چرا سرمایه‌گذاری در بورس؟

سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند آسان‌ترین و مطمئن‌ترین شکل سرمایه‌گذاری باشد. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به همان الگوی قدیمی مشارکت است: سرمایه از شما، کار از ما.

مزایای سرمایه‌گذاری در بورس

فهرست شرکت‌های کارگزاری بورس در ایران

سرمایه‌گذاری در سهام چندین مزیت مهم دارد و به خاطر این مزیت‌ها می‌تواند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد؛

مزیت اول – برای سرمایه‌گذاری در سهام، نیاز به سرمایه زیادی ندارید. حداقل خرید سهام در سیستم‌های معاملات آنلاین که امروز همه از آنها استفاده می‌کنند فقط 500 هزارتومان است. اما برای اینکه فعالیت و زمانی که شما صرف می‌کنید واقعا ارزش داشته باشد، توصیه می‌کنیم حداقل 5 میلیون تومان سرمایه داشته باشید.

بسیاری از افراد هستند که 2 میلیون، 3 میلیون، 5 میلیون یا بیشتر پس‌انداز کرده‌اند و مایلند آنرا به گردش درآورند و از این طریق سودی نصیب خود سازند. با این مبالغ کم معمولا هیچ کسب‌وکاری نمی‌توان راه‌اندازی کرد و به همین دلیل است که بورس جای خود را در بین افراد زیادی که سرمایه کمی دارند باز کرده است.

مزیت دوم – سرمایه شما قابل نقد شدن است. اگر شما برفرض مثال 10 میلیون تومان داشته باشید و آن یک کسب و کار راه‌اندازی کنید، در صورتی که تصمیم بگیرید کسب‌وکارتان را تعطیل کنید وسایل زیادی روی دست‌تان خواهد ماند (مثلا وسایل مغازه یا کارگاه یا…) اما سرمایه‌گذاری در بورس فقط خرید برگه سهام است و اگر سهم درستی را انتخاب کرده باشید که نقدشوندگی بالایی داشته باشد، فورا می‌توانید سهام خود را بفروشید تا کارگزار 3 روز بعد، مبلغ حاصل از فروش سهام را به حساب بانکی شما واریز کند.

مزیت سوم – خرید و فروش سهام در همه جا و در هرزمان قابل انجام است. فرقی نمی‌کند کجای دنیا باشید، فقط کافیست با یک کامپیوتر به اینترنت متصل شوید و معاملات دلخواه‌تان را از طریق پلتفرم‌های معاملاتی متنوع که برای موبایل‌ها، تبلت‌ها و کامپیوترها ساخته شده انجام دهید.

به همین دلیل است که شغل معامله‌گری سهام، یا خرید و فروش در سایر بورس‌ها و بطور کلی معامله‌گری در بازارهای مالی، رویای خیلی از افراد در دنیاست. چون به آنها آزادی می‌دهد و این افراد، سبک زندگی با پرستیژ و متفاوت با اشخاص شاغل را می‌توانند داشته باشند.

مزیت چهارم – می‌تواند برای شما ثروت عظیمی ایجاد کند. در پتانسیل بازارهای مالی برای ایجاد ثروت شکی نیست، اما کسب ثروت از طریق سرمایه‌گذاری در بورس واقعا کار هرکسی نیست و نیاز به کسب مهارت و تجربه بالا دارد.

بورس برای چه کسانی مناسب نیست؟

– اگر زمان کافی روزانه (حتی 1 ساعت) در اختیار ندارید، بورس برای شما مناسب نیست.
– در صورتی که شغلی ندارید و یا در هر صورت به فکر درآمد ثابت ماهانه هستید، بورس برای شما مناسب نیست.
– اگر سرمایه‌ای که در اختیار دارید وام و قرض است، بورس برای شما مناسب نیست.
– اگر تحمل زیان احتمالی و ریسک بالا را ندارید، بورس برای شما مناسب نیست.
– در صورتی که فکر می‌کنید بورس قمار است و فقط با داشتن شانس و اقبال می‌توان موفق شد، بورس برای شما مناسب نیست.
– اگر به فکر این هستید که در مدت خیلی کوتاهی ثروتمند شوید، بورس برای شما مناسب نیست.

 

از کدام کارگزاری بورس، کدبورسی بگیریم؟

 

 انتخاب بهترین کارگزاری های بورس سهام

 

پکیج آموزش تصویری بورس، پکیج جامع آموزش بورس،کاملترین دوره آموزش بورس به زبان کاربردی
پکیج کامل دوره آموزش کامل بورس ایران

رتبه کارگزاری
سازمان بورس و اوراق بهادار بر مبنای معیارهایی همچون مبلغ گردش( مجموع خریدوفروش را گردش می‌گویند)، تعداد کارکنان و مدرک آن‌ها و … کارگزاران فعال در بازار بورس اوراق بهادار را رتبه‌بندی می‌کند. بر این اساس رتبه‌های الف، ب و ج به کارگزاران داده‌شده تا از این دریچه سرمایه‌گذاران با چشم‌انداز بهتری بتوانند به این معیار مهم توجه نمایند. البته باید به این نکته توجه فرمایید که تعداد کارگزاران دارای رتبه الف بسیار زیاد بوده و واقعاً توجه به این تک آیتم می‌تواند شما را با خطای در تصمیمی گیری مواجه نماید. نمونه ای از رتبه بندی کارگزاری های بورسی را می توانید با کلیک بر اینجا مشاهده نمایید تا بهترین کارگزاری های بورس را بیابید.

 

نرم افزار آموزش بورس ایران نرم افزار آموزش بورس کتاب بورس پکیج بورس
آموزش جامع بورس

 

 

نکات خیلی مهم در بازار بورس

1 – اولویت اول شما در بورس باید حفظ سرمایه، اولویت دوم حفط سودهای قبلی‌ و اولویت سوم سود کردن باشد. حفظ سرمایه مهم‌ترین اصل است چون اگر سرمایه خودتان را از دست بدهید، دیگر چیزی ندارید که با آن معامله کنید و سود ببرید.

2 – بازار همیشه مثبت و رو به رشد نیست. همیشه خود را برای زمانی که بازار منفی می‌شود آماده کنید و اطلاعات‌تان را برای پیروز شدن در شرایط سخت بالا ببرید.
3 – از تجربیات دیگران استفاده کنید و وقتی اشتباهی انجام دادید، آنرا بپذیرید، آن اشتباه را تصحیح کنید و درس بزرگی که از آن اشتباه گرفته‌اید را در جایی یادداشت کنید. معامله در بورس مجازی می‌تواند برای سنجش مهارت‌تان در انتخاب سهام به شما کمک کند.
4 – عواملی مانند ترس، طمع و سایر احساسات در همه افراد وجود دارند، اما این موارد وقتی مشکل‌ساز می‌شوند که به شکلی فلج‌کننده امکان تصمیم‌گیری و عمل صحیح را از معامله‌گران  بگیرند! وقتی تصمیمی گرفتید متوجه باشید که این تصمیم از کجا سرچشمه گرفت؟ از تحلیل و منطق یا از روی هیجان، خوش‌باوری یا سایر عوامل؟
نرم افزار آموزش بورس نشر پدیده main 1 1
نرم افزار آموزش بورس نشر پدیده به همراه نرم افزار آموزش تکنیکال بورس نشر پدیده main 1 3

در چه صورت بورس برای شما مناسب است؟

– سرمایه‌ای پس‌انداز کرده‌اید که فعلا به آن نیازی ندارید و قصد دارید سودی بیشتر از سود بانکی کسب کنید.
– تصمیم گرفته‌اید بصورت حرفه‌ای شغل سرمایه‌گذاری یا معامله‌گری سهام را در پیش بگیرید.
– ریسک‌پذیری و صبر بالایی دارید و می‌خواهید طی سال‌های آینده سرمایه‌تان را افزایش دهید.
– آینده مالی‌تان برای شما مهم است و مایلید برای بهبود آینده خودتان و فرزندان‌تان قدمی مثبت برداشته باشید
– آماده هستید برای رسیدن به هدف‌تان وقت و انرژی بگذارید.
– می‌دانید که کسب ثروت و زندگی در رفاه برای شما ممکن است و آماده هستید بهای رسیدن به هدف خود را بپردازید.