی کمی در انبار ذخیره و متحمل هزینه های انبارداری کمتری گردد. زیرا با تجارت الکترونیک احتیاج به موجودت کالا در زمان معین نیست. خریدار سفارش را می دهد، سپس فروشنده آن را تهیه می کند. از طرفی اگر کالا بعد از سفارش مشتری، تهیه گردد، مشتری نیز می تواند تغییرات دلخواه خود را طلب کند چرا که دیگر مجبور به انتخاب کالای موجود نیست.
– افزایش قدرت خرید برای خریداران و ایجاد بازارهای جدید برای فروشندگان
– افزایش میزان رقابت و درصدد آن افزایش کیفیت خدمات و کالا
– تسهیل حمل و نقل و کاهش هزینه ی توزیع کالا
– جهانی شدن کسب و کار
– افزایش میزان فروش
تفاوت تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک
به خرید و فروش از طریق اینترنت تجارت الکترونیک میگویند. در مقابل، کسب و کار الکترونیک فقط به خرید و فروش محدود نمیشود بلکه تمام فعالیتهای اقتصادی که یک کسب و کار از طریق اینترنت انجام میدهد را کسب و کار الکترونیک میگویند. برای مثال، اطلاعات و تکنولوژیهایی که برای گسترش دانش استفاده میشوند.
- تجارت الکترونیک یکی از اصلیترین بخشهای یک کسب و کار الکترونیک است.
- بسیاری از مردم اعتقاد دارند زمانی که یک کسب و کار به طور کامل اینترنت را به عنوان واسطه قرار دهد و از آن استفاده کند، میتواند به عنوان کسب و کار الکترونیک شناخته شود. هیچ نیازی نیست که یک کسب و کار الکترونیک وجود فیزیکی نیز داشته باشد.
- تجارت الکترونیک فقط به تراکنشهای مالی وابسته است ولی کسب و کار الکترونیک بخشهای دیگر را نیز شامل میشود.
- تجارت الکترونیک برای اتصال به باقی دنیا نیاز به اینترنت دارد اما کسب و کار الکترونیک میتواند از چیزی بیشتر از اینترنت نیز استفاده کند؛ اینترانت و اکسترانت دو مورد از این راههای اتصال هستند.
مقاله رایگان: چک لیست وب سایت تجارت الکترونیک و راه اندازی سایت کسب و کار اینترنتی
پر امتیازترین محصولات
-
آموزش ساخت اپلیکیشن اندروید سایت وردپرس بدون برنامه نویسی
امتیاز 5.00 از 5
129 هزار تومان95 هزار تومان - آموزش طراحی سایت و راه اندازی فروشگاه اینترنتی 985 هزار تومان
- دوره آموزش برگزاری وبینار حرفهای Webinar Marketing 149 هزار تومان
- دوره آموزش حضوری تلگرام مارکتینگ 169 هزار تومان
- دوره آموزش آنلاین گوگل آنالیتیکس 149 هزار تومان
پاسخی بگذارید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.