آموزش تشخیص صحیح رقابت کلمات کلیدی
آموزش تشخیص صحیح رقابت کلمات کلیدی
استفاده از GOOGLE TRENDS برای تشخیص رقابت کافی نیست
GoogleTrends ابزاری مفید و ساده برای بررسی نسبی میزان جستجوی کلمات کلیدی و عبارت هاست که از طریق آدرس http://www.google.com/trends/explore می توانید از آن استفاده کنید.گوگل Trends شامل بخش های زیادی است و می توانید در آن از طریق لینک صفحه نخست این ابزار ، به عبارت هایی که در جهان بیشتر جستجو شده اند، دسترسی پیدا کنید و متوجه شوید، چه چیزی مورد استقبال عموم قرار گرفته و مردم جهان در حال حجوم به چه موضوعاتی هستند و یا چه موضوعاتی در حال از دست دادن محبوبیت خود هستند.Trend در لغت به معنای گرایش است.ابزار گوگل ترند، میزان افزایش و کاهش گرایش جستجو کنندگان به کلمات کلیدی که در گوگل جستجو می شوند، را نشان می دهد.
اما فراموش نکنید، آماری که گوگل ترند ارائه می کنید کاملا نسبی است.همانطور که از نامش مشخص است میزان گرایش و روند را نشان می دهد.اگر کلمه کلیدی x ، روند دوبرابری نسبت به سال گذشته دارد، دلیل نمی شود فکر کنید میزان گرایش مردم به کلمه کلیدی y که کاهش سه برابری نسبت به سال گذشته دارد، کمتر است.زیرا ممکن است کلمه کلیدی y با وجود کاهش محبوبیت، هنوز دارای تعداد جستجو کنندگان بیشتری باشد.(x و y مثال است).اگر یک کلمه کلیدی (یا عبارت) وارد کنید، تنها نسبت به خود آن کلمه و تاریخچه آن ، میزان جستجوی آن نمایش داده می شود و همیشه مقداری بین صفر تا صد است.
اگر چند عبارت وارد کنید، بر اساس کل عبارت ها به صورت نسبی ، میزان جستجو نمایش داده می شود .در حقیقت گوگل ترند فقط پیک (peek) را نمایش می دهد.
به مثال زیر توجه کنید.عبارت شارژ ایرانسل را بررسی کردیم:
همانطور که مشاهده می کنید رست است که عبارت شارژ ایرانسل، دارای نموداری رو به افت است.اما دلیل نمی شود تصور کنید، چون رو به افت است، یعنی دیگر رقابت کمی دارد و میزان جستجوی آن کم است.توجه کنید “رو به افت است”.یعنی مثلا اگر سال ۲۰۱۲ ماهانه ۷۰۰ هزار بار جستجو می شد، اکنون در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ، حدود ۳۰۰ هزار بار جستجو می شود(نصف سال ۲۰۱۲) .لذا نمودار رو به افت است.گوگل ترند به ما تعداد جستجو را نشان نمی دهد.تنها میزان نسبی را بین عدد صفر تا صد نشان می دهد.
به مثال زیر توجه کنید:
اینبار درب اتوماتیک را بررسی کردیم.همانطور که می بینید، بر خلاف “شارژ ایرانسل” ، کاملا رو به رشد است و از سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۱۲ تقریبا رشد دو برابری دارد.اما این به معنی آن نیست که از عبارت “شارژ ایرانسل” رقابتی تر است.زیرا ممکن است، عبارت “درب اتوماتیک” ، در طول ۲ سال، از ۱۰۰ جستجوی ماهانه، به ۲۰۰ جستجوی ماهانه رسیده باشد که هم ۱۰۰ و هم ۲۰۰ عدد بسیار پایینی است.اما خب، ۲۰۰ دوبرابر ۱۰۰ است و در نتیجه، گوگل ترند، رشد دو برابری نشان می دهد.بنابراین نباید صرف این نمودار، تصور کنید، که رقابت “درب اتوماتیک” بیشتر از “شارژ ایرانسل” است.
با توجه این توضیحات، طبیعی است که اگر نمودار یک عبارت رو به رشد است، و عبارت دیگر رو به افت، است نباید، تصور کنید، عبارت رو به افت، جستجوی کمتری دارد.اگر دو عبارت را وارد کنید ، کاملا مشخص می شود که رو به رشد عبارت اول، هنوز به میزان رو به افت عبارت دوم نمی رسد.مانند تصویر زیر.
اما همینجا هم برای قضاوت زود است و داستان پیچیده تر از آن است که تا اکنون گفتم.نباید تصور کنید عبارتی که دارای عدد بیشتری است و در نمودار جایگاه بیشتری دارد، لزوما عبارت پر ترافیک تری است.برای اثبات این موضوع مثالی می زنم.
عبارت “درب اتوماتیک” و “در اتوماتیک” را با هم بررسی می کنیم:
همانطور که در تصویر می بینید، عبارت “در اتوماتیک” دارای در سطح بالاتری در نمودار قرار دارد و رو به رشد هم هست.اما اگر همین دو عبارت را در Google Keyword Planner مشاهده کنید به عمق ماجرا پی می برید:
می بینید؟ عبارت “در اتوماتیک” با وجود اینکه در گوگل ترند، وضعیت بهتری دارد، به صورت میانگین، ماهانه ۱۷۰ بار جستجو می شود ولی عبارت “درب اتوماتیک” که در گوگل ترند، دارای جستجوی کمتری است، ۵۴۰۰ بار در ماه جستجو می شود.یعنی حدودا ۳۰ برابر “در اتوماتیک” .
اینجاست که کلیه محاسبات شما در گوگل و میزان ترافیک و تشخیص رقابت، غلط از آب در می آید.این لینک که استناد گوگل است مشاهده کنید.گوگل دقیقا اشاره کرده است، که آماری که نمایش داده می شود، آمار غیر مطلق است و عدد آن نرمال سازی شده است.از شما خواهشمندم دیگر، خود را با اطلاعات نسبی گوگل ترند درگیر نکنید.تنها از ان برای اینکه ببینید، میزان رشد و افت، (هجوم کاربران یا زدگی کاربران از کلمات کلیدی) رو به رشد یا افت است استفاده کنید.نه برای تشخیص رقابت و ترافیک.
آموزش تشخیص صحیح رقابت کلمات کلیدی
شاخص های اصلی برای تشخیص رقابت کلمه کلیدی
شاخص اول – میانگین تعداد جستجوی کلمه کلیدی در ماه و نگاهی به میانگین آن در سال با استفاده از google keyword planner
با استفاده از آموزش استفاده از Google Keyword Planner قبل از هر چیز کلمه کلیدی را در این ابزار بررسی کنید و ببینید چند بار در ماه جستجو می شود.هر چقدر این عدد بالاتر باشد، رقابت دشوار تر خواهد بود.زیرا بدون شک رقبای بیشتر و قدیمی تری هم دارد.
شاخص دوم – قدرت رقبای فعلی که اکنون در صفحه اول گوگل و در کل صفحات اولیه گوگل هستند
قدرت رقبا بر اساس عمر تاسیس آنها(پیشکسوت بودن رقبا) ، از نظر محتوا ، از نظر On Page Seo و از نظر Backlink های آنها.
رقبا رو بررسی کنید، ببینید، چند رقیب قدیمی وجود دارد؟سایت های قدیمی همیشه استعداد بیشتری برای صدر نتایج گوگل دارند و به راحتی نمی توان رقبای پیشکسوت قدرتمند را به پایین کشید.
بررسی کنید رقبای فعلی، چقدر محتوا دارند؟محتوای با کیفیت آنها چه اندازه است؟
بررسی کنید رقبا، چقدر اصول پایه سئو و on page را رعایت کرده اند؟آیا رقبایی می بینید که on page ضعیفی داشته باشند؟
طبیعتا، با توجه به این موارد، متوجه می شوید چقدر کار جدی است و شما چقدر تلاش نیاز دارید تا از نظر on page seo و محتوا برتر از رقبا شوید.
بک لینک رقبا را بررسی کنید.از آنجا که این مورد خیلی اهمیت دارد، به عنوان یک شاخص جداگانه به آنها می پردازیم.
شاخص سوم – تعداد و کیفیت بک لینک رقبا
شاید بتوان گفت مهمترین بخش تشخیص میزان رقابت کلمه کلیدی، این شاخص است.زیرا ممکن است با بررسی کلمه کلیدی در google keyword planner ، متوجه شوید، که تعداد کمی در ماه جستجو می شود و یا رقبا از نظر محتوا و on page seo آنچنان هم قوی نیستند.اما در عوض ۲۰ رقیب با بک لینک های قدرتمند دارد.طبیعی است، بقیه موارد کم اهمیت می شود و بحث بک لینک مهم می شود.اینجا بحث پیچیده می شود.تشخیص بک لینک های قوی، خود بحث مفصل و پر حاشیه ای است.
ممکن است یک رقیب دارای پنج هزار بک لینک باشد اما همه بک لینک هایش بی کیفیت و مصنوعی است.لذا باید با ابزار های بررسی بک لینک مثل Ahrefs.com و opensiteexplorer و … که اکثر آنها دارای محدودیت و پولی هستند، به بررسی بک لینک رقبا بپردازید.اگر میخواهید به صورت رایگان بررسی کنید باید از چندین سایت بررسی بک لینک استفاده کنید.
توجه داشته باشید باید تعداد و کیفیت بک لینک ها را به ازای دامنه های یکتا بررسی کنید.نه صفحه ها.در حقیقت باید Reffering domain ها را بررسی کنید.نه backlink ها را.اگر لینک رقیب، در همه صفحات یک سایت وجود دارد(sitewide link) ، فقط به چشم یک بک لینک به آن نگاه کنید و قدرت بک لینک های سایت رقیب را نیز بررسی کنید.در حقیقت شما، هم باید قدرت بک لینک های رقبا بررسی کنید و هم کیفیت و تعداد بک لینک های بک لینک های رقبا.(backlinks of backlink).
شاخص های کمکی
استفاده از google trends با آگاهی کامل از نسبی بودن آن – فقط و فقط برای اینکه ببینید، کلمه کلیدی شما رو به رشد است یا افت.همین و بس! در آموزش google trends مفصلا درباره اینکه نباید به طور مطلق از گوگل ترند برای تشخیص رقابت استفاده کنیم گفتم.فقط به عنوان ابزاری کمکی از گوگل ترند بهره ببرید تا از آینده و گذشته کلمه کلیدی مد نظر به صورت نسبی (تاکید می کنم به صورت نسبی.نه مطلق)، اگاهی پیدا کنید.
میزان رقابت اعلام شده توسط google keyword planner و تبلیغات کلیکی که با چشم مشاهده می کنید.
همانطور که در آموزش استفاده از google keyword planner گفتم، میزان Competition کلمات کلیدی که گوگل اعلام می کند بر اساس تعداد تبلیغات کلیکی adwords است.معمولا کلمات کلیدی که رقابتی می شوند، تعداد استفاده کنندگان آن از تبلیغات کلیکی گوگل نیز بیشتر می شود که در ایران به خاطر فیلتر بودن google keyword planner و تحریم از سمت گوگل، این موضوع کمتر صدق می کند.همچنین ممکن است یک کلمه کلیدی واقعا رقابت زیادی از نظر سئو داشته باشد اما تعداد تبلیغات adwords آن کم باشد.مثلا برای یک فروشگاه موبایل و یا کالاهای خرد ، به صرفه نیست که از google adwords استفاده کنند.ولی ممکن است از نظر سئو بسیار قوی باشند.لذا این شاخص را فقط در گوشه ذهن خود در نظر بگیرید و مطلقا به عنوان فاکتور اصلی تشخیص رقابت به آن نگاه نکنید.
شاخص های هوشمندانه!
– رقبای زنده و همیشه در صحنه!
اینجا دیگر شما نمی توانید با ابزار های بررسی بک لینک یا ابزار های گوگل، پشتکار رقبای فعلی را متوجه شوید. شما باید حس کنید که رقبای شما چقدر پایه کار هستند.امیدوارم تصور نکنید وقتی موفق شدید، وب سایتی را در کلمه کلیدی مد نظر، به صفحه اول و نتایج اولیه گوگل رساندید، رقبا هم بیکار می نشینند و شما راتماشا می کنند! وقتی شما سایتی را به صفحه اول رساندید، یعنی یک سایت، از صفحه اول حذف شده است و سایر سایت ها نیز حدود یک رتبه، پایین تر رفته اند.آن سایت ها که رقیبان شما هستند، صاحب دارند! و بیکار به تماشای ظهور رقیب جدید نمی نشینند.
موضوعاتی که بیشتر با حوزه IT گره خورده است، معمولا رقبای بیدار تری دارد.برای مثال، سایت هایی که در زمینه تجهیزات شبکه فعالیت می کنند، به سئو بیشتر اهمیت می دهند تا سایت هایی که مثلا در زمینه فروش گل، فعالیت می کنند.
همچنین در این میان، صاحبان وب سایت هایی وجود دارند که یک رتبه برای آنها خیلی مهم است.و به محض اینکه ببینند وب سایتشان یک رتبه پایین رفته است، تقلا می کنند تا به جای قبلی خود بازگردند.اینجاست که شما باید بتوانید دورادور به شناخت نسبی نسبت به صاحب وب سایت(های) رقیب یا سئوکار آن، دست یابید که اکثر این شناخت، بعد از رسیدن سایت مورد نظر شما به صدر نتایج گوگل، حاصل می شود.
-رقبای قوی که خیز برداشته اند!
ممکن است رقیبی اکنون در صفحه ۵ گوگل باشد، اما رقیبی قوی است که به احتمال زیاد، به زودی حتی بالاتر از رقبای فعلی در صفحه اول گوگل راه پیدا می کند.شما باید میزان قدرت این رقبا و حتی تعداد آنها را پیش بینی کنید که برای تشخیص این مورد باید وقت و انرژی و حوصله کافی را به خرج دهید و البته باید در تشخیص قدرت رقبا از نظر سئو به شدت حرفه ای باشید و بر اساس فاکتورهای اشتباه، پیش بینی نکنید.
رقبای ضعیفی که همچنان دست و پا می زنند
بررسی کنید چه تعداد رقبا هستند که مدتهاست در حال دست و پا زدن هستند ولی به صفحه اول نمی رسند.هر چقدر رقابت یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، تعداد این گونه رقبا بیشتر می شود.چون سئوکاران یا صاحبان وب سایت رقبا، تا قبل از اینکه دست و پا بزنند، تصور می کردند کار راحتی را انجام می دهند.اما پس از گذشت زمان و تلاش و هزینه متوجه شدند که نه! آن طور ها هم که فکر می کردند راحت نبوده.بسیار از این رقبا، قبلا سایت های دیگری با موضوعات کم رقابت تر را به صدر نتایج رسانده اند و با خود تصور کردند که این کلمه کلیدی هم می توانند.شما باید مواظب باشید خودتان، این گونه فکر نکنید و به سرنوشت آنها دچار نشوید.
موضوع و محدوده رقابت کلمه کلیدی
برای پیش بینی این مورد شما باید موضوع کلمه کلیدی را بررسی کنید.مثلا دکوراسیون داخلی، موضوعی است که هم سایت های تفریحی و سرگرمی رقیب آن هستند.هم سایت های نیازمندی هم انجمن ها، هم شرکت های مرتبط و گاها وب سایت های خبری.همچنین بدون توجه به سایت هایی که این کلمه کلیدی را پوشش می دهند، خود این کلمه کلیدی، دارای زیرمجموعه و حواشی زیادی است.مثلا لوازم و تجهیزات دکوراسیون خانه و اداره، روش های چیدمان منزل، تصاویر دکوراسیون زیبا و … . موضوعات زیر مجموعه خود دارای رقبایی هستند که موجب می شود، وسعت میدان رقابت شما زیاد شود.
کلمات کلیدی تک کلمه ای
همیشه رساندن یک کلمه کلیدی تک کلمه ای کار سختی نیست.کلمات کلیدی تک کلمه ای که خاص هستند خیلی ساده است.برای مثال، کلمه الکتروفیوژن، تک کلمه ای است.اما خاص است و خیلی کم در سطح وب به کار رفته است.در عوض، کلمه خرید یا دانلود خیلی دشوار است و تقریبا سئوی این کلمات محال است و اصلا نباید روی این کلمات سرمایه گذاری شود.خرید یا دانلود چه چیزی؟مثال ساده تر، مثلا کلمه “طراحی” .طراحی چه چیزی؟وب سایت؟کاتالوگ؟نما؟الگوریتم؟ .این کلمه نیز به شدت دشوار است و سئوی چنین کلمه هایی کار احمقانه ایست.زیرا کسی که این کلمه را جستجو می کند معلوم نیست به دنبال چه چیزی است و ممکن است ترافیک حاصل از این کلمه که به سختی و هزینه فراوان از طریق گوگل حاصل شده است، بدون کاربرد باشد.
کلمات کلیدی تک کلمه ای اگر کلی هستند، بهتر است فراموش کنید.چرایی آن مفصل است که از انجا که قصد من ازاین آموزش، تشخیص رقابت است به آن نمی پردازم.اما حتما کلی بودن یا نبودن کلمه کلیدی را در تشخیص رقابت و پیش بینی میزان سختی کار، حتما لحاظ کنید.
شاخص های اشتباه و راه گم کن!
نگاه مطلق به آمار google trends . آمار گوگل ترندز نسبی است.نباید مطلق به آن نگاه شود.طبیعتا اگر به چیزی که مطلق نیست، مطلق نگاه کنید، کل محاسبات شما بهم میریزد!
تکیه به تعداد نتایج گوگل – متاسفانه یکی از اشتباهات رایج حتی شرکتهای بزرگ فعال در حوزه طراحی سایت و سئو، تکیه به تعداد نتایج گوگل برای تشخیص رقابت است.
تعداد نتایج هیچ ربطی به میزان رقابت ندارد.برخی کلمات کلی هستند و خیلی زیاد در سطح وب به کار رفته اند.در نتیجه برای جستجو کلمه درب ممکن است گوگل بیش از ۲۰ میلیون نتیجه اعلام کند(About 20,000,000 results ).همچنین همیشه از صفحه های اول که بگذرید و به صفحه ۱۱ برسید(نتایج صدم و بالاتر) دیگر خبری از سایت های رقیب نیست و مشاهده می کنید که سایت های خبری و حتی سایت های بی ربطی که به نحوی کلمه کلیدی شما در آنها نام برده شده است حضور دارند.لذا شما وقتی شروع به سئوی سایت مورد نظر با کلمه کلیدی مورد نظر کنید، خیلی زود به صفحه ۵ می رسید(عدد ۵ مثال است).مثال واضح تر اینکه اگر کلمه کلیدی شما، درب اتوماتیک است، با کارهای ساده به صفحه ۱۰ گوگل می رسید.زیرا شما سایت تخصصی درب اتوماتیک هستید ولی صفحات ۱۰ به بعد گوگل، دیگر بی ربط هستند.مثلا ممکن است سایتی درباره درب ماشین های تمام اتوماتیک مطلبی نوشته باشد.این سایت رقیب شما نیست.فقط صفحه ای از آن، با کلمه کلیدی شما، از نظر موضوع، نزدیکی دارد.بنابراین حوزه رقابت شما همان صفحاتی هستند، که مرتبط و هم موضوع شما هستند نه سایتهایی که اتفاقی، صفحه ای از انها، با سایت شما، تناسب موضوعی پیدا کرده است.
نکته مهم تر این هست که این تعداد نتایج در زمان های مختلف متفاوت است و همیشه یک عدد ثابت نشان نمی دهد.ممکن است در طول هفته بارها این تعداد تغییر کند.آن هم با تغییرات خیلی زیاد.مثلا یک روز چند میلیون است یک روز چند صد هزار.و نکته دیگر این است، که تعداد صفحات گوگل با تعداد نتاج همخوانی ندارد.گوگل وقتی برای یک عبارت، مثلا ۵۰۰ هزار نتیجه اعلام می کند، یعنی باید ۵۰ هزار صفحه وجود داشته باشد.در حالی که وقتی شما صفحه ۲۰ و حداکثر صفحه ۱۰۰ را رد کنید، دیگر نتیجه ای وجود ندارد و صفحات گوگل به همینجا ختم می شود.
مثال واضح تر، کلمه “خرید شارژ ایرانسل” دارای حدود ۷۰۰ هزار نتیجه است(تعداد نتایج همیشه تغییر می کند).و کلمه کلیدی “لوله گاز” حدود یک میلیون و دویست هزار نتیجه دارد.با توضیحاتی که در بالا درباره تعداد نتایج گوگل داده شد و با تکیه بر عقل و منطق، مسخره نیست تصور کنیم لوله گاز به خاطر عددی که گوگل نشان می دهد، دارای رقابت بیشتری است؟!!!
پر امتیازترین محصولات
-
آموزش ساخت اپلیکیشن اندروید سایت وردپرس بدون برنامه نویسی
امتیاز 5.00 از 5
129 هزار تومان95 هزار تومان - دوره آموزش آنلاین ایمیل مارکتینگ 149 هزار تومان
- آموزش ساخت هاست دانلود رایگان با گوگل درایو 129 هزار تومان
- دوره آموزش آنلاین گوگل سرچ کنسول 149 هزار تومان
- آموزش طراحی سایت و راه اندازی فروشگاه اینترنتی 985 هزار تومان
پاسخی بگذارید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.