واژه نامه سئو و بهینه سازی سایت
301 Redirect : یک تغییر مسیر دائمی سرور است- تغییر نشانی یک صفحه وب که در فایل .htaccess بر روی سرورهای آپاچی مشاهده می گردد.این کد در مواجهه با مشکلات استانداردسازی، سودمند میباشد.
Adwords : برنامه تبلیغات متنی پرداخت به ازای هرکلیک (Pay Per Click) گوگل و روشی بسیار رایج جهت تبلیغات ساده و اولیه وبسایت می باشد.
Adwords site : برای تبلیغات گوگل Adsense ساخته می شوند- وبسایتهایی که از همان ابتدا به عنوان محلی برای تبلیغات گوگل ادسنس طراحی شده اند. این نوع تبلیغات معمولاً، ولی نه همواره، امر خوبی تلقی نمی گردند. برنامه های تلویزیونی معمولاً جهت تبلیغات به کار برده می شوند.
Affiliate : سایتهای مرتبط، سایتهایی هستند که محصولات و یا خدماتی را که درواقع توسط سایت و یا مؤسسه دیگری به فروش میرسند، در ازای دریافت اجرت و یا کارمزد از آنها، در سایت خود عرضه می دارند.
Algorithm : برنامه هایی هستند که توسط موتورهای جستجو جهت تعیین اینکه کدام صفحات را برای عبارت مورد جستجوی کاربر به او پیشنهاد دهند، به کار گرفته می شوند.
Alt text : توضیح و یا توصیفی از اشکال و تصاویر است که برای کاربران نهایی نمایش داده نمی شود، مگر اینکه آن تصویر غیرقابل بارگذاری باشد و یا مرورگر مورد استفاده قادر به نمایش آنها نباشد. متن های جایگزین از این جهت که موتورهای جستجو قادر به تشخیص تصاویر از یکدیگر نیستند حائز اهمیت می باشند. درواقع متن جایگزین محلی است که در آن اسپایدرهای موتورهای جستجو محتوایی متفاوت بدست می آورند، اما به این دلیل که متن های جایگزین در دسترس کاربران نیز قرار می گیرند، هنگامی که به طور صحیح استفاده شوند، توضیح صحیحی از تصویر مربوطه می باشد. مرورگرهای ویژه برای افرادی که دچار مشکل مشاهده تصاویر می باشند، بر تصاویر جایگزین تاکید می نمایند تا حداقل مفهوم آن تصویر برای کاربر در دسترس باشد.
Analytics : برنامه ای که در جمع آوری و تحلیل داده ها پیرامون استفاده از وبسایت همکاری می کند. گوگل آنالیز، برنامه ای مشهور، محبوب و رایگان جهت تجزیه و تحلیل صفحات وبسایت می باشد.
Anchor text : متن لینک برای کاربر قابل مشاهده می باشد. موتورهای جستجو از متن لینک جهت نشان دادن میزان مرتبط بودن سایت ارجاع دهنده با محتوای صفحهای که کاربر وارد آن می شود، استفاده می نمایند. هر سه این ها، در داشتن برخی کلیدواژه ها مشترک اند.
Astroturfing : تلاش جهت داشتن یک دستور کار پیشرفته سیاسی و یا تبلیغاتی است، درحالیکه خود را یک شرکت کننده مردمی بی طرف در یک گروه اجتماعی نشان میدهد. شرکت کردن در یک فروم با پنهان کردن هدف برندینگ، پیدا کردن مشتری جدید و یا روابط عمومی معنا می گردد.
Authority : میزان اعتباری که یک سایت جهت جستجو کلمه خاصی در سایت خود بدست می آورد. اعتبار و توسط لینک های ورودی از دیگر سایت های معتبر به دست می آید.
Authority site : سایتی که لینک های ورودی بسیاری از سایت های تخصصی مرتبط دارد. یک سایت معتبر، به دلیل وجود نقل قول های همزمان از سایت های معتبر، از درجه اعتبار، رتبه بندی و نیز جایگاه نتایج جستجوی بالایی برخوردار می باشد. ویکیپدیا نمونه ای از یک سایت معتبر می باشد.
B2B : تعامل یک کسب و کار با کسب و کار دیگر
B2C: تعامل میان یک کسب و کار با کاربران نهایی
Backlinks : هر لینکی در صفحه و یا سایت که از صفحه و یا سایت دیگری ارجاع شده باشد.
Black hat : یکی از روش ها و تاکتیک های بهینه سازی سایت هستند که در تقابل با برترین تکنیک های نقشه راهنما گوگل وب مستر تولز می باشند.
Blog : وبسایتی است که محتوا را در مجموعه هایی که تا حدودی به ترتیب تاریخ مرتب شده اند ارائه می دهد. ممکن است محتوا نسبت به زمان ارائه حساسیت داشته باشد. بیشتر وبلاگ ها به جای بکارگیری صفحات وبی که توسط افراد ساخته و پرداخته شده باشد، از یک سیستم مدیریت محتوا همچون وردپرس استفاده میکنند. به همین دلیل است که بلاگر میتواند به جای ایجاد کدهای محرمانه، بر روی تولید محتوا متمرکز گردد.
Bot (robot, spider, crawler): برنامه ای که یک ماموریت را تا حدودی به طور مستقل و خودکار انجام می دهد. موتورهای جستجو بوت ها را جهت پیدا کردن و افزودن صفحات وب به فهرست جستجوهای خود به کار می گیرند. اسپمرها نیز از بوت ها جهت «جمع آوری و انباشتن» محتوا با هدف کپی کردن چنین محتوایی و به کار بردن آنها در سایت های خود استفاده می کنند.
Bounce Rate : درصد کاربرانی را نشان می دهد که پس از ورود به یک سایت، بدون بازدید از صفحات دیگر آن، سایت را ترک می کنند.
Breadcrumbs : نقشه راه یک وبسایت که در یک ردیف افقی بالای محتوای اصلی قرار گرفته و به کاربر نشان می دهد که در کدام بخش از سایت قرار گرفته و چگونه می تواند به مکانهای اصلی سایت بازگردد.
Canonical issues (duplicate content) : قانون کلی= نسخه رسمی و قانونی. غالباً اجتناب از تکرار محتوا، به ویژه با سیستم های مدیریت محتوایی همچون وردپرس، امری غیرممکن می باشد؛ ضمن اینکه آدرس هایی همانند www.site.com, site.com, و www.site.com/index.htm توسط موتورهای جستجو به عنوان تکرار شناخته می گردند- هرچند باور اینکه آنها تا این اندازه پیشرفته و هوشمند نیستند کمی سخت به نظر می آید. با این حال، ازطریق راه هایی میتوان تا حدود بسیاری این مسائل را تحت کنترل گرفت، راههایی همچون استفاده از متا تگ ها فهرست نشده در نسخه های کپی غیراستاندارد، و نیز خطای تغییر مسیر 301 سرور به سمت نسخه استاندارد
Click fraud : کلیک های نابجای تبلیغات PPC که معمولاً توسط ناشر و یا مسئول سایت، با هدف به دست آوردن سودی که شایسته و حق او نمی باشد، قرار گرفته اند. این نوع کلاهبرداری مشکل عظیمی برای مؤسسات تبلیغاتی همچون گوگل ایجاد کرده است، چرا که اطمینان آگهی دهنده را از این جهت که آیا برای مخارج تبلیغات خود از قیمت منصفانه و عادلانه بهره مند خواهند شد، کاهش می دهد.
Cloak : عبارت است از استفاده از تکنیک ارائه محتوایی به اسپایدرهای موتورهای جستجو متفاوت از آنچه که توسط کاربران حقیقی مشاهده می گردد. این تاکتیک کلاه سیاه، توسط موتورهای جستجو پذیرفته نشده و مجازات پنالتی را برای سایت و یا دامنه ای که از نتایج موتور جستجو مستثنی گشته است، به دنبال دارد.
Content Management System (CMS) : برنامه هایی همچون وردپرس که بیشتر وظایف روتین وبمسترها را از ایجاد محتوا تفکیک می نمایند تا ناشر بتواند درصورت انتخاب، بدون دستیابی و یا حتی درک مهارت های کدنویسی پیشرفته نیز مؤثر و کارآمد واقع شود.
Code Swapping : یعنی پس از اینکه در رتبه بندی ها جایگاه بالایی کسب گردید، اقدام به تغییر محتوا گردد.
Comment spam : یعنی هنگامی که با هدف ایجاد کردن لینک ورودی در سایت دیگری، به یک وبلاگ نظری ارسال شود. دلیل استفاده بسیاری از وبلاگ ها نیز همین می باشد.
Content (copy، text) : محتوا بخشی از یک صفحه وب است که هدف از آن، ایجاد ارزش برای یک کاربر و علاقه مندی های او می باشد. تبلیغات، نقشه راه، برندینگ و کدهای متحدالشکل معمولاً محتوا محسوب نمی گردند.
contextual advertisement : تبلیغاتی که مرتبط با محتوا باشد.
Conversion : دستیابی به یک هدف قابل تعیین در یک وبسایت را گویند. افزایش کلیک، افزایش عضویت و افزایش فروش نمونه هایی از انواع تبدیل ها می باشند.
Conversion Rate : به درصد کاربرانی که عمل تبدیل(Conversion) را انجام می دهند، میزان یا درصد تبدیل گویند. به تعریف ارائه شده برای واژه Conversion (واژه قبلی) مراجعه کنید.
CPC (Cost Per Click) : نرخی که به ازای هر کلیک به تبلیغات PPC (پرداخت به ازای هر کلیک)پرداخت می گردد.
CPM (Cost Per Thousand impressions) : (هزینه به ازای هر هزار بازدیدکننده) معیاری آماری که جهت تعیین میانگین ارزش و یا هزینه تبلیغات PPC به کار می رود. M ابتدای واژه، برگرفته از واژه رومی Mille به معنای عدد 1000 می باشد.
(bot, spider) Crawler : برنامه ای که جهت جمع آوری داده ها و از طریق ساختار لینک، از اینترنت و یا وب سایت ها عبور می کند.
Directory : سایتی که به صفحات دایرکتوری اختصاص یافته است. دایرکتوری یاهو نمونه ای از این دست می باشد.
Directory Page : صفحه ای که لینک صفحات وب مرتبط با هم را در خود جای داده است.
(gateway) Doorway : یک صفحه سایت که به طور ویژه جهت جذب ترافیک از یک موتور جستجو طراحی گشته است. صفحه درگاهی که کاربران (نه اسپایدرها) را به یک سایت یا صفحه دیگری هدایت می نماید، دست به تکنیک پوشش دهی(Cloak) زده است. تعریف تکنیک پوشش دهی، به توصیه مایکل مارتینز در بالا اشاره شده است.
Duplicate Content : محتوایی که به طور واضح و آشکاری، مشابه و یا عیناً برابر با محتوای صفحه و یا وبسایت دیگری باشد. شاید سایتی که تکرار محتوا را انجام داده به این خاطر مجازات نگردد؛ ولی اگر هم از سوی موتورهای جستجو اعتباری کسب نماید، در مقایسه با اعتبار محتوایی که موتور جستجو آن را نسخه اصلی در نظر می گیرد، بسیار اندک و ناچیز خواهد بود.
E-commerce Site : وب سایتی که به خریدهای جزئی اختصاص دارد.
Feed : محتوایی که به وسیله وب سایت ها و یا برنامه های خاصی همچون خبرخوان ها به کاربران عرضه می گردد.
(Free For All) FFA : صفحه و یا سایتی که لینک های خروجی بسیاری به وب سایت های غیرمرتبط دارد که اگر هم محتوای خاصی داشته باشند بسیار جزئی و ناچیز است. مزرعه های لینک تنها برای اسپایدرها بوده و اگر ارزشی برای کاربران انسانی داشته باشند بسیار کم است، و از این رو است که توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته شده و یا مجازات می گردند.
Frames : نوعی از طراحی وب سایت است که در آن، دو یا چند سند در یک صفحه و هر یک درون قالب خود ظاهر می شوند. فریم ها برای موتورهای جستجو مضر می باشند، چرا که اسپایدرها گاهی در تعیین نقشه راه برای آنها با شکست مواجه می گردند. بیشتر کاربران نیز از فریم بدشان می آید، زیرا تقریباً مثل این است که دو مانیتور بسیار کوچک داشته باشید که هیچ کدام هم زمان، صفحه کاملی از اطلاعات را نشان نمی دهد.
(doorway page) Gateway Page: صفحه وبی که جهت جذب ترافیک از یک موتور جستجو، و سپس هدایت آن به یک صفحه و یا سایت دیگر طراحی گشته است. یک صفحه درگاهی، کاملاً مثل تکنیک پوشش دهی نیست، ولی نتایج هر دو مورد، در این که کاربران و موتورهای جستجو، محتوای متفاوتی را ارائه می دهند، یکی می باشد.
Gadget : به واژه گیزمو (واژه بعدی) رجوع کنید.
(gadget, widget) Gizmo : اپلیکشن های کوچکی هستند که در وبسایت ها جهت تأمین فعالیت ها و کارهای خاصی مثل شمارش بازدیدها و یا نمایش آدرس IP های متفاوت در وب سایت ها، به کار رفته اند. گیزموها می توانند طعمه های لینک خوبی به دست آورند.
Google Bomb : تلاش متحد و یکپارچه چندین وبمستر در جهت تغییر نتایج جستجو که غالباً برای اثرات طنز و سرگرم کننده می باشد را بمب گوگل می گویند. نمونه هایی از بمب گوگل، «بازنده نگون بخت» که اشاره به جرج بوش داشته و «مهمترین شخصیت آمریکایی، که در قید حیات است» که منظور از آن استیون کالبرت بوده، می باشند.
Google Bowling : یعنی از روی دشمنی و عناد و با ارسال لینک هایی از «مناطق بد»، سعی در پایین آوردن رتبه یک سایت داشته باشیم- چیزی مثل اینکه در حال پیاده شدن از سرویس مدرسه، با صدای بلند خطاب به دوست خود بگوییم: «با ابتلاء به بیماری خوش باشی!» البته در ارتباط با اینکه آیا این امر عملی بوده و یا صرفاً یک افسانه شهری در زمینه بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد، مباحثات و مناقشاتی وجود دارد.
Google Dance : به تغییراتی در نمایش صفحات نتایج موتورهای جستجو می گویند، که به واسطه آپدیتی که در الگوریتم یا پایگاه داده گوگل، ایجاد شده است. این امر موجب احساس وحشت وآشفتگی زیادی برای وب مسترهایی است که در ورود صفحات در نتایج موتورهای جستجو دچار لغزش می باشد و یا در مدت زمان آپدیت شدن گوگل ایندکس دیاسنترهای مختلف، داده های متفاوتی ارائه می دهند.
(trust, authority, pagerank) Google Juice: اعتبار کسب شده از گوگل که از طریق لینک های خروجی به دیگر صفحات منتقل می گردد.
Googlebot : برنامه اسپایدر گوگل را گوگل- بوت می خوانند.
GYM : گوگل، یاهو و مایکروسافت که سه غول برتر در زمینه موتورهای جستجو می باشند.
Hit : استانداردیست که در زمان های پیش ترافیک وب توسط آن سنجیده می شد؛ ولی اکنون تا حدود زیادی به واژه بی معنایی بدل گشته است که با مفهوم مشاهده صفحات که به معنای تعداد بازدید صفحات (impression) نیز شناخته می شود، جایگزین گشته است. یک بازدید و یا همان hit زمانی اتفاق می افتد که سرور یک چیزی را- مثل یک داکیومنت و یا گرافیک، فایل و یا… را ارسال نماید. بنابراین یک بازدید صفحه می تواند بسیاری hit بسیار را ایجاد کند.
(expert page) Hub : صفحه معتبر و قابل اطمینانی که محتوایی با کیفیت بالا داشته، همچنین لینک هایی به صفحات مرتبط دارد.
(Hyper Text Markup Language) HTML : دستورالعمل یا زبان نشانه گذاری که برای افزودن قالب و مباحث فنی وب سایت جهت درج متنی ساده در اینترنت به کار می رود. HTML درواقع زبان مادری موتورهای جستجو می باشد و بایستی، به درستی از آن در صفحات وب استفاده شود.
(page view) Impression : واقعه ای که طی آن یک کاربر، صفحه ای از وب را یک بار مشاهده نماید.
(inlink, incoming link) In Bound Link : لینک های ورودی از صفحات مرتبط میاشد، که منبع اعتبار و رتبه صفحه در گوگل محسوب می گردد.
Index(در جایگاه اسم): فهرستی از صفحات وب و محتوای آنها که توسط موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرد را ایندکس (فهرست، نمایه) می نامند.
Index (در جایگاه فعل): اضافه کردن یک صفحه وب را به فهرست یک موتور جستجو، ایندکس کردن می گویند.
Indexed Pages : صفحات یک وب سایت که ایندکس (قرارگیری در فهرست موتور جستجو)شده باشند.
(incoming link, inbound link) Inlink : لینک های ورودی از صفحات مرتبط میاشد، که منبع اعتبار و رتبه صفحه در گوگل محسوب می گردد.
Keyword – Key Phrase : واژه یا عبارتی که کاربر در موتور جستجو وارد می نماید.
Keyword Cannibalization : استفاده بیش از حد از یک کلیدواژه در صفحات وب که به یک سایت متعلق باشد را ناکارآمدی کلیدواژه ها می گویند. این رویه، تشخیص این که کدام صفحه وب بیش از همه به کلیدواژه مربوط و مناسب آن است را برای کاربران و موتورهای جستجو، سخت و دشوار میکند.
Keyword Density : درصد کلماتی کلیدی در یک صفحه وب باشند را چگالی کلیدواژه گویند. چنانچه این مقدار به طور غیرطبیعی بالا باشد، ممکن است که صفحه مزبور جریمه گردد.
Keyword Research : کار دشوار تعیین این که کدام کلمات کلیدی برای هدف گذاری مناسب هستند.
(keyword stuffing) Keyword Spam : هنگامی که چگالی کلمات کلیدی به طور نامناسب بالا می باشد را اسپم کلمات کلیدی گویند.
(keyword spam) Keyword Stuffing : هنگامی که چگالی کلمات کلیدی سئو به طور نامناسب بالا باشد را انباشتگی کلمات کلیدی گویند.
Landing Page : صفحه ای است که کاربران با کلیک بر لینک مربوط به آن در صفحه نتایج موتور جستجو، وارد آن می شوند.
(LSI) Latent Semantic Indexing : این عبارت طولانی بدین معناست که موتورهای جستجو گروه واژه هایی که غالباً به هم مربوط اند را در یک سند (Document) ، ایندکس می کند. در بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو، از این گروه های واژگان همسان، به عنوان «جست و جوهای دنباله- دراز» یاد می شود. بیشتر جست و جوها از تعداد سه یا تعداد بیشتری واژه که به صورت یک رشته در کنار هم قرار گرفته اند، تشکیل شده است. به معنی عبارت long tail نیز نگاهی بیاندازید. مقصود این است که رتبه گرفتن برای کلمه کلیدی “رهن” امری تقریباً ناممکن است، درحالیکه رتبه گرفتن عبارت «رهن ثانی سرمایه گذاری تیم ماشین های غول پیکر» راحت تر به نظر می آید. جالب است!
Link : جزئی از یک صفحه وب که بتوان بر روی آن کلیک کرده تا مرورگر صفحه دیگری و یا بخش دیگری از همان صفحه را باز نماید.
Link Bait : صفحه ای از وب که با هدف جذب لینک های ورودی، اغلب از طریق رسانه های اجتماعی، طراحی شده است.
Link Building : توسعه و ترویج فعال و مؤثر لینک های ورودی به یک سایت را گویند.
Link Condom : هر کدام از روش هایی را گویند که جهت جلوگیری از انتقال لینک های ورودی از وبلاگ ها به صفحه ای دیگر به کار رفته؛ و یا از نتایج زیان بخشی که ممکن است بر اثر تصدیق و پشتیبانی از یک سایت بد بوسیله یک لینک خروجی جلوگیری نموده، و یا از وقوع لینک اسپم را در محتوای ایجاد شده توسط کاربر جلوگیری کنند.
Linkerati : کاربران اینترنتی که بیشترین و مهمترین اهداف طعمه لینک ها (linkbait) هستند. Linkerati شامل برچسب های شبکه های اجتماعی، پوسترهای فروم، حافظان منابع، بلاگرها و دیگر ایجادکنندگان محتوا را می باشند که بیش از سایرین امکان ایجاد لینک های ورودی و یا ترافیک بوجود آورنده لینک را (درخصوص سازندگان شبکه های اجتماعی) دارند.
Link Exchange : طرح لینک دهی متقابل است که اغلب توسط سایتی که به صفحات دایرکتوری اختصاص یافته است مقدور و یاری می گردد. تبادلات لینک اغلب امکان برقراری لینک به سایت های کم کیفیت یا بی کیفیت را داده و خودشان نیز ارزش و اعتباری نمی افزایند. دایرکتوری های کیفی، غالباً برای اطمینان از کیفیت، توسط افراد ویرایش شده اند.
Link Farm : گروهی از سایت ها که همگی به یکدیگر لینک شده اند. تعریف قبلی بنا به توصیه مایکل مارتینز مورد بازبینی قرار گرفته است.
link juice (trust, authority, pagerank): (رتبه بندی صفحه، اعتبار)
link love : لینک خروجی را گویند که بدون اینکه توسط هیچ یک از انواع link condom جلوگیری و بازداشته شود، اعتبار را منتقل می نماید.
link partner (link exchange, reciprocal linking) : دو سایت را که با یکدیگر لینک گردند، لینک های شریک گویند. موتورهای جستجو معمولاً این لینک ها را بدلیل ذات و طبیعت متقابلی که دارند، لینک های با ارزشی نمی دانند.
link popularity : معیاری جهت سنجیدن و اندازه گیری میزان ارزش یک سایت بر مبنای تعداد و کیفیت سایت هایی است که با آن لینک شده اند.
link spam (Comment Spam) : لینک های ناخواسته، همانند لینک هایی که در محتوای ایجاد شده توسط کاربر پست می شوند- همانند نظرات وبلاگ- را لینک اسپم می گویند.
link text (Anchor text): متن لینک که برای کاربر قابل مشاهده می باشد. موتورهای جستجو از متن لینک جهت نشان دادن میزان مرتبط بودن سایت ارجاع دهنده با محتوای صفحهای که کاربر وارد آن میشود، استفاده مینمایند. هر سه اینها، در داشتن برخی کلمات کلیدی مشترکاند.
Long Tail : جست و جوهای طولانی تر و معین تر ثبت شده توسط یک کاربر که نسبت به جستجوهای کوتاه تر و گسترده تر، هدف کمتری را در بر می گیرند. مثلاً جستجو برای واژه «ویجت» ممکن است خیلی گسترده باشد، درحالیکه جست و جوی عبارت «ویجت های قرمز با شیارهای معکوس»، یک جست و جوی دنباله- دراز محسوب می گردد. درصد بالایی از جستجوها، جستجوهای دنباله- دراز می باشند.
Mashup: اصولاً صفحه ای از وب را Mashup گویند که از نرم افزار تک- منظوره، و دیگر برنامه های کوچک (گیزموها و گجت ها) تشکیل شده باشد و یا به چنین برنامه هایی لینک شده باشد. Mashupها، محتواهایی هستند که ساده و سریع تهیه و آماده می گردند و اغلب میان کاربران از محبوبیت برخوردارند و می توانند طعمه لینک های خوبی به وجود آورند. صفحات مجموعه ابزارها، در برخی موارد Mashup به شمار می آیند.
META TAGS سئو : عباراتی که در بخش هدینگ کد HTML وجود داشته و اطلاعات مربوط به صفحه را تأمین می کنند. ممکن است که اطلاعات متا در صفحه نتایج موتور جستجو وجود داشته باشند، ولی قابل مشاهده در صفحه نیستند. وجود متا تگ تایتل و تگ توضیحات حائز اهمیت است، چرا که شاید اینها همان اطلاعاتی باشند که موتورهای جستجو بیشتر بر مبنای آنها موضوع آن صفحه را تشخیص دهند. ضمناً، این اطلاعات نخستین برداشت کاربران از صفحه شما می باشد که بر روی صفحه نتایج موتور جستجو قرار گرفته است.
Metric : استاندارد اندازه گیری که توسط برنامه های تحلیلی به کار گرفته می شود.
MFA (made for advertisement): وب¬سایت¬هایی که از همان ابتدا به-عنوان محلی برای تبلیغات طراحی شده¬اند. این نوع تبلیغات معمولاً، ولی نه همواره، امر خوبی تلقی نمی¬گردند. برنامه های تلویزیونی معمولاً جهت تبلیغات به کار برده می شوند.
Mirror Site : سایتی یکسان و برابر با سایت دیگر را که آدرسی متفاوت دارد، سایت آینه می نامند.
Monetize: کسب درآمد از یک سایت را گویند. یکی از راه های ساده پول درآوردن از یک وب سایت، تبلیغات Adsense می باشد.
Natural Search Results : نتایج طبیعی موتورهای جستجو که برای گرفتن رتبه بالا هزینه ای واریز نشده است.
Nofollow : فرمانی که یا در بخش هد یک صفحه وب و یا در کد لینک اختصاصی یافت شده و به روبات ها می آموزد که یا از هیچ یک از لینک های روی صفحه و یا از لینکی خاص را دنبال نکنند. این فرمان نوعی از کاندوم لینک (link condom) می باشد.
Noindex : فرمانی که یا در بخش هد یک صفحه وب و یا در کد لینک اختصاصی یافت شده و به روبات ها می آموزد که یا صفحه و یا لینکی خاص را ایندکس نکنند. این فرمان نوعی از کاندوم لینک می باشد.
Non Reciprocal Link : زمانی که سایت A به سایت B لینک شود، ولی سایت B به سایت A لینک نگردد، این لینک غیرمتقابل محسوب می گردد. موتورهای جستجو به لینک های غیرمتقابل بیش از لینک های متقابل بها می دهند، چرا که آنها کمتر حاصل تبانی میان سایت ها می باشند.
Organic Link : لینک های ارگانیک، لینک هایی هستند که تنها به این دلیل منتشر می گردند که وبمستر آنها را جهت بالا بردن ارزش و اعتبار برای کاربران در نظر گرفته است.
Outlink (Out going link): (لینک خروجی)
Pagerank (PR): مقداری بین 0 یا یک 1 که توسط الگوریتم گوگل تعیین شده، و میزان محبوبیت و اعتبار یک سایت را میان دیگر فاکتورهای اختصاصی اندازه گیری و بیان می نماید. این مفهوم غالباً با مفهوم «Toolbar Pagerank» اشتباه گرفته می شود. تعریف قبلی بنا بر توصیه مایکل مارتینز مورد بازبینی قرار گرفت.
pay for inclusion (PFI): عمل مطالبه بها جهت دربرگیری یک وب سایت را در یک موتور جستجو و یا یک دایرکتوری، PFI می گویند. درحالی که این امر بسیار رایج و متداول می باشد، در واقع بهایی که بطور اختصاصی پرداخت می شود، ملاحظه سریع تری دارد تا ازممنوعیت های گوگل بر لینک هایی که برای آنها پرداخت انجام شده است جلوگیری کند.
portal : یک سرویس اینترنتی است که گستره وسیعی از ویژگی ها را جهت جذب کاربران ارائه می دهد تا آنها این پورتال را «صفحه خانگی» اینترنت خود قرار دهند. Google، Yahoo و MSN نمونه هایی از پورتال هستند.
PPA (Pay Per Action ): این مفهوم بسیار به مفهوم PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) شبیه می باشد با این تفاوت که تنها زمانی به ناشران پول پرداخت می شود که نرخ کلیک ها به تبدیل (Convertion) بیانجامند.
PPC (Pay Per Click): طرح تبلیغات متنی است که طی آن تبلیغ کنندگان هنگامی که یک کاربر بر روی تبلیغات آنها کلیک نماید، به مؤسسات تبلیغاتی دستمزد می دهند. Adwords نمونه ای از تبلیغات PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) می باشد.
proprietary method (bullshit, snake oil): واژه ای مربوط به فروش است که توسط تأمین کنندگان سرویس بهینه سازی موتورهای جستجو، جهت ابراز اینکه آنها برای دستیابی به «ده رتبه برتر» کار منحصر به فردی می توانند انجام دهند، به کار می رود.
reciprocal link (link exchange, link partner): دو سایت را که با یکدیگر لینک گردند، لینک های متقابل گویند. موتورهای جستجو معمولاً این لینک ها را، بدلیل ذات متقابل و طبیعت بالقوه بسیار نزدیک و منحصری که دارند، لینک های با ارزشی نمی دانند.
Redirect: روش هایی که جهت تغییر نشانی صفحه مقصد به کار می رود را Redirect گویند، مثل زمانی که سایتی به دامنه جدیدی منتقل گردد، و یا در مورد صفحه درگاهی (Doorway) نیز چنین می باشد.
Regional Long Tail (RLT): این عبارت توسط کریس پستون (از سایت onlinedevelopment.co.uk) خلق گشته و معنای آن یک کلیدواژه چند کلمه ای است که نام یک شهر یا منطقه را در بر داشته باشد. این مفهوم بخصوص در صنعت خدمات مفید و پرکاریرد است.
Robots.txt : فایلی در دایرکتوری اصلی یک وب سایت که جهت کنترل و محدود کردن رفتار اسپایدرهای موتور جستجو به کار می رود.
ROI (Return On Investment) : یکی از کاربردهای نرم افزارهای تجزیه و تحلیل، ارزیابی و اندازه گیری بازده سرمایه گذاری، و درنتیجه هزینه/ سود طرح های مختلف است.
Sandbox : مناقشات بسیاری بر سر این موضوع وجود دارد که گوگل سایت های جدید را به یک سندباکس (Sandbox) می گذارد تا مدت زمان خاصی سپری نشود، آن سایت رتبه در موتورهای جستجو نمی گیرد. موجودیت و یا رفتار دقیق سندباکس در بسیاری موارد توسط فرایندهای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEOs) مورد قبول نمی باشد.
Scrape : کپی کردن محتوا از یک سایت که غالباً به کمک روبوت های خودکار انجام می گردد. تعریف بنا به توصیه مایکل مارتینز مورد بازبینی قرار گرفت.
Search Engine (SE) : برنامه ای است که در یک سند و یا گروهی از اسناد را برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با عباراتی یک کاربر به جستجو آن پرداخته، ارائه می دهد. موتورهای جستجوی اینترنتی همچون گوگل و یاهو، کل اینترنت را به دنبال تطابق های مرتبط جستجو می کنند.
Search Engine Spam : صفحاتی هستند که با این هدف ایجاد شده اند که موتورهای جستجو را بر آن دارند تا نتایجی نامناسب و یا کمتر مرتبط را ارائه دهد. گاهی بطور ناروا و نادرست، فرایندهای بهینه سازی موتور جستجو را، اسپمرهای موتور جستجو تشخیص می دهند. البته در برخی موارد واقعاً فرایندهای بهینه سازی موتور جستجو، اسپمرهای آن هستند.
SEM : این حروف اختصاری، مخفف مفهوم بازاریابی موتور جستجو می باشد. بازاریابی موتور جستجو (SEM) غالباً در توصیف کارهایی به کار می رود که با تحقیق و جستجو، ارائه و قرار دادن یک وب سایت در موتورهای جستجو مرتبط می باشند تا به بیشترین میزان در معرض بازدید قرار گرفتن وب سایت خود دست یابید. بازاریابی موتور جستجو (SEM)، مواردی همچون بهینه سازی موتور جستجو، لیست هایی که در صفحه نتایج موتور جستجو برای آنها پرداخت شده (paid listings)، و دیگر خدمات و فعالیت های مرتبط با موتور جستجو را که در معرض بازدید قرار دادن و ترافیک وب سایت شما را افزایش می دهد، در بر می گیرد.
SERP : صفحه نتایج موتور جستجو
Site Map : صفحه یا گروهی از صفحات سازمان یافته که به هر صفحه قابل دسترس برای کاربران یک وب سایت لینک می شود و با توضیح دادن ساختار دیتای (اطلاعات) یک سایت برای کاربران، قابلیت استفاده آن سایت را بهبود می بخشد. یک نقشه سایت XML ، تنها به این دلیل که به اسپایدرهای موتور جستجو کمک کند تا همه صفحات یک سایت را پیدا کنند، اغلب در دایرکتوری اصلی سایت نگهداری می شود.
SMWC(Slapping Myself With Celery): به واکنشی شدید مشابه با «بیرون ریختن ناگهانی و سریع آشامیدنی از دهان در واکنش به شنیدن چیزی عجیب یا خنده دار» اشاره دارد که البته بیشتر در گیاهخواری متداول است. این اصطلاح در بسیاری از اوقات با مخفف های شگفت آور دیگری- به شکل WTF/SMWC و یا شاید هم ROTFL/SMWC – ترکیب می گردد.
SMM (SOCIAL MEDIA MARKETING): ترویج یک وب سایت یا برند از طریق رسانه های اجتماعی.
SMP (Social Media Poisoning): این اصطلاح که توسط راند فیشکین ابداع شده، به هر یک از تکنیک های (شاید غیرقانونی) کلاه سیاه اطلاق می گردد که جهت اسپمر جلوه دادن یک رقیب طراحی شده اند؛ همانند اسپم کردن نظرات وبلاگ با اسم/ برند یک رقیب.
Sock Puppet : هویت آنلاینی است که جهت پنهان کردن هویت واقعی یک فرد و یا ایجاد چندین پروفایل کاربری به کار می رود.
Social Bookmark: نوعی از رسانه های اجتماعی است که در آن بوک مارک های کاربران جهت دسترسی عموم گردآوری می گردد.
Social Media: فناوری های مختلف آنلاین که توسط مردم جهت به اشتراک گذاشتن اطلاعات و جنبه های فکری به کار گرفته می شود. وبلاگ ها، ویکی ها، فروم ها، سرویس بوک مارک های اجتماعی، سایت های بررسی کاربران و مصرف کنندگان، و سایت های رتبه بندی (Rating) (digg, reddit) نمونه هایی از رسانه های اجتماعی می باشند.
Spam Ad Page(SpamAd page): یک صفحه ایجاد شده برای تبلیغات/ ادسنس که از محتوای متنی تولید شده توسط ماشین و یا محتوای برداشته شده از صفحات دیگر استفاده می نماید، و جز ارزش ناچیز تبلیغات، ارزش واقعی دیگری برای کاربران ندارد. گاهی اسپمرها دست به ایجاد سایت هایی با صدها صفحه این چنینی می زنند.
Spamdexing: به تغییر گمراه کننده صفحات وب جهت افزایش شانس قرار گرفتن آنها هر چه نزدیکتر به ابتدای نتایج موتور جستجو، و یا تحت تأثیر قرار دادن دسته ای که صفحه بدان اختصاص دارد به شکلی نادرست و تقلب آمیز، هرزآگهی یا اسپم موتور جستجو می گویند.
Spammer: کسی که جهت دستیابی به یک هدف، از اسپم استفاده می کند.
Spider(Bot, Crawler): بوت متخصصی که توسط موتورهای جستجو جهت پیدا کردن صفحات وب و اضافه کردن آنها به ایندکس های (فهرست های) خود، به کار گرفته می شود.
Spider Trap: حلقه ای بی انتها از لینک هایی است که به طور اتوماتیک ایجاد شده اند و می توانند یک برنامه اسپایدر را به دام بیاندازند. دام اسپایدر، گاهی عمداً جهت جلوگیری از برداشتن اتوماتیک محتوا از سایت های دیگر و یا برداشتن آدرس های ایمیل به کار می رود.
Splash Page: صفحات گرافیکی که غالباً به صورت انیمیشن بوده و محتوای متنی بخصوصی ندارند. صفحات اسپلش برآنند تا برای افراد، پرجلوه به نظر برسند، ولی بدون توجه به بهینه سازهای موتور جست و جو، به بن بست هایی برای اسپایدرهای موتور جست و جو می مانند که تنها از طریق لینک های متنی قادر به عبور می باشند. صفحات اسپلشی که به خوبی اجرا نشده باشند، شاید برای بهینه سازهای موتور جست و جو مضر بوده و برای کاربران ناخوشایند و آزاردهنده می باشند. این تعریف طبق توصیه مایکل مارتینز مورد بازبینی قرار گرفته است.
Splog: وبلاگ اسپمی که معمولاً اگر هم ارزشی برای انسان داشته باشد بسیار ناچیز بوده و غالباً توسط ماشین ایجاد گردیده و یا متشکل از محتوای جمع آوری شده از دیگر سایت ها می باشد.
Static Page: صفحه ای از وب که فاقد محتوای پویا و متغیرهایی نظیر شناسه های نشست در URL می باشد. صفحات استاتیک از آن جهت که با اسپایدرهای موتور جست و جو موافق و سازگار هستند، برای کار بهینه سازی موتورهای جست و جو مفید می باشند.
Stickiness: کاهش بانس ریت (پرش کاربران) را گویند. تغییرات وب سایت که کاربران را به بیشتر ماندن در یک سایت و دیدن صفحات بیشتری از آن ترغیب می کنند، میزان چسبندگی (Stickiness) سایت را بالا می برند.
Supplemental Index(Supplemental Results): صفحاتی با رتبه بندی (Pagerank) بسیار پایین که با این حال به یک جست و جو مرتبط بوده و در صفحه نتایج موتور جست و جو با برچسب «نتیجه تکمیلی» به چشم می آیند. به گفته نماینده گوگل این امر بیانگر عیب و ایرادی نیست، بلکه تنها، نشان دهنده رتبه (Pagerank) پایین است. تعریف قبلی بنا به توصیه مایکل مارتینز مورد بازبینی قرار گرفت.
Text Link: یک لینک HTML ساده که دارای گرافیک و یا کدهای ویژه همانند فلش یا جاوا اسکریپت نمی باشد.
Time on Page: مقدار زمانی را که یک کاربر، پیش از خروج از صفحه در یک صفحه سپری می کند را گویند، که نشانه ای از کیفیت و مرتبط بودن است.
Toolbar Pagerank(PR): مقداری بین 0 یا یک 10 که توسط الگوریتم گوگل تعیین شده، و میزان اهمیت یک سایت را مشخص می نماید و با مفهوم pagerank یکی نمی باشد. Toolbar Pagerank تنها چند بار در سال به روز می شود و بنابراین شاخص موثقی از وضعیت کنونی نمی باشد. این مفهوم غالباً با مفهوم «Pagerank» اشتباه گرفته می شود. تعریف قبلی طبق توصیه مایکل مارتینز مورد بازبینی قرار گرفت.
Trust Rank: روشی جهت ایجاد تمایز میان اسپم و صفحات باارزش است که با تشخیص ارتباطات لینک از صفحات هدف و ارزیابی شده مورد اعتماد انسان میسر می گردد.
URL: موقعیت دهنده مکان منبع یکنواخت – از آن به عنوان «نشانی وب» نیز یاد می گردد.
User Generated Content(UGC): رسانه های اجتماعی، ویکی ها، رده بندی های مردمی و برخی بلاگ ها بسیار متکی بر محتوای ایجاد شده توسط کاربر می باشند. می توان گفت که گوگل از کل وب به عنوان محتوای ایجاد شده توسط کاربر برای محل تبلیغات استفاده می کند.
Walled Garden: گروهی از صفحات وب که به یکدیگر لینک می شوند ولی توسط هیچ صفحه دیگری لینک نمی گردند. یک باغ محصور چنانچه در یک نقشه سایت (Sitemap) آمده باشد، باز هم می تواند ایندکس شود، ولی شاید رتبه بندی (Pagerank) بسیار پایینی داشته باشد.
Web 2.0: توسط وب سایت هایی مشخص می گردد که تعامل کاربران را توسعه و ترویج می دهند.
White Hat: تکنیک های بهینه سازی موتورهای جستجو هستند که با رهنمون های بهترین راهکار مطابقت داشته و سعی در دستکاری غیرمنصفانه صفحات نتایج موتورهای جستجو ندارند.
Widget (Gadget, Gizmo): 1) اپلیکیشن های کوچکی که بر روی صفحات وب به کار می روند تا کارهای خاصی از قبیل شمارش تعداد بازدیدکنندگان و یا نمایش آدرس IP را انجام دهند. این برنامه ها می توانند link bait خوبی ایجاد نمایند. 2) واژه ای برگرفته از علم اقتصاد که به معنای «کالا یا محصول» می باشد.
پر امتیازترین محصولات
-
آموزش ساخت اپلیکیشن اندروید سایت وردپرس بدون برنامه نویسی
امتیاز 5.00 از 5
129 هزار تومان95 هزار تومان - کارگاه آموزشی کسب درآمد با اینستاگرام 240 هزار تومان
-
آموزش آنلاین ساخت اپلیکیشن اندروید سایت وردپرس
129 هزار تومان95 هزار تومان - دوره آموزش آنلاین کسب درآمد با اینستاگرام 240 هزار تومان
- سئو سایت برای گوگل رایگان!
پاسخی بگذارید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.